Magasinet M!

10 verdensrekoder: Hans-Henriks elmotorcykel skal blive verdens hurtigste

Han har slået 10 verdensrekorder og er nu på jagt efter den 11. og ultimative. Her kan du møde farthelten Hans-Henrik, der har bygget en elmotorcykel, som nærmest har lynets hast, verdens bredeste bagdæk og det som Hans-Henrik kalder for en ’psykopatblaser’ til at afkøle motoren.

Du kender det sikkert: Du holder for rødt, og en flot, hurtig bil, med nogle lidt for selvsikre typer i kører op på siden af dig. Signalet skifter til grønt, og du trykker, alt hvad du kan på speederen. Drengene skal ikke tro, de er noget.

Men ofte må man se sig slået af de hurtige biler. De fleste af os kan kun drømme om at eje et køretøj, der vil kunne køre fra selv de mest blærede typer.

Men det gælder ikke 45-årige Hans-Henrik. Hans-Henrik fra Brønshøj kan nemlig køre fra stort set alt og alle på sin hjemmelavede motorcykel. Hans-Henrik fortæller nemlig, at motorcyklen er den hurtigste elmotorcykel i verden. Det skriver DBA Guide.

- Det her er den hurtigste, nuværende elektriske motorcykel i verden i acceleration, fortæller Hans-Henrik Thomsen til DBA Guide.

ANNONCE

Hans-Henrik har 10 verdensrekorder på CV’et 
Hans-Henrik har ikke bare slået én, to eller tre, men hele 10 verdensrekorder. 10 verdensrekorder!
Præstationer i fart og el, som han har opnået sammen med sin fætter i motorsporten ’Drag Race’.

Fætteren Glen og Hans-Henrik har sammen dannet teamet ’True Cousins’. I 12 år har de bygget elektriske køretøjer i kælderen, men det er bestemt ikke medaljer på hobbyniveau, de indkasserer. Deres ambitionsniveau har taget fart, og nu går de efter ”hele pakken”:
 - Glen og jeg står nu og mangler den sidste, væsentlige rekord, og det er at blive de ultimativt hurtigste i verden. Det er det, det drejer sig om. Det bliver sandsynligvis motorcyklen her, der kan gøre det, fortæller Hans-Henrik.

ANNONCE
Motorcyklen har 1100 hestekræfter - Foto: DBA - 10 verdensrekoder: Hans-Henriks elmotorcykel skal blive verdens hurtigste Motorcyklen har 1100 hestekræfter - Foto: DBA

Det tager motorcyklen 0,01 sekund at accelerere til 100 kilometer i timen
Glem alt om gearskift samt om koblingspunkt, der skal tale sammen med speederen. I Hans-Henriks motorcykel tager det ingen tid at få køretøjet op i fart. Helt præcist kan elmotorcyklen gå fra 0-100 kilometer i timen på blot 1,01 sekund.

Vil du køre hurtigere end det, skal du ofte et par sekunder mere. Kun 3,6 sekunder tager det i alt for den hjemmebyggede motorcykel at accelerere fra 0-200 kilometer i timen.

- Vi har bygget elektriske motorkøretøjer i 12 år med formålet om at blive hurtigere og hurtigere, fortæller Hans-Henrik til DBA Guide, der sammen med fætteren har puttet el ind i både biler og motorcykler.

Det seneste projekt; motorcyklen, der er verdens nuværende hurtigste i acceleration, har taget de to gutter 5 måneder at bygge. Og det kostede dem også lidt tid og tanker at komme frem til et navn til motorcyklen. De to mænd havde problemer med navnet fordi:

- Den første motorcykel hed ’Silver Bullet’. Men vores motorcykler skulle helst blive hurtigere, fortæller Hans-Henrik til DBA Guide.

Hvad er hurtigere end en Silver Bullet? Derfor hedder den nye motorcykel nu ’Silver Lightning’.

- Jeg kunne ikke finde på noget, der er hurtigere end lyset, griner Hans-Henrik, der fortæller, at ’silver’ altid skal med i navnet, fordi motorcyklerne er bygget i aluminium.

1.100 hestekræfter og verdens bredeste bagdæk
Hvis du skal blive den bedste i klassen, skal du formodentlig også øve dig lidt mere end dine klassekammerater. Og hvis du vil have den hurtigste elmotorcykel, må du også udstyre den med de bedste redskaber. 

Og det har Hans-Henrik og Glen så sandelig også gjort.

- Motorcyklen har verdens bredeste bagdæk, fortæller Hans-Henrik til DBA Guide.

Han har udstyret ’Silver Lightning’ med to batteribanker, der hver har 350 volt. Sådan har motorcyklen forudsætninger for at rumme 1.100 hestekræfter. Men der skal også mange kræfter til at få trukket så stor og tung en motorcykel igang, for Silver Lightning er ikke nogen lille fjer. Den vejer 390 kilo.

Sådan byggede fætrene motorcyklen
Hans-Henrik og fætteren Glen deltager i Drag Race med deres motorcykler, og inden for den sport er der ifølge Hans-Henrik en lang tradition for, at man bygger transportmidlerne, man stiller op med, selv. Men det er ikke kun en svær affære at opbygge en motorcykel. Det er også dyrt.

- Man kan jo ikke lige bygge sådan en motorcykel, hvis man ikke har prøvet det før. Det tager mange år (...) Jeg genbruger mange dele, fordi det er dyrt at købe nyt hver gang, fortæller Hans-Henrik til DBA Guide.

Eksempelvis udgør et gammelt vandrør styret på motorcyklen. Forgaflen, fælge og bagskriven på bremsen er bare nogle af de elmenter på Silver Lightning, som Hans-Henrik har købt på DBA. Og andre dele er genbrug fra hans egne, tidligere motorkøretøjer:

- Controllerne og battericellerne er fra den gamle motorcykel.

Sådan fungerer motorcyklen
Motorcyklen er bygget i aluminium, fordi det er let at forme frem for, at du skal ud i at støbe. Og så er den bygget helt fra bunden af, fordi at bedst sådan har Hans-Henrik og Glen kunne få plads til køretøjets enorme batteripakke.

Batteripakken er egentlig noget af det aller mest centrale i forhold til at Silver Lightning kan starte med en lynende fart. 

- Gashåndtaget fungerer i virkeligheden som at trykke på en speeder. Ledning fra speederen går om til controllererne, der håndterer alt kræften. Controllerne bestemmer, hvor meget størm der går fra batteripakken ned i motorerne, fortæller Hans-Henrik til DBA Guide.

Silver Lightning er også udstyret med en faldskærm, der kan sætte trumf på bremseevnerne. Faldskærmen er nødvendigt på de baner, hvor bremsestrækningen ikke er lang nok.

Den type motor, som motorcyklen kører rundt med, er af sådan en type, der nemt kan blive meget varm. Men det har Hans-Henrik og Glen også løst:

- Vi har haft store problemer med at køle motoren ordenlig. Nu har vi fået, hvad vi kalder for en ’psykopatblæser’, som kan køre 22.000 omdrejninger i minuttet. Hvis man skal lave et eletrisk fly, vil der sidde den slags blæsere i flyet. Bare større, forklarer Hans-Henrik til DBA Guide.

Sådan kan du selv begynde på at blive lige så god som Hans-Henrik
Hvis du vil prøve kræfter med at bygge et elkøretøj ligesom Hans-Henrik, forslår han, at du begynder i det små. For de gode nyheder til dig er, at de fleste elkøretøjer er bygget op om samme system, hvad enten det  er en Tesla eller et elløbehjul. Det system kan du blive fortrolig med i mindre skala, inden du sætter dig for at udkonkurrere True Cousins.

- Bygger du elkøretøjer, er der nogle regler, du skal overholde. F.eks. må du ikke køre ud på offentlig vej udenvidere, fortæller Hans-Henrik til DBA Guide, der ej heller selv må køre på offentlig vej med sit motormonster af en motorcykel.

- Du kan også prøve at konvertere ting. Det er spændende. F.eks. kan du fjerne benzinmotoren i en knallert eller en offroader og lade dem køre på el, fortæller han til DBA Guide.

Drag Racing opstod på grund af piloter, der ”savnede” krig
Måske du ikke selv er interesseret i at få hænderne fedtet til i værktøjer og handyman-opgaver. Men er du alligevel blevet bidt af Hans-Henriks hobby, kan du jo blive en af tilskuerne til det næste Drag Race.

Drag Racing er en konkurrence, som stammer fra USA. 

- Det startede med, at de amerikanske piloter efter anden verdenskrig kedede sig, fordi de havde været i kamp. De manglede spændiger i hverdagen, fortæller Hans-Henrik til DBA Guide.

Derfor begyndte de at køre omkamp på gaderne. Afstandene var korte – på kun 400 meter dystede de om at komme først. Men det var af praktiske årsager. For selvom der i de tidligere år ikke var hastighedsbegrænsninger på vejene, var der stadig lyssignaler, som skulle overholdes. Dermed måtte ræset foregå fra det ene lyskryds til det andet. Ligesom når du selv gasser op ved Bellevue i Nordsjælland for skuffende at bremse hurtigt igen, når du rammer det næste røde lys.

I 1950-1960’erne flyttede ræset ind på banerne og blev en organiseret sport. I dag er banerne omkring 201-402 meter lange.

ANNONCE
Del

Seneste nyt