Anmeldelse: Unødvendig western-genindspilning tager kun det halve stik hjem

En genindspilning af en fortolkning af en storslået klassiker. Ja, det er det, vi har at gøre med i Antoine Fuquas nye western-epos, The Magnificent Seven. Det virker en kende uinspireret, og det er det også.

Originaltitel: The Magnificent Seven
Instruktør: Antoine Fuqua
Medvirkende: Denzel Washington, Chris Pratt, Ethan Hawke med flere
Spilletid: 133 minutter
Premiere: 22/9 2016

3/6

Gruppen af fortabte sjæle opsummerer det hele meget godt:

- Sikke en broget skare, vi er, lyder det fra de "fantastiske" syv.

Og ja, det har vores hovedpersoner i Antoine Fuquas (Training Day, Southpaw) nye film, The Magnificent Seven, så sandelig ret i. Gruppen består af den sorte leder, Sam Chisolm (Denzel Washington), den alkoholiske hasardspiller Josh Farraday (Chris Pratt), borgerkrigs-legenden Goodnight Robicheaux (Ethan Hawke), øksemanden Jack Horne (Vincent D'Onofrio), asiaten Billy Rocks (Byung-Hun Lee), mexicaneren Vasquez (Manuel Garcia-Rulfo) og indianeren Red Harvest (Martin Sensmeier). Sammen tager de kampen op imod en hel horde af onde revolvermænd med slynglen Bartholomew Bogue (Peter Sarsgaard) i spidsen for at redde en lille flække i det sydlige USA i 1870'ernes prærieland.

The Magnificent Seven er i disse dage nemlig noget så sjældent som en god, gammeldags western, der dog er en genindspilning af John Sturges' klassiske western af samme navn fra 1960, som oven i købet var baseret på Akira Kurosawas udødelige mesterværk, De Syv Samuraier, fra 1954. Meta? Ja! Unødvendigt? Også i den grad.

For lige at gå lidt mere til bunds i handlingen, er The Magnificent Seven fortællingen om den søvnige by Rose Creek, som bliver holdt i jerngreb af førnævnte skurk, Bartholomew Bogue. En ting, som den unge kvinde Emma Cullen (Haley Bennett) beslutter sig for at gøre noget ved. Hun får samlet en hær bestående af syv lovløse dusørjægere, der intet har at miste. Selvom de syv vækker en del skepsis blandt Rose Creeks indbyggere, synes de ikke at have noget valg. Sammen begynder de at forberede sig på det endelige opgør mod Bogue og hans onde hær, og som utvivlsomt vil komme til at koste flere menneskeliv, end nogen havde turde forestille sig.

Fuqua er på trods af et fint CV altså ingen stor historiefortæller. En ting, der igen kommer til udtryk i The Magnificent Seven, der ellers starter virkelig godt, men langsomt forfalder til det kedelige og banale og ender ud med at være helvedes politisk korrekt (her tænker jeg især på slutningen, som jeg selvfølgelig ikke vil røbe i min anmeldelse - det må du i biffen for at finde ud af).

Richard Blanshard / 2016 Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc. and CTMG / SF Film - Anmeldelse: Unødvendig western-genindspilning tager kun det halve stik hjem Richard Blanshard / 2016 Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc. and CTMG / SF Film

På trods af den brogede flok af karakterer såvel som skuespillere gør vores cast det nu egentlig ganske tilforladeligt, selvom det hele måske til tider er en kende karikeret (hvad kan man også forvente af sådan en sammensætning af skuespillere?). Denzel Washington er som altid habil, mens Chris Pratt på vanlig vis bidrager til en lille håndfuld comic relieves. Ros skal Peter Sarsgaard dog have, der gør det fortrinligt som filmens psykotiske og kyniske skurk, som har flere humørsvingninger end en teenager.

Men hvor Sturges' film faldt ind under Vietnam-allegorien (læs: USA redder en tropisk plet på verdenskortet fra en diktator), mangler Fuquas genindspilning et grundlag for at komme til sin ret. Det er ingenlunde originalt - også selvom han har valgt at ændre en kende på historien og give den en pæn sjat ekstra tju-bang, som selvfølgelig også er forventeligt, når du har med en action-instruktør anno 2016 at gøre. Men jeg savnede i den grad den langsomme opbygning til den store finale, som gennemsyrede Sturges' film.

Der er ingen tvivl om, at Fuquas The Magnificent Seven er et temmelig uinspireret værk, der forsøger at spille på alle de klassiske tangenter og især hen imod slutningen henter inspiration fra flere af Sergio Leones mesterværker så som Once Upon a Time in the West. Filmen er da også flot skudt og kunne have været langt værre. Desværre for Fuqua er det ikke nok til, at The Magnificent Seven kommer til at revolutionere en næsten død genre og ikke hurtigt vil gå i glemmebogen.