Hands-on med Assassin's Creed: Origins - lever det op til hypen?

10. oktober 2017 af Mikkel Møller Vermeulen

Efteråret er proppet med fantastiske spiludgivelser, og mon ikke Assassin's Creed: Origins, er et af det, som mange venter spændt på?

Ubisoft har lovet en helt ny spiloplevelse, med en kæmpe åben verden, helt nye takes på historien og mekanikker, der ikke er set i franchiset før. De løfter kan både lyde fantastiske eller forfærdelige, alt efter hvordan man har det med serien.

I et tætpakket rum med rækkevis af konsoller, og en tematiseret egyptisk udsmykning, gav jeg mig i kast med Assassin's Creed: Origins (ACO) og hovedkarakteren; den egyptiske Bayek. 

© Ubisoft

Open World og hvad så?

Vi har langt om længe et godt open world Assassin's Creed spil, men hvad betyder det egentlig? Well, tænk i retning af Far Cry eller måske Horizon Zero Dawn, og så har du en god fornemmelse. Helt konkret betyder det, at du ikke er tvunget til at holde en liniær progression i historien - rent faktisk tvinger spillet dig til at tage ekstra missioner, for at nå et fornuftigt level, til at fortsætte hovedhistorien. Dette skaber både mulighed for en lækker grad af udforskning - og det lader også spilleren stifte bekendskab med de mange sidemissioner. Nogle er simple, genkendelige go-fetch MMO-style opgaver, mens andre byder på fantastisk velfortalte sidehistorier, og endda Tomb Raider-agtige puzzles og ture i de endnu ældre pyramider. Der er selvsagt nok at tage fat på, for en achievement-hunter. 

Nye spillestile

Det nye spil gør også op med den tidligere tilskyndede Stealth-stil, som passer så godt på en Assassin (Men måske ikke på alle gamere). Her har man i bedste RPG-stil mulighed for at opgradere sit skill-tree i den retning men selv ønsker at spille: Assassin, bueskydende hunter-type eller måske bare full-on warrior agtig? Dit valg. Hertil kommer så mulighederne for at udskifte og opgradere gear - en ting der leder mig til spillets næste store force: Det nye kampsystem. 

Kampsystemet har også ændret karakter

Det nye kampsystem bærer også præg af en RPG-tankegang, der er et utal af måder at gå til fjenden på, men det er ikke alle strategier der er lige heldige. Jeg havde rigtig god held med at snige mig rundt med min tunge bue, sætte ild til pilspidserne, og hurtigt plukke de farligste fjender, for derefter at lave et hoveddyk fra tagtoppen - og ned i en gruppe mindre farlige fjender, der mister livet i en game of thrones-værdig sværddans. Fantastisk befriende! 

Andre vigtige take-aways

Friheden i spillet og udforskningsmulighederne er store, men bevæger man sig for hurtigt gennem landskabet, kan man hurtigt finde sig selv på herrens mark. Spillets forskellige områder og missioner er opdelt i levels, og afviger man fra mere end et level +/-, kan man hurtigt ende i en potentielt farlig situation, især hvis man bare tonser igennem landskabet på sin hest/kamel/flodhest!

Nå ja, det bringer mig til det sprudlende dyreliv. Tænk på hvilke dyr der findes i Egypten? De er alle i spillet. Kan de tæmmes? Ja de kan. Allesammen. Det er fucking awesome.


Nu har jeg kun stiftet bekendtskab med 4½ time af spillet og jeg er slet ikke igennem nok til en endelig dom, men hvis den lille del jeg har spillet, er sigende for hele spillet, har Assassin's Creed-franchiset endelig et sikkert hit på hænderne igen. 

Assassin's Creed: Origins

Udkommer: 27. oktober 2017

Platforme: Xbox One, Xbox One X, PS4, PS4 Pro, Windows

Udgiver: Ubisoft/Ubisoft Montreal

Måske er du interesseret i...

Hvad synes kvinderne?

Mest læste