Anmeldelse: 'Taboo' er ikke som nogen anden serie

Tom Hardy spiller hovedrollen i nyt mørkt tv-drama på HBO, som man bliver hooked på - hvis man giver det en chance.

Originaltitel: Taboo
Instruktør: Anders Engström, Kristoffer Nyholm
Medvirkende: Tom Hardy, Leo Bill, Oona Chaplin
Premiere: 7. januar kl. 23.30

5/6

Hvis du ligesom os netop er blevet færdig med Westworld, så har du helt sikkert brug for et skud af noget i en verden lidt længere væk fra vores egen. Der er stadigvæk længe til Game of Thrones, men måske den nye serie Taboo fra FX lige er sagen. Den foregår i året 1814, og James Keziah Delaney (Tom Hardy) er netop vendt tilbage til London efter en begivenhedsrig tur til Afrika. James er kommet hjem for at overtage familiefirmaet efter farens død, og det udvikler sig hurtigt til en magtudøvelse ud over det sædvanlige.

Taboo er en ny Stephen Knight og Ridley Scott-produceret mini-serie, som kommer til at løbe over otte episoder. Serien er skrevet af Chips Hardy i samarbejde med Tom Hardy og er desuden instrueret af danske Kristoffer Nyholm og svenske Anders Engstrom

En serie af høj standard

Første afsnit tager sin tid, men er allerede fra første minut af ekstrem høj visuel standard. Tom Hardys karakter er med det samme fængende, fordi vi for en gangs skyld ikke overfodres med forklaringer om hovedpersonens fortid. Hardy leverer en præstation, der uden tvivl kommer til at gøre ham fortjent til mindst en enkelt nominering, når awardsæsonen starter i efteråret. Karakterens motivationer er ikke penslet helt tydeligt ud, men vi gætter på, at det er noget, der kommer svar på senere i serien. Det kræver, at man som seer gør sig umage i at følge med, for selvom de betydningsfulde scener er åbenlyst betydningsfulde, så får man ikke forklaret hvorfor. Det er bestemt et kreativt sats, men noget som i høj grad kan være en vindende faktor for serien som helhed.

Men én ting står ganske tydeligt: James er på et blodigt hævntogt, og man skal bestemt ikke komme i vejen. Det er ikke mange af de aktuelle mandlige skuespillere, der mumler, læner sig fremad og virker på én gang komplet sindssyg og vanvittigt farlig helt lige så godt, som Hardy gør det. Ja, han har da bestemt spillet en lignende rolle før, men hvis det fungerer, hvorfor så lave om på det?

hbonordic.com - Anmeldelse: 'Taboo' er ikke som nogen anden serie hbonordic.com

Hæng på efter første afsnit

Det er den danske instruktør Kristoffer Nyholm, der har instrueret seriens første halvdel, og det er overøset af en Hollywoodsk udgave af Nordic Noir - samme stil som det danske tv-publikum kender fra bl.a. Forbrydelsen. Du skal lede langt efter varme farver, men til gengæld er det så også så vanvittigt flot, at billederne i sig selv er nok til, at man bliver nødt til at se noget mere. Taboo er i besiddelse af den slags mørke, vi ville ønske Game of Thrones egentlig havde og vi håber, at den vil have en afslutning, der ikke falder helt så meget i den sentimentale fælde, som det skete med Westworld

Taboo er på ingen måde for sarte sjæle. Den er stærk og mørk og leverer en velkonstrueret fortællemæssig opbygning, der balancerer mellem at være underligt kedelig og utroligt nervepirrende.

Et belærende historisk drama er det heller ikke. I stedet er det i højere grad en serie præget af en mystisk og til tider næsten magisk karakter. Der bliver røvet grave, pillet i lig, folk bliver forgiftet, der er incest, kannibalisme og ikke mindst spøgelser, der synes at jage hovedkarakteren som resultat af sin tid som slavehandler.

Serien er intelligent uden at prøve for meget, og man gør klogt i at investere i den fra starten af, for det er tydeligt, at der langsomt bliver bygget noget op, som ved afslutningen burde forekomme særdeles tilfredsstillende, hvis man har fulgt godt med.

Det er bestemt ikke sikkert, at du vil lade dig helt overbevise efter blot første afsnit, men der ligger altså noget og lurer, som vi virkelig anbefaler, at du bliver hængende for at få med. Taboo er langt fra, hvad vi ellers kan se på tv lige for tiden, og det er i sig selv en kvalitet.

Første afsnit får premiere på HBO Nordic d. 7. januar 2017.

Leveret af KULTBOX.dk.