© Polyphony

GT Sport: Første indtryk

Dette er en igangværende anmeldelse af det nye Gran Turismo spil

18. oktober 2017 af Mikkel Møller Vermeulen

GT Sport er endelig udkommet! 

Og mens mange allerede har rykket på indkøb af spillet, er der sikkert en stor håndfuld der holder tilbage, indtil de første anmeldelser falder på plads. 

Vi kan desværre ikke levere en helstøbt anmeldelse i dag. Det skyldes at GT Sport serverne og online-funktionerne i anmelder-versionen af spillet, ikke har været live før i går eftermiddags. Med et spil der i så høj grad er baseret på online-gameplay, har vi brug for ekstra tid, for at kunne give en fuldbyrdet bedømmelse. 

Vi har ventet længe på GT Sport. 

Jeg tror ikke, at jeg var den eneste der følte smerten, da spillet sidste år blev udsat kort tid før udgivelse. Man må gå ud fra at holdet bag Gran Turismo, har haft deres begrundelser på plads, men de har holdt tæt med, hvad der specifikt forårsagede en ekstra ventetid, på næsten et helt år. Men nu er vi her altså. 

GT Sport ER e-racing. Det er ikke til at komme uden om. 

Der er stadig helt klassiske offline-dyder i GT, det ses blandt andet i form af de velkendte kører-licenser, en ny challenge-mode der byder på små udfordrende opgaver udi manøvredygtighed mod AI-kørere, og så en letbenet arcade-mode, hvor man kan tage et hurtigt klassisk race mod maskinen. Alt dette kender vi, og det hele fungerer godt - som det bør i et GT-spil. 

GT Sport er det 7. spil i den primære Gran Turismo-serie, den første primære udgivelse siden 2013, og det første til PlayStation 4. Det er ret vildt at tænke på, når nu PS4 har været på markedet i tre år. 

Og der er sket store ændringer, som man kunne forvente. Hvor de tidligere GT-spil har fulgt nogenlunde den samme formel, er den helt store afstikker ved det nye spil, e-Sport. 

GT Sport er først og fremmest et spil, der er tiltænkt online-gamere, og hvis du leder efter et klassisk single-player, campaign-tungt bilspil, er det ikke GT Sport du skal kigge efter som det første.

Men Sport-mode er alfa og omega.

Dagen igennem, hver dag, er der daglige online-races. Der er et nyt race hvert 20. minut, og her skal man sørge for at tilmelde sig, så man bliver seedet til løbet. Når man har tilmeldt sig et løb i god tid, får man også mulighed for at gennemkøre den pågældende bane i en time trial, der fungerer som tidskørsel til selve online-løbet. Bedste tid, får pole-position.

GT Sport tilskynder gode racermanerer. Som spiller får man ikke lov til at deltage i online-løb, før man har tæsket sig selv igennem et par obligatoriske videoer, om gode racermanerer og dårlige racermanerer. Dermed ikke sagt, at der ikke er idioter på banen.


Dårlig opførsel bliver straffet.

Jeg har været ret spændt på at se, hvordan GT ville håndtere online-racing. Det er noget de har fundet en rigtig god løsning på. Løb er i real-time, men selvfølgelig er der mulighed for lag. En algoritme sørger for at kalkulere hvor kørere befinder sig hele tiden. Man får penalty for at crashe ind i andre kørere, og for at hamre ind i bander og lignende. Disse penalties bliver løbende pålagt køreren, og når løbet er afsluttet, løber spillet alle køreture igennem, og fratrækker/pålægger eventuelle lag-penalties.

Spillet er grafisk flot - også på en tradtionel PS4. Spilmekanikkerne er velpolerede, og loading-tiderne er ikke nært så tålmodighedstestende som tilbage i forrige spil, der havde et seriøst issue med dette. 

Med 12 timer synket i GT Sport, har jeg følgende at berette:

Spillets største fordel og helt store force, er det kraftige e-sport potentiale. Spillet er tænkt som det, der endelig skal skubbe racing-spil over i en seriøs mainstream e-sport genre. Og hvis du tænder på at kunne køre fede racerløb mod rigtige modstandere, er GT Sport helt 100% et godt bekendtskab. Altså anbefalelsesværdigt med pil op.

Hvis du kun er til offline-gaming, ville jeg springe denne titel over. 

Måske er du interesseret i...

Hvad synes kvinderne?

Mest læste