Anmeldelse af The Revenant: Leonardo alene i ødemarken

Originaltitel: The Revenant
Instruktør: Alejandro G. Iñárritu
Medvirkende: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson med flere
Spilletid: 156 minutter
Premiere: 21/1 2016

4/6

Alejandro G. Iñárritu har haft travlt de seneste par år. Karrieren kulminerede med en Oscar for bedste film for forrige års glimrende Birdman, og nu er han så aktuel med sit historiske epos, The Revenant. En film, der også spås gode chancer ved februars Oscar-show - både som vinder af bedste film og med Leonardo DiCaprio som vinder for bedste hovedrolle (endelig, fristes man til at sige) - hvor den er nomineret til hele 12 af de gyldne statuetter. Men er den så så god, som Oscarakademiet synes? Tjaaa?

Okay, så The Revanent er fortællingen ("based on a true story" som de fleste andre film i Oscar-feltet) om opdageren og pelsjægeren Hugh Glass (DiCaprio), der bliver brutalt angrebet af en bjørn langt ude i ødemarken omkring 1823-1824. De andre medlemmer af ekspeditionen - heriblandt Glass' egen søn - indser, at han ikke vil overleve turen hjem til lejren - og der udvælges tre mænd til at tage sig af ham, indtil han kradser af. John Fitzgerald (Tom Hardy) er den klart største autoritet af de tilbageværende tre og et dumt, kynisk svin. Han bliver utålmodig og forråder de andre og efterlader Glass til døden. Og her begynder The Revenant for alvor. Hugh Glass er nemlig en hård nyser. Han vil ikke dø. Drevet af vilje og kærlighed til sin søn kæmper han sig tilbage til livet og drager ud på en lang, episk enmands-tur gennem den vilde, golde natur,hvor han både møder fjender og venner - alt sammen med ét formål: Han vil have hævn over den mand, der svigtede ham: John Fitzgerald.

Vi kan lige så godt komme til sagen. De første to timer af The Revenant er sublime. Billederne af de storslåede landskaber er mageløse, og det er en fryd at se på Leonardos mimik og kamp for at overleve. Der er lige tilpas med action, sådan at du hverken keder dig eller synes, at det er for meget. Men i løbet af den sidste halve time kammer det over, hvor du sidder med følelsen af, at der går for meget hævnfilm og klichéfyldt blockbuster i den, og vores skurk, John Fitzgerald, bliver simpelthen for ond. Yderligere overgør filmen virkelig sit budskab om, at man skal beskytte den uopdagede og de indfødtes jord rundt omkring i verden. Der er alt for meget søgt indianer-symbolik - både hvad angår Glass' fortid og det til tider hviskende soundtrack. Det er i hvert fald den følelse, jeg sad med, da rulleteksterne tonede frem på biograflærredet.

For at vende tilbage til billederne er det en virkelig vigtig del af The Revenant. Det er en film, der SKAL ses i biografen for at få det fulde udbytte og som snildt kan ende som en fuser, hvis du venter til, at den kommer på BluRay. Emmanuel Lubezkis (kameramanden på Birdman) fotografering er som skrevet tidligere dragende smuk og når næsten Terrence Malick-højde (manden bag visuelle genialiteter som The Tree of Life, Badlands og Days of Heaven). Det skal da også siges, at Lybezki var kameramand på netop The Tree of Life.

Og jo, Leonardo er giga-favorit til at vinde sin første Oscar nogensinde i år. Ikke nødvendigvis fordi det er hans karrieres bedste rolle, men nok mere som et symbol på de gange, han måske har følt sig snydt eller været oppe imod skuespillere, der bare lige gjorde det den tand bedre eller havde scoret sig en typisk Oscar-rolle. I år er der ingen, der kan true ham. Det tør vi godt konkludere allerede nu. Rollen som Hugh Glass er da også en typisk Oscarrolle, hvor Leonardo næsten ikke siger noget hele filmen, men viser, hvor meget andet han kan som skuespiller i form af ængstelig, sorgfuld og hævngerrig mimik. Men jeg synes nu stadig, at han eksempelvis var bedre i Django Unchained eller The Wolf of Wall Street. Men det er en anden sag.

Om The Revenant også tager Oscaren for bedste film er et lidt større spørgsmål. Dramaet Spotlight, er stadig svag favorit, og rent statistisk bør The Revenant heller ikke kunne vinde den vigtigste Oscar af alle. Det er nemlig aldrig lykkedes en instruktør at instruere en film to år træk, som vandt i denne kategori. Men statistikker er jo til for at brydes.

The Revenant er ikke nogen stor skuffelse. Det er en film, der skal ses for sin æstetik og sin hypnotiske rejse gennem USA's vildmark og ikke for en unik og original historie. Men jeg havde da håbet på, at Iñárritu kunne stå distancen gennem samtlige 156 minutter.