Anmeldelse: Airbus 320 Neo

Kom med en tur op i SAS' nyeste fly, Airbus 320 Neo.

9. april 2017 af Torben Vognsen / Inputmag.dk

Vi er bestemt ikke bange for at beskæftige os med gadgets her på mmm.dk. Og nu er turen så kommet til den måske største gadget, vi nogensinde har taget fat i; nemlig flyet Airbus 320 NEO, som SAS er ved at opgradere deres flåde med. Kom med en tur ind og op i den nye flyvemaskine.

Flyver mellem- og kort distancer

Airbus 320 NEO bliver indsat på korte og mellemlange ruter. I første omgang flyver flyet ruten Stockholm/København, og det er også her vi stifter bekendtskab med det.

I første omgang ligner 320 sig selv som den Airbus vi kender – den der flyver hele Europa tyndt på mellemdistancerne. Der er dog små, synlige eksterne forskelle – eksempelvis er motoren en del større end forrige generation (NEO står faktisk for New Engine Option og signalerer en anderledes motor). Men man skal nok være kender for at kunne se forskel på det “gamle” fly og 320 NEO. Ikke desto mindre er det her, forskellen virkelig ligger for flyselskabet, der sparer ca. 15% på brændstof til NEO’en.

Ny kabine – ny oplevelse

Der hvor man som passager på NEO’en reelt først får øje på, at man er i et nyt fly er først når man kommer ind i kabinen. Her har SAS skiftet de gamle, blå sæder ud med en frisk koksgrå… Eller frisk er måske så meget sagt, men smagfuldt og meget skandinavisk er det i hvert fald. Kombineret med de nye lyse træpaneler giver det et pænt og lidt underspillet udtryk – der på alle måder signalerer nordisk minimalisme. Om det er godt eller skidt er op til passageren at vurdere, men vi synes egentlig, det er ganske pænt.

Belysningen i den nye kabine er, som det efterhånden er standard i nye fly, en LED-udgave, der kan fikses til at lyse alverdens farver. Eksempelvis rødligt når det er ved at være sovetid eller blåligt om morgenen. På den måde påvirker det passagerernes humør og kan hjælpe til at gøre flyturen lidt mere behagelig. Man kan også forestille sig, at man vil fejre den norske nationaldag med norske farver i kabinen – eller en stor sportssejr, når et af de tre skandinaviske lande en dag vinder… Well, et eller andet. Måske.

Mere benplads, ja tak!

Der er ikke færre rækker i Airbus 320 NEO i SAS’ konfiguration, men alligevel er der blevet en smule mere plads til benene. Det er sket fordi sæderne er lidt tyndere. Det gør dog ikke, at de virker mindre robuste – faktisk er de overraskende komfortable, når man tager i betragtning hvor hårde de er. Men du skal ikke forvente at smide stængerne langt frem trods alt, og det er vel også det mest normale når man flyver i et mellemdistancefly som NEO’en er. Det samme gælder for så vidt sædets recline, så du kan heller ikke læne dig mange centimeter tilbage. Men i et fly, der oftest ikke skal flyve mere end højst tre/fire timer er det ikke et problem overhovedet.

Endelig USB opladning

De nye sæder indeholder alle en USB indgang i sæderyggen, så passageren kan oplade sin tablet/telefon under turen. Det er især praktisk på de lidt længere ture, hvor du bruger telefon eller tablet til at spille, hvilket æder batteriet voldsomt. USB stikket er af den “gamle” type, men vi bemærker, at stikket er monteret i et modul, der betyder at de kan skiftes når eksempelvis USB C bliver standard i løbet af et par år.

Stadig ikke Wifi

SAS arbejder for tiden hårdt på at indføre god (!) wifi i hele deres flåde, men det er desværre endnu ikke kommet til NEO’en. Den er dog ifølge SAS forberedt til det, og flyene vil løbende blive opgraderet til wifi fra sommeren i år. Det er dog en skam, at man ikke kan komme online overhovedet – selv om Norwegians wifi er ganske hullet, er man dog i et eller andet omfang i stand til at være online. Vi forstår dog godt prioriteringen, for nogle gange kan det godt betale sig at vente med at lancere noget, til man har et ordenligt kvalitetsprodukt.

Evolution, ikke revolution

Airbus 320 NEO er et behageligt fly at være i. Det føles mere rummeligt end forrige generation, og de behagelige sæder gør, at flyveturen føles en smule kortere, ligesom USB stik er enormt praktisk. Når SAS opgraderer med god WIFI forbindelse i løbet af sommeren bliver turen blot endnu mere behagelig. Ikke desto mindre er det tydeligt, at Airbus 320 NEO er en ansigtsløftning til en ældre flytype og ikke en helt ny type fly.

Fakta om Airbus A320neo

  • Mindsket brændstofforbrug med 15 % i forhold til nuværende A320 (A320ceo)
  • 50 % lavere støjniveau
  • Rækkevidde 4600 km
  • Antal sæder – 174
  • Længde 37,6 meter
  • Vingespænd 35,8 meter
  • Højde 11,8 meter
  • Sædeafstand 30″
  • Sædehældning 3″
  • Motor – CFM LEAP1A
  • Brændstofforbrug 0,025 liter pr. sæde/km

Leveret af inputmag.dk

Måske er du interesseret i...

Hvad synes kvinderne?

Mest læste