Hvorfor vente til efter nytår? Smukke Anne Bech afslører, hvordan du kommer slank gennem julen

Vi skal til det igen. Julen byder på et endeløst ædeorgie, hvor du først stopper, når du er ved at falde omkuld. Vi har spurgt en ekspert, hvordan vi kommer slankere igennem julemaden.

24. december 2016 af Søren Jessen

Det er blevet jul! 

Og dermed er vi nok mange, der glæder os til brunede kartofler, flæskesteg og and. Og sovs. Masser af sovs!

Men vi ved jo nok godt, at julemaden er ret usund, så hvad gør man, hvis man ikke har lyst til at vågne den 27. december med bildæk og en kondi, der knap nok rækker til at komme ud af sengen?

Vi har spurgt fitness- og ernæringsekspert Anne Bech om, hvordan du kommer igennem julen uden at tage alt for mange kilo på.

Julemiddagen og julefrokoster står for døren. Hvad kan man henholdsvis spise meget af, lidt mindre af, og hvad skal man helt holde sig fra, når vi taler traditionelt dansk julemad?

- Det er altid en god idé at have spist en lille sund snack hjemmefra. Jeg ved godt, at mænd ikke lige sådan er "big on salad", men nogle grøntsager vil fylde maven lidt og hjælpe fordøjelsen, så man ikke får forstoppelse af den fede mad, der kommer ned.

- Som tommelfingerregel: And er federe end flæskesteg, hvis du IKKE spiser svær, de brunede kartofler er smurt ind i opvarmet karamel og er utrolig usunde, de almindelige hvide kartofler er OK. Og så prøv at økonomisere lidt med sovsen. Det er ikke en suppe. A little goes a long way, og det har noget at sige for livvidden og for dit kolesterolchok. 

Skal man helt holde sig fra alkohol sammen med med julemaden, eller er der noget, man skal vælge frem for andet?

- Øl er klart værre end meget andet alkohol. Det er ligesom at hælde dej ned i maven, det gærer, og så bliver du oven i købet fuld af det. Men jeg er helt med på, at det er en del af traditionen med jul at drikke alkohol. Men vin og en drink er bedre end øl og snaps. Tænk over, at det er en forgiftning af kroppen, når du hælder alkohol ned i den. Amerikansk forskning tyder på, at ens fedtforbrænding ikke er tilbage på almindelig styrke før efter fem dage efter alkoholindtag af betydelig mængde. Jeg vil faktisk sige; drik sammen med mad, det gør at kroppen har noget at "bounce" al den alkohol af på. Ellers bliver du enormt dårlig.

Har du et par idéer til nogle gode øvelser, man lige kan lave mellem anden og ris a la manden?

- Jeg tror, det vil være mærkeligt at begynde på burpees og englehop mellem hovedret og dessert, men du kan måske spørge familien, om I ikke skal gå rundt om juletræet mellem and og ris a la mande, så kroppen lige får en pause, og du får din fordøjelse i gang. Ellers skal du lige tilbyde at "gå med hunden", eller noget. Det gør faktisk en forskel for din krop. Generelt vil din forbrænding være lidt højere, hvis du træner hårdt inden dit store julemåltid. Hvis du alligevel selv kan vælge, hvornår du kommer afsted til en træning, så er det en fordel så tæt på aftenen med stor menu som muligt.

Kan du anbefale, at man lige tager en ekstra sang og tur rundt om juletræet, eller kunne man eventuelt friske den tradition lidt op, så man fik endnu mere ud af det?

- Det vil være sådan en god tradition at tage familien med på en gåtur efter julefrokosten. Det gør virkelig en forskel for fordøjelse, velvære og stofskiftet. Jeg ved godt, det er svært at stavre rundt med en promille på 2 i koldt vejr, og det kan jeg på ingen måde opmuntre til. Ellers kan man gå en tur inden maden. Ellers kan man jo tage 10 squats efter hver julesang om træet, men så begynder det at blive lidt for crossfit-agtigt i forhold til, hvad der er hyggeligt. For julen skal nydes, synes jeg.

Vi er helt enige. Tusind tak for hjælpen, Anne. Glædelig jul! 

Måske er du interesseret i...

Hvad synes kvinderne?

Mest læste