Anmeldelse af Black Mass: Johnny Depp melder sig ind i Oscar-feltet med brutalt portræt af gangster

Originaltitel: Black Mass
Instruktør: Scott Cooper
Medvirkende: Johnny Depp, Joel Edgerton, Benedict Cumberbatch med flere
Spilletid: 123 minutter
Premiere: 15/10

4/6

Hvor er det dog befriende endelig at se Johnny Depp være tilbage. Tilbage på toppen. Siden sin Oscar-nominering for rollen som forfatteren til Peter Pan, James Matthew Barrie, i Finding Neverland har han ikke leveret noget, der nærmer sig rollen som den hypervoldelige, psykopatiske gangster James 'Whitey' Bulger i Black Mass. Bevares, han var da ganske fin i Sweeney Todd, hvor han krængede sit sanghjerte ud, mens han slog ihjel til højre og venstre i det victorianske London, ligesom han har vundet mange fans som den hyperaktive pirat, Jack Sparrow i Pirates of the Caribbean-filmene. Men vi kan hurtig blive enige om, at de fleste fornemmede, at Depp havde tabt til Hollywood. Indtil nu, hvor Depp må siges at være blevet lidt af en outsider i det kommende Oscar-felt.

Black Mass er den sande historie om James 'Whitey' Bulger, som tager imod FBIs tilbud om at blive deres informant. En ulovlig og usædvanlig alliance, som dog eliminerede den italienske mafia i det sydlige Boston, men endte helt ude af kontrol og tillod Whitey at arbejde sig op i toppen af mafiahierarkiet. Den dag i dag står han stadig som en af de mest magtfulde gangstere i USA's historie. I Black Mass får vi fortalt historien fra den spæde start og kommer helt tæt på både Whiteys brutalitet samt FBIs inkompetence ledet af den korrupte John Connolly - spillet af Joel Edgerton.

Der er ingen tvivl om, at det er Depps show. Han er uigenkendelig, utilregnelig og fuldstændig skruppelløs i rollen som Whitey, og det er klart en af hans bedste roller til dato. Rollen er skræddersyet til Depps evner som den udpræget karakterskuespiller, han er, og det er både fascinerende og frygtindgydende på samme tid. Men det er også her, at filmen bliver løftet. For uden Depp ville Black Mass fremstå som et ganske ordinært gangsterdrama. Jovist, både Joel Edgerton, som Whiteys barndomsven og nu FBI-agent, og Benedict Cumberbatch - som Whiteys bror, Senator William 'Billy' Bulger - gør det ganske habilt, men kommer til at fremstå som statister i scenerne med Depp. For han stjæler vitterligt billedet, hver gang han toner frem på skærmen. Han får dig til at sidde åndeløs helt tilbage i sædet og glemme, at der rent faktisk er tale om etstjernespækket drama, som udover Cumberbatch og Edgerton også har Kevin Bacon, Dakota Johnson, Adam Scott og Peter Sarsgaard på rollelisten.

Og det er det, der at dømme ud fra instruktør Scott Coopers forholdsvis korte karriere synes at være Coopers problem. Han behøver en af disse stærke skuespilpræstationer for ikke bare at drukne i mængden, da der ikke er meget udvikling i hverken karakterer og handling. Man så det i Crazy Heart, hvor Jeff Bridges vandt en Oscar for bedste hovedrolle, og man så manglen på samme i krimidramaet Out of the Furnace fra forrige år.

Hollywood elsker comebacks, og det vil i min optik ikke være overraskende, hvis Depp får sin første Oscar-nominering siden Sweeney Todd. For undertegnede er det dog vigtigst at se Depp bevæge sig væk fra disse karikerede karakterer, som han spiller i Pirates of the Carribbean (selvom der er endnu en film på vej), Alice in Wonderland og Sweeney Todd, og som han har en tendens til at overspille. For det beviser virkelig, at Depp stadig er en af de bedste skuespillere i filmindustrien. Flere af disse roller, tak.