Telias Sense Car giver din gamle eller nye bil en helt ny funktionalitet

Telias nye "Sense"-serie har flere geniale funktioner. Vi har kigget på nogle af dem.

16. august 2017 af Torben Vognsen / Inputmag.dk

Vi kender stort set kun Telia for at være et teleselskab. Ikke desto mindre har firmaet tydelige ambitioner om at lege med stort set alle de steder, hvor vi har en digital forbindelse til nettet via 4G. Derfor lancerer de for tiden produkter i deres “Sense” serie – Telia Sense Car er det første, men navnet lægger op til, at der kommer mere. I denne omgang tager vi et kig på Sense Car, som giver din gamle eller nye bil helt ny funktionalitet.

Telia Sense Car er en lille dims du monterer i bilens OBD port – en scart-lignende port, der oftest er placeret under instrumentbrættet i førersiden af bilen. Den er ofte let at tilgå og bruges normalt kun af mekanikere, der skal diagnosticere bilen – men altså også af Telia Sense Car. Installationen er i langt de fleste tilfælde meget let at gå til – i testbilen som er en Nissan Micra fra i år, er det ekstremt let at lokalisere porten og montere Sense Car. Efterfølgende installerer jeg en app, hvorefter systemet er klar. Eller rettere – efter at have tastet bilens registreringsnummer ind i appen går der et stykke tid før telefon og bil synkroniserer – når det er sket er jeg klar til at bruge alle de medfølgende funktioner.

Wifi på farten

Først og fremmest forbinder Telia Sense Car din bil til 4G nettet og opretter et wifi netværk i bilen som du så kan bruge med dine enheder. Har du eksempelvis børn på bagsædet med en iPad i hånden kan de streame YouTube og gøre alt det andet de normalt kan gøre derhjemme – men altså uden at de behøver et ekstra simkort til iPad’en.

Aldrig noget benzin?

I appen kan man se forskellige detaljer om bilen – blandt andet, hvor meget benzin der er på. Desværre fungerer det i min test ikke – den er simpelthen altid tom. Problemet ligger formentlig i de data Sense får fra bilen, men det er stadig en smule irriterende, at det ser ud til at virke – uden dog reelt at gøre det. Det vil dog være forskelligt fra bil til bil om det virker – men i vores Nissan fungerer det altså ikke.

Til gengæld fungerer geofencing af bilen ganske glimrende; man kan vælge at få en besked på telefonen når bilen forlader sin plads, og man kan til enhver tid finde den på kortet. Skulle den blive stjålet, er det jo ret praktisk, og det er formentlig de færreste biltyve, der lige tjekker om der sidder sådan en fætter under instrumentbrættet.

Der var indbrud i din bil… For fem minutter siden!

Sense Car holder øje med din bil og kan give dig besked hvis den har “mærket” at der er blevet rørt ved bilen. Underligt nok kommer beskeden altid fem minutter efter der rent faktisk er blevet “pillet” ved bilen. Det giver ikke ret meget mening; hvis jeg skal have besked om, at der er blevet pillet ved min bil vil jeg helst vide det umiddelbart som det sker – ikke fem minutter efter? Der skulle i teorien ikke være noget i vejen for at sende en besked umiddelbart, men af uforklarlige årsager er der altså en ventetid på 5 minutter. Telia siger, at de arbejder på en mulighed for, at brugeren selv kan vælge, hvor længe der skal gå fra bilen bliver rørt til alarmen bliver sendt – så det vil altså ikke være et problem i fremtiden.

Automatisk kørebog er genialt

Hvis du er typen der både kører privat og erhverv i din bil er Telia Sense Car en helt formidabelt god følgesvend; efter hver tur kan du meget let indikere, om turen var privat eller erhverv, og derefter kan du få en log over din erhvervskørsel. Der findes naturligvis apps der kan nogenlunde det samme, men her foregår alt fuldstændigt automatisk og hver enkelt tur registreres – så du behøver ikke selv at huske at sætte en app igang, for Sense Car logger alle ture ligegyldigt hvad. Super praktisk for os der sagtens kan glemme den slags.

Glem ikke at afslutte parkeringen

Telia er i gang med at lave partnerskaber der kan gøre Sense Car endnu mere brugbar. Et af de første er med EasyPark, der via integration imellem de to apps giver et par smarte funktioner; når du starter bilen efter at have parkeret stopper appen automatisk parkeringen så du slipper for at betale for meget. Jeg ville dog ønske, at den også var klog nok til selv at starte en parkering når jeg sætter bilen i et område med betalt parkering – så behøvede jeg aldrig mere at tænke på det, hvilket i sig selv ville være en lille lettelse i mit liv. Men det kan være, det kommer.

Bliver bedre med tiden

Og netop det med potentialet i Telia Sense Car er måske det allermest interessante. Telia lover at tilføje nye funktioner løbende, så Sense Car hele tiden bliver bedre og mere smart at have i bilen. For eksempel kunne man forestille sig et samarbejde med et forsikringsselskab så du kan få nedsat din præmie hvis du generelt ikke overstiger hastighedsgrænsen – måske med en par tilladte “smuttere” om måneden? Det ville være supersmart for alle involverede og forbedre trafiksikkerheden samtidig med at det sparer dig penge. Man kunne forestille sig masser af nye funktioner i fremtiden.

Når jeg kigger på Telia Sense Car nu er den specielt velegnet til dem, der er lidt mere bekymret for deres bil end gennemsnittet. Det er rart altid at vide hvor den er, og det er fedt at få alarmer når nogen rører ved den (Men fix det lige så alarmen kommer med det samme, Telia!). Sense er også til dem, der ofte har ungerne med i bilen og eventuelt kører på bilferie – Sense virker som ethvert andet mobilabonnement også i resten af Europa uden ekstra omkostninger end de 99 kr. abonnementet koster. Det inkluderer 20GB hvoraf de 5GB kan bruges i udlandet – det er nok til en del YouTube og Podcasts.

En sidste oplagt målgruppe er den kørende sælger eller dem, der bruger bilen både til job og privat og derfor skal lave en detaljeret kørebog. Det er den letteste måde at gøre det på, jeg nogensinde har set.

Alt i alt er Telia Sense Car et spændende produkt med masser af potentiale, der formentlig bliver interessant for flere og flere efterhånden som funktionaliteten udvides. Men prisen for abonnementet burde sættes ned til ca. det halve for at blive interessant for flere.

Leveret af Inputmag.dk

Måske er du interesseret i...

Hvad synes kvinderne?

Mest læste