Anmeldelse af Hobbitten: Femhæreslaget

Alle gode gange tre? Vi har set den sidste Hobbitten-film. Lever den op til de to første? Få svaret her

En (ny) ring er sluttet. Det lykkedes for instruktør Peter Jackson at presse hele tre (lange) film ud af en børnebog på 310 sider. Heldigvis - for os, publikum - har Peter Jackson valgt at basere de tre Hobbitten-film løst på bogen. Og ikke, som vi så det i Ringenes Herre, følge bøgerne slavisk. Det betyder, at vi har fået en trilogi, der lægger sig meget tættere op af Ringenes Herre-filmene, hvilket bør please de mange fans af Tolkiens univers. Dog har Jackson taget sig nogle friheder, som vi gerne havde været foruden. Her nævner vi lige kærlighedsaffæren mellem dværgen Kili og den smukke elver Tauriel (som Peter Jackson selv har opfundet, btw). Vi har set forhold mellem realitystjerner, der var mere troværdige. Nej, den akavede kærlighedshistorie kunne vi godt have været foruden.

Anmeldelse af Hobbitten: Femhæreslaget

Med det ude af verden, har jeg kun rosende ord til overs for Peter Jackson, hans hold og hvad de har formået at få ud af Hobbitten. Jeg var sgu 'blown away'. Igen. Både den første Hobbitten-film samt nummer to, Dragen Smaugs Ødemark, står hjemme i min Blu-ray-samling. Og jeg ser dem jævnligt i rotation med Ringenes Herre-trilogien. Og tro mig, de bliver bedre ved hvert gensyn. Jeg er en nørd og fuckin' elsker de film.

Som det var tilfældet med Ringenes Herre-trilogien er den tredje film i rækken også den klart mørkeste her. Og på mange måder er den mere mørk og tragisk end Ringenes Herre. Så har vi ikke afsløret for meget. Femhæreslaget har det hele: En pissed-off Smaug, der sætter ild til en hel by, en episk fight med elverdronningen Galadriel og Lord Elrond på den ene side og Sauron og de ni Nazgul på den anden side og orker, elvere og dværge, der bekriger hinanden.

Anmeldelse af Hobbitten: Femhæreslaget

På trods af hvad filmens titel antyder, er det ikke Femhæreslaget, der var filmens klimaks for undertegnede. Det var derimod kampen mellem dværgkongen Thorin og den hvide ork, Azog. Sidstnævnte er sgu en badass satan, det må man give ham. Endnu federe er kampen mellem Legolas og Azogs højre hånd, Bolg. En ond satan af en ork. Og selvom man ved, at Legolas overlever, da han har en nogenlunde pænt stor rolle i Ringenes Herre, kommer man sgu i tvivl, om den blonde fyr klarer skærerne.

Nu mangler jeg bare se den igen - denne gang i HFR. Peter Jackson, shut up and take my money.

6 ud af 6 stjerner