The Dark Tower er ikke noget mesterværk - men alligevel ganske seværdig

ANMELDELSE: Det dystre coming-of-age-eventyr The Dark Tower, der er løst baseret på Stephen Kings episke romanserie af samme navn, har fået hug af de amerikanske anmeldere. Men så dårlig, synes vi nu ikke, danske Nikolaj Arcels første Hollywood-film er.

17. august 2017 af Peter L. Petersen / KULTBOX.dk

Originaltitel: The Dark Tower
Instruktør: Nikolaj Arcel
Medvirkende: Idris Elba, Matthew McConaughey, Tom Taylor med flere
Spilletid: 95 minutter
Premiere: 18/8 2017

3/6

Vi befinder os i New York, hvor teenageren Jake (Tom Taylor) går og døjer med en masse uhyggelige mareridtsvisioner, der konstant fører ham til et underligt sted kaldet ”Midtverdenen". Her forsøger den mystiske, sortklædte mand Walter (Matthew McConaughey Interstellar, Dallas Buyers Club) at ødelægge universet ved at destruere ”Det Sorte Tårn”, der har opretholdt balancen siden tidernes morgen.

Der er naturligvis ingen i vores verden, der tror på Jakes visioner, så hans mor og stedfar vil sende ham på et weekend-ophold, der angiveligt skal hjælpe børn med psykiske problemer, men i virkeligheden blot vil teste deres psykiske evner, da de mest kraftfulde af dem kan bruges til onde formål af Walter og hans håndlangere.

Heldigvis formår Jake at undslippe dem, og han kommer på mirakuløs vis helskindet igennem en mystisk portal, hvorefter han går på jagt efter ”The Gunslinger” – Revolvermanden Roland (Idris ElbaPrometheus, Mandela: Vejen Til Frihed) - der er den eneste mand, som har evnerne til at bekæmpe Walter. Alene har de nemlig ikke en chance for at modstå hans onde magi, men slår de sig sammen, ser deres odds en smule bedre ud.

Klip en hæl, og hak en tå – eller syv.

Oprindeligt er The Dark Tower en føljeton af bøger fra gyser-mesteren Stephen King (IT, Misery, Carrie), men dette er første gang, at en filmatisering af bøgerne bliver iværksat – noget af en opgave, når man ser på baggrundsmaterialet. Historien er relativt simpel, og uanset hvor mange overnaturlige elementer, der bliver smidt ind hist og her, minder den unægteligt meget om en variation af noget, man har set utallige gange før – ikke mindst fra Kings eget bagkatalog, der er fyldt med overnaturlige coming-of-age-historier.

Et af filmens største problemer er dog, at man på intet tidspunkt rigtigt får forklaret filmens univers, så man må bare acceptere, at tingene er, som de er, fordi ”sådan er det bare”. Dét er selvfølgelig en naturlig konsekvens af, at man har kogt 8 bøger på mere end 4000 sider i alt ned til én spillefilm på lidt over halvanden times varighed. Hvis man har læst bøgerne, ved man mere om baggrundshistorien, men så bliver man til gengæld også irriteret over, at der er blevet skåret så mange ting ud, der burde have været med. Det kan altid diskuteres, hvilke ting der helst burde tages ud, og hvad der ikke burde skæres væk, så det er lidt op ad bakke, hver gang en bog skal filmatiseres.

Dystert coming-of-age eventyr

Multikunstneren Nikolaj Arcel, der nu debuterer som instruktør uden for danske grænser, har tidligere instrueret den tilsvarende børne/ungdoms-eventyrfilm De Fortabte Sjæles Ø, som drager en del åbenlyse paralleller til The Dark Tower. Blandt andet er hovedpersonen 14 år gammel, har lidt kontakt til det okkulte/overnaturlige og skal kæmpe mod en magtfuld troldmand, der truer hele jordens eksistens.

Nu har hovedpersonen blot skiftet køn og lokation, fra en pige i en dansk provinsby til en dreng i New York city, og skurken bliver nu ikke spillet af den karismatiske Lars Mikkelsen, men af den über-karismatiske Matthew McConaughey. Det er naturligvis ikke et decideret remake som sådan, men man kan godt forstå hvorfor, at netop Arcel blev valgt til at instruere denne eventyrlige filmatisering, da han havde god erfaring med genren på forhånd. At han så for nyligt fik sin film En Kongelig Affære Oscar-nomineret, og at han selv var personlig stor fan af The Dark Tower-serien, var kun et plus. Arcel får også god hjælp af manuskript-forfatter Anders Thomas Jensen (Adams Æbler, Blinkende Lygter) og film-fotograf Rasmus Videbæk (Virgin Mountain, Kongekabale), der alle er en del af ”cremen” af danske filmmagere.

Der er også plads til en mindre rolle til Dennis Haysbert (24 Timer, Goodbye Bafana) som Rolands far. Tidligere har både Haysbert og Elba pudsigt nok begge portrætteret den tidligere sydafrikanske præsident Nelson Mandela – men i hver deres film. Derudover er der nogle ligegyldige roller til Abbey Lee (The Neon Demon, Mad Max: Fury Road), Fran Kranz (Dollhouse, The Cabin in the Woods), og Jackie Earle Haley (Watchmen, Little Children), der alle spiller Walters mere eller mindre inkompetente håndlangere, samt Katheryn Winnick (Vikings, Killers) som Jakes fortvivlede mor.

Intet mesterværk, men bedre end sit mørke rygte

The Dark Tower fik ved premieren i USA helt exceptionelt dårlige anmeldelser, men den er dog ganske seværdig trods alt. Der er masser af velfilmede action-scener, lige som skuespillet fra de tre hovedpersoner er relativt hæderligt (ja, Jake tæller også med, selvom han ikke er voksen endnu). At historien så virker lidt kliché-agtig og en smule mangelfuld i forhold til bøgerne, er lidt ærgerligt, men den er trods alt bedre end de fleste nyere Stephen King-filmatiseringer. Man kan altså roligt sætte sig i biografen og slå hjernen fra i halvanden time, mens de mørke mænd slås på lærredet.

Leveret af KULTBOX.dk.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes kvinderne?

Mest læste