Anmeldelse: Hitman - Episode 1

"Hitman" er tilbage og tager os en tur til Paris i denne episodiske udgivelse. Det er med alt det bedste fra de tidligere spil, men der er kun én mission på release.

Anmeldelse: Hitman - Episode 1

Af: Pixel.tv

"Hitman" byder på en anderledes måde at udgive et spil på - nemlig i episoder. Det er set før, som fx "The Walking Dead", men der er lidt mere end én bane i "The Walking Dead". Okay, der er tre baner i det nye "Hitman", men de to første er tutorial og træningsbaner, hvor du kan lære styringen, lære at forklæde dig og lære nogle af de utallige muligheder for at eliminere dine mål.

Jeg gik i gang med "Hitman" med en forhåbning om et nogenlunde langt spil ligesom Absolution. Men efter to timer havde jeg spillet alle tilgængelige missioner, og tænkte "hvad sker der lige her?" Som skrevet ovenfor, har IO-Interactive valgt at udgive spillet i episoder. Det er noget af et sats, da mange ikke spiller den samme bane en hel måned af gangen. Jeg kunne godt selv have brugt 4-6 missioner på release og så derefter få flere missioner løbende. Dvs. man betaler 109,- (PS4) for to tutorials og én mission eller køber full experience, hvis man vil sikre sig alle missioner til release. Det kræver, at "Hitman" har den vildeste replay value, et spil nogensinde har haft.

Din mulighed for at forklæde dig på utallige måder gør, at du virkelig får den klassiske følelse af "Hitman" tilbage. Det nye twist er, at du inden hver mission eller contract skal vælge hvilke våben, du vil spille med, eller hvor du vil starte i banen.

Hver gang man spiller samme mission, åbner man op for nye steder at starte, nye våben og nye muligheder. Dette gør, at "Hitman" klart har en god replay value. Jeg spillede selv Paris-banen rigtig mange gange i træk, da man opdager noget nyt, hver gang man spiller, og lige vil prøve at bruge det værktøj, outfit eller indgang i ens næste forsøg på at dræbe et mål. Du kan for eksempel klæde dig ud som en tjener, og derfor gøre nogle andre områder tilgængelige til at komme rundt på - sådan er det med hvert outfit, og man øver sig i at finde ud af, hvilke steder der åbnes op for, når man skifter outfit.

AI
De ca. 300 AI, der er i spillet, har en stor rolle i "Hitman". Jeg synes, at det er en fed feature at gå rundt og lytte til de mange ting, de forskellige har at sige. Ved at gøre det, mødte jeg en person, som havde VIP-pass til en del af missionen. Ved at følge hende, slå hende ud og tage hendes VIP-pass, kunne jeg nu åbne op for at komme andre steder hen i spillet - blev dog fanget af security i en kontrol, hvor de fandt alle mine våben og en bombe - ikke så smart!

Opportunities
Når du går rundt i hver bane, vil du møde opportunities, som er en form for guide til, hvordan du kan spille en mission og eliminere dit mål. Jeg brugte selv opportunities, da jeg fandt ud af, at man kan klæde sig ud som en model og derved eliminere én af de to mål i Paris-banen. Opportunities er med til at hjælpe nye spillere med, hvordan missionen skal klares, eller hjælpe én på vej, hvis man er gået i stå et sted.

Grafik/lyd/musik
Jeg har spillet "Hitman" på PS4, og jeg er helt sikker på, at det har meget mere at byde på grafikmæssigt på en PC, så jeg kan kun udtale mig om grafikken på PS4. Hitman ser rigtig flot ud, og der er gjort meget ud af alle de små detaljer, som eksempelvis Agent 47's slips, der flot bevæger sig, når man går knæ og rejser sig igen - det er klart de små detaljer, der gør spillet så flot. Omgivelserne og personerne i spillet er ikke det flotteste jeg har set, men igen, der er over 300 AI, så jeg synes PS4'eren klarer det rigtig godt - med det taget i betragtning.

"Hitman" har et helt unikt lyddesign - rigtig mange AI har historier at fortælle, og stort set alle har sætninger, de kan sige, hvis du for eksempel kommer til at gå ind i dem eller lignende. Lyden, når du drukner en person i et toilet eller skyder med din ikoniske pistol med lyddæmper, er utroligt godt lavet - lidt skræmmende egentlig.

Musikken er flot komponeret og giver en god stemning til spillet - til modeshowet spilles noget yderst højt elektronisk musik og giver én følelsen af, at man faktisk er der.

Konklusion
"Hitman" er et helt unikt spil, og spillestilen er ikke set andre steder. I "Hitman" er du sikret et spil med flot grafik, unikt gameplay og en hel masse replay value. Jeg er dog skuffet over den måde, man har valgt at lave spillet på, hvor der udgives en mission hver måned. Jeg kan sagtens få mange timer til at gå i de tre første baner, men ikke en hel måneds spil.

Selvom jeg måske har lydt meget negativ, så glæder jeg mig alligevel til næste episode i Hitman-spillet, og jeg er sikker på, at jeg bliver overrasket over størrelsen på de kommende episoder. "Hitman" er kommet stærkt tilbage, og jeg tror, at det bliver kæmpe stort, når der kommer flere missioner.

+ Meget høj replay value
+ Mange kreative måder at spille på
+ Høj detaljegrad