Anmeldelse af Jurassic World: Parken er åben

22 år efter Steven Spielbergs mesterværk Jurassic Park og 14 år efter den sidste film i serien, vender fortidsøglerne tilbage. Mere frygtindgydende end nogensinde før. Mindre kan ikke gøre det.

"No one is impressed by dinosaurs anymore".

Citatet stammer fra den kvindelige hovedperson, parkens operative direktør, Claire (Bryce Dallas Howard). Hun har (desværre, fristes man til at sige) ret. Og ironisk nok er det altsammen Steven Spielbergs egen skyld. Han satte simpelthen barren for højt med den første Jurassic Park, da den kom ud i 1993. Han bragte de fortidshistoriske giganter, der har været uddøde i over 65 millioner år, til live takket være CGI, enorme robotter (de såkaldte animatronics) - og ikke mindst en fantastisk og nervepirrende historie. En giftig cocktail, der har vist sig svær at overgå. For ikke at sige umulig. Og selvfølgelig formår den fjerde film ikke at overgå originalen. Men du ville jo heller ikke klandre en moderne kunstner i ikke at overgå Mona Lisa. Men ved du hvad: Mindre kan sagtens gøre det. Og det er tilfældet med Jurassic World, som er påhøjde med The Lost World - den anden film i rækken, som Steven Spielberg også selv instruerede.

Jeg er die-hard-Jurassic Park-fan. Hvis den første Jurassic Park-film havde haft premiere i dag, ville jeg stå forrest i biografkøen og skrige af begejstring som en anden Justin Bieber-fan på en overdosis af sukker. Jeg var blown away efter mit første møde med en velociraptor i biografmørket. Og selvom jeg måske tissede lidt i bukserne af skræk, drømte jeg om, hvordan det ville være at eje og tæmme sådan et blodtørstigt kræ. Og det er faktisk, hvad der sker i den nye Jurassic World. Det er nemlig lykkedes vores hovedperson, spillet af en altid veloplagt Chris Pratt, at tæmme hele fire velociraptorer. Og det fungerer på ingen måder. Lad nu bare monstre være monstre, for pokker.

I Jurassic World er det endelig lykkedes at få åbnet parken, 22 år efter John Hammond, den tidligere ejer, forsøgte sig første gang. Dengang endte dinoerne med at æde halvdelen af parkens besøgende, som heldigvis kun bestod af advokater og forskere. I Jurassic World er besøgstallet langt over 22.000, den dag katastrofen indtræffer. Og da den gen- og dna-splejsede nye konge af parken, Indominus Rex, kommer fri af sin indhegning bryder helvede løs.

Det er tydeligt, at Jurassic World forsøger at lægge sig så tæt op ad originalen som muligt. Et meget klogt træk. Det hele er større og voldsommere. Men mere er ikke altid nødvendigvis bedre. Når det er sagt, var jeg underholdt fra start til slut. Og flere gange rejste hårene sig på armene, da John Williams kendte temamelodi akkompagnerede de storslåede billeder over øen Isla Nublar, hvor den første film også foregik.

Jeg anbefaler, du læner dig tilbage i biografsædet, tager en dyb indånding og holder godt fast i armlænet. For den her forlystelse får dig til at hive efter vejret.

4 ud af 6 stjerner