Praktikanten tester kvindehold: Få stramme balder til Stram Op

Se, og læs her, hvordan vores tur til Stram Op gik.

4. februar 2017 af Anders W. Vorup


Da min bagerste ramte jernhingstens saddel, blev jeg ramt af et hårdt og iskoldt chok. Sadlen var frossen, og jeg tænkte ved mig selv, hvilket show jeg havde rodet mig ud i klokken møg-tidligt-om-morgenen. 

Cykelturen til Fitness DK var længere, end den plejede at være, men jeg vågnede brat, da jeg trådte ind i centret, hvor musikken buldrede. En hurtig omklædning, lidt vand i hovedet, og så var jeg klar til krig. Mission Stram Op var startet, og klokken havde kun lige passeret 08.00!

Vores instruktør, Naja, var yderst overrasket, da hun så mig i salen: “Det er godt nok sjældent, at jeg ser mænd i din alder her”, sagde hun. 

Bevares, jeg var dog også klart den eneste - både baseret på min alder og mit køn. Til gengæld var jeg omringet af midaldrende kvinder, der levede og åndede for Stram Op.

Timen begyndte med et brag. Musikken tordnede ud af højtalerne, og jeg var yderst overrasket over tempoet. Minut efter minut trampede vi i gulvet for derefter at flyve henover gulvet i diverse aerobic-øvelser. Efter de første 25 minutter undrede jeg mig over, at morgenens skyrportion ikke var røget op endnu. Mine baller og lår var færdige, men hey, så var det jo godt, at der kun var 35 minutter igen…

Heldigvis stoppede vi med ben-træningen efter 30 minutter og begyndte herefter at fokusere på overkroppen. Jeg var lettet. Endelig kunne jeg holde den pause, der gjorde, at mælkesyren fik lov at forsvinde.

Efter 60 hårde minutter var jeg træt. Min udholdenhed blev sat på prøve i sådan en grad, at drikkedunken skulle fyldes op over to gange, og at jeg vitterligt var overrasket over, at jeg ikke havde smidt suppen midt på det blankpolerede trægulv i sal 2.

Jovist, Stram Op er, hvad du gør det til. Du smider bare dine elastikker, hvis du kun vil træne med egen kropsvægt. Men jeg smider sgu ikke de elastikker, når samtlige af kvinderne står med deres. Så må jeg jo bare “stramme op”, hvis du forstår sådan en lille en.

Hvad er Stram Op?

En træningsform, som er baseret på “opstrammende” øvelser for hele kroppen. Det er en høj intensitetstræning, hvor du tæsker kroppen igennem og i særdeleshed dens udholdenhed. Timen er en såkaldt “freestyle-time”, hvor din instruktør har frie tøjler til at bestemme præcis, hvilke øvelser I skal igennem.

Hvorfor Stram Op?

Du får en hurtig og effektiv træning ind under huden. Du arbejder både med din styrke, men også med dens udholdenhed. Derudover er intensiteten så høj, at din puls vil arbejde hårdt, hvilket sætter din forbrænding igang.

Restitueringsfaktor:

Jeg var øm. Jeg var rigtig øm. Dog mest i benene. Vi lavede rigtig mange øvelser for lår og baller, hvilket virkelig kunne mærkes på andendagen. Og her skal det tages i betragtning, at jeg i forvejen dyrker styrketræning. Og ja, også bentræning…

Sværhedsfaktor:

Øvelserne kan variere enormt meget, hvorefter sværhedensgraden altså også varierer. Mange af de øvelser, jeg var igennem, foregik med en elastik, sådan så du selv kunne bestemme belastningen. Det gør, at de fleste kan være med, selvom du ikke er den stærkeste fra start. Hertil skal det selvfølgelig lyde, at når kvinderne står med elastikken, står du selvfølgelig også med elastikken!

Babefaktor:

Det var ikke overvældende - lad mig sige det sådan. Det skal dog siges, at min time med Stram Op startede klokken 08.00. Det betød jo nok, at de fleste ikke kunne nå på arbejde eller i skole. Selve holdet Stram Op er yderst populært, og jeg kender da også en pige eller to, som besøger holdene jævnligt. Hold dig til de tidlige morgenhold eller de sene aftenhold.

Måske er du interesseret i...

Hvad synes kvinderne?

Mest læste