Kussetud og tys-tys-tur: Anmeldelse af Klovn Forever

Medvirkende: Casper Christensen, Frank Hvam, Simone Colling med flere
Spilletid: 99 minutter
Premiere: 24/9 2015

4/6

"Jeg bliver nødt til at tage til USA, Mia", siger Frank.

"Jeg bliver nødt til at redde vores venskab og hente ham hjem".

Her starter den nye Klovn-film, Klovn Forever, for alvor. For selvfølgelig går det helt galt for Frank i Guds eget land. 5 år er gået, siden de to bedste, værste venner kidnappede Franks lille nevø, Bo, og tog ham med på "sit livs" kanotur. Frank og Caspers karrierer har begge nået et mætningspunkt. De skal finde ud af, hvad de vil. Frank er familiefar, mens Casper er 47-årig single, som stadig knepper til højre og venstre. En dag får Casper nok af tilværelsen i lille Danmark og vælger at flytte til Hollywood sammen med sin voksne datter. Alt sammen til Franks store skuffelse. Men venskabet kan Frank stadig nå at redde, hvilket fører ham over Atlanten. Casper skal hentes hjem. Koste, hvad det vil. Det går selvfølgelig helt galt derovre, og venskabet mellem de to engang så gode venner sættes for alvor på prøve.

Det helt store spørgsmål er: Kan Klovn Forever virkelig leve op til den første, fremragende og virkelig sjove Klovn - the Movie? Kan de to komikere i samarbejde med instruktør Mikkel Nørgaard virkelig blive ved med at forarge og få folk til at grine og krumme tæer? Svaret er både ja og nej.

Hvor den første film ikke slap bremsen på noget tidspunkt, er der længere tid mellem de store grin i Klovn Forever, hvilket måske egentlig også var forventeligt og derfor ikke specielt skuffende. Og når først de to venner så for alvor fucker op, er det klart på højde med 1'eren.

Casper er måske et større røvhul end nogensinde, og Frank en større klovn. Fx knalder Casper Frank og Mias barnepige til dåbsfesten for Frank og Mias dreng, Malte, mens Frank i en scene glemmer Malte oven på taget af sin bil. Douchebag-agtigt og pinligt? Så vent, til du ser et par af filmens andre tåkrummende scener. Scener, de to komikere har bedt os om ikke at nævne i anmeldelsen - sikkert på grund af den megen omtale, Klovn Forever har fået op til premieren. For Medierådet kritiserede den som bekendt for at være for eksplicit og for at være på grænsen til porno.

Men er den så også det? Nej! Kritikken er ifølge undertegnede ret beset uberettiget, da Klovn - the Movie var mindst lige så meget in-your-face med Casper, der blev knaldet i røven af en mand, billeder af Bos lille diller og Frank, der stak en finger op i enden af pandekagekonen Ronja. Folk er efterhånden vant til, at de to komikere går over grænsen, ja, folk forventer det jo. Så hvorfor skabe hysteri om netop det, er mig en gåde.

Som altid har Casper og Frank fået et par store, kendte ansigter til at medvirke. I Klovn Forever har du fornøjelsen af at møde både Nicolaj Coster-Waldau og selveste Maroon 5's forsanger, Adam Levine. Her har man dog ret til at sætte spørgsmål ved, om det ikke bare er for at hæve star-faktoren en kende. For de hverken bidrager fra eller til og er sådan set pænt ligegyldige. Men selvfølgelig hører det også med til det forventelige.

Klovn Forever er en habil efterfølger, der dog ikke når op på siden af Klovn - the Movie, som stadig er den sjoveste danske film lavet siden Adams Æbler. Men lige som Klovn - the Movie, er Klovn Forever netop blevet solgt til USA, hvilket bare vidner op kvalitet.

Og hvor den første film satte "Tour de Fizz" på alles læber, vil du helt sikkert også komme til at høre på dine venner bralre om "tys-tys-tur" og "kussetud" den kommende tid. Hvorfor? Det må du smutte i biografen for at finde ud af.