De lækreste motorcykler
Motorcykelmessen EICMA i Milan er netop overstået. Tjek de fedeste og frækkeste tohjulede lige her.
Ducati Panigale 1199 kom ud sidste år og løftede den tunge arv efter sin forgænger 1198. Men Panigale 1199 er på ingen måde som sine forgængere. Væk er nemlig den ikoniske dobbeltudstødning under sædet og endnu vigtigere - den ydre stålramme, der tidligere var unik for Ducatis sportsmotorcykler. Nu er motoren nemlig boltet direkte fast på en monoblokramme. Dette sikrer sportsklassens laveste vægt, og en effekt helt i toppen. Således kan den hidsige italiener klare 0 - 180 km/t på 6,3 sekunder. Til sammenligning er en Audi R8 11 sekunder om at ramme de 180 km/t. Og en Audi R8 er alt andet end langsom.
Nu er Panigale 1199 så blevet endnu vildere, selvom det kan være svært at forestille sig. Ducati Panigale 1199 R er nemlig en rendyrket racermaskine. R'et står for race. 1199 R har masser af kulfiber-dele, der sikrer en endnu lavere vægt og en motorydelse, der lyder på 201 hk med 15% flere kræfter i mellemområdet. Pas på derude.
Babefaktor (1 - 10): 10
Hestekræfter: 201hk v. 12.000 rpm
0 - 100km/t: under 3 sek
0 - 200km/t: 7,3 sek
Topfart: Over 300km/t
Vægt: 188 kg (køreklar vægt)
Pris: Ubehagelig
Den smukke Mv Agusta F4 blev i sin tid designet af motorcykeldesigneren Massimo Tamburini, der også stod bag Ducatis ikoniske 916. Designet var egentlig tiltænkt afløseren til Ducati 916. Men så rykkede Tamburini til en anden italiensk motorcykelproducent i form af Mv Agusta. Those lucky Bastards. Mv Agusta F4 blev afsløret i 1999 og har undervejs kun været igennem mindre kosmetiske ændringer. Men nu er det også svært at rette på perfektion.
Med den nyeste F4-model holder Mv Agusta fast i deres smukke fire-dobbelteudstødning under sædet og knivskarpe linjer. F4 er ligesom Ducatis Panigale skabt til racerbanen. Og til at kigge på. For pokker, hvor den smuk. Og nå ja, så er der jo lige lyden. For MV Agusta F4 er det tætteste du kommer på ægte F1-lyd.
Babefaktor (1 - 10): 9
Mv Agusta F4 2013 - Teknisk info
Hestekræfter: 195 hk v. 13.400 rpm
0 - 100km/t: under 3 sek
0 - 200km/t: 7,8 sek
Topfart: Over 300km/t
Vægt: 191 kg (tørvægt)
Pris: Cirka 350.000 kr.
Mere Mv Agusta. Vi elsker italienske motorcykler på redaktionen. De kan nemlig noget med design og sjæl, som de japanske konkurrenter ikke kan. Så kan det godt være, at de pisseubehagelige at køre på, men hvad gør det, når du har et kæmpe smil på, hver gang du kommer hjem fra en tur?
I mange år har Mv Agusta holdt sig til to modeller: Raceren med kåbe: F4 og den "nøgne": Brutale. Nu kommer de så med en helt ny model, der skal konkurrere direkte med Ducatis hypermotard. Rivale 800 egner sig især til bykørsel på grund den oprette kørestilling. Og så er den satme smuk.
Babefaktor (1 - 10): 8
Hestekræfter: 123 hk
0 - 100km/t: Cirka 3,5 sekunder
0 - 200km/t: Ukendt
Topfart: Ukendt
Vægt: 170 kg (tørvægt)
Pris: Cirka 230.000 kr.
I supersportsklassen under 600 kubik har Honda længe været blandt de absolut vildeste motorcykler. Og med 2013-modellen ser det også ud til, at konkurrenterne er blevet overhalet indenom. Med state-of-the-art-bremser, -elektronik og -affjedring kan du for under 200.000 kr. få en motorcykel, der tørrer numse i selv en Ferrari på racerbanen.
Så kan vi godt leve med, at den ikke er ligeså smuk som de italienske skønheder.
Babefaktor (1 - 10): 4
Hestekræfter: Omkring de 125 hk
0 - 100km/t: Cirka 3 sekunder
0 - 200km/t: Ukendt
Topfart: Over 250 km/t
Vægt: 185 kg (Køreklar vægt)
Pris: Under 200.000 kr.
Og så lige til den sidste Mv Agusta på listen. Vi lover det. Men hvor er den altså fed. Vi elsker især triple-udstødningen på siden og det rå brutale look. Mv Agusta har også en version på 675 cm3 på gaden. Men med denne 800 cm3-model slipper du for at vride håndtaget helt om, når du ønsker at lege kanonkugle på de danske veje. For allerede ved 8.600 omdrejninger har du 123 herlige hestekræfter og masser af moment at lege med.
Vi siger ikke, at det er den perfekte begynder-cykel. Men vi garanterer dig masser af eksklusivitet og jaloux blikke fra alle andre drengerøve.
Babefaktor (1 - 10): 8
Hestekræfter: 123 hk
0 - 100km/t: Cirka 3,5 sekunder
0 - 200km/t: Ukendt
Topfart: Ukendt
Vægt: 168 kg (tørvægt)
Pris: Cirka 220.000 kr.
Øv, her er desvære kun tale om en prototype. For med næsten 1.300 kubik, en bomstærk to-cylindret motor, der trækker som et ondt år, har du nemlig her dannet rammerne for den ultimative hooligan-motorcykel, der kun er skabt til én ting: Sjov og ballade. Den østrigske motorcykelproducent er kendt for sit anderledes design, og enten elsker eller også hader du KTMs motorcykler. Vi er sådan midt imellem.
Det er ikke mange grimme motorcykler Ducati har på CV'et. Men denne Diavel Strada er da noget af det grimmeste, vi har set i lang, lang tid fra Ducatis ellers stilsikre hånd. En skam, for Ducati Diavel er i den originale "rå" form et flot monster. Se bare her. men så valgte Ducati at udstyre Diavel med sidetasker og pensionistglas og vupti: Et grimt monster af en mc er skabt.
Hestekræfter: 162 hk
0 - 100km/t: Cirka 3 sekunder
0 - 200km/t: Ukendt
Topfart: Ukendt
Vægt: Ca. 196 kg (tørvægt)
Pris: Endnu ukendt