Danske bilafgifter slagter ny Corvette

Corvette C7 fra nye Bil Magasinet koster 370.000 kr. i USA. I Danmark rammer den desværre 2,0 mio. kr.

24. april 2014 af Vmax

På fabrikken i Bowling Green, Kentucky, har de bygget Corvette’r siden 1981, og hver gang, der kommer en ny model, er der den samme ballade: Alle vil have den før alle andre. Den syvende generation blev præsenteret som coupé i efteråret 2013 og bliver revet væk fra forhandlerne, og det samme gælder den åbne udgave, som gik i produktion midt i december, og som vi har en stor test af i det nye Bil Magasinet.

Efterspørgslen er så stor, at General Motors satte priserne op på hjemmemarkedet med $2.000 (11.000 kr.) i februar, og købere går forgæves til forhandlerne efter en prøvetur: Der mangler demobiler. Et par enkelte biludlejningsselskaber har fået fingre i et par biler i blandt andet Las Vegas og Los Angeles, hvor det nu er lige så dyrt at leje en C7 som en Ferrari (en Corvette C6 er ca. 80 pct. billigere at leje!).

På grund af den massive succes kommer der kun 300 biler til Europa i år, og Danmark har allernådigst fået tildelt to. De forventes hertil sidst i september, og importør Andersen & Martini i Gladsaxe har regnet på prisen.

"Med en pris på gaden på ca. $64.000 (370.000 kr.) i USA lander vi et sted mellem 1,9 og 2,0 mio. kr. for en C7 Convertible Z51 på danske plader. Det er en højere pris end forgængeren, som vi stadig kan levere - men den vil Corvette-køberne ikke have. De vil alle sammen have den nye," siger adm. direktør Peter Hansen fra Andersen & Martini.

Men... selv om der er 180 pct. afgift, hvordan kan 370.000 kr. så blive til næsten to millioner kroner??

"Jamen, sådan er det bare, når vi lægger alle afgifter og omkostninger sammen. Alligevel ville vi kunne have solgt nogle stykker her i sommer, på det er pokkers ærgerligt, at vi ikke kan få flere biler," lyder det.

I 2012 skrev vi om Ford Mustang Shelby GT500, der kostede ca. $55.500 (315.000 kr.) på gaden i USA. Specialisten i parallelimport af amerikanske biler, US Van i Karlskunde syd for København, anslog, at de ville kunne hente en Shelby GT500 hjem, syne og indregistrere den på danske plader for en pris på 1.450.000 kr.

Herlig morgen i Corvette C7

I Bil Magasinet tager denne forfatter den nye Corvette med op i bjergene ved Palm Deserts, hvor jeg sammen med fotograf Søren Juul får en ubetalelig oplevelse en morgen på en perfekt nyasfalteret og snoet bjergvej:

"Efter godt 250 kilometer cruising primært i syvende gear ankommer jeg til bjerget lige syd for ørkenbyen Palm Deserts. Når du slår tændingen fra i en moderne amerikanerbil, lyder der et ­forfærdeligt ­spektakel af blippen og båtten og blinkende lamper, og det gør der også i den nye Corvette. Dut-dut-duuuut, siger den, så snart du åbner døren, for en amerikansk bil skal signalere, at nu er kaptajnen gået fra borde, så han får også lige en statusrapport med på vejen. Det er hér, jeg ser, at mit snitforbrug er på 29 miles pr. gallon, hvilket svarer til 12,3 km/l.
Corvette’n kører altså i praksis lige så langt på literen som mange nye biler med den halve motorydelse, og så påstår ­skrivebordsgeneralerne på nettet, at det er en gammeldags konstruktion? Der er nogle biltosser, der tror, at en ny bil skal være så kompliceret som muligt for at være så god som mulig. Det mener de helt sikkert også på værksteder, der skal forklare sine kunder om det rimelige i 25.000-kroners reparationer af brændstofdyser med en kg pris højere end guld, men sådan ser de ikke på det i Bowling Green, Kentucky, hvor de har bygget Corvette’r siden 1. juni 1981. Her handler det om pålidelige sportsvogne til lav pris."

Prisen på Corvette'n svarer cirka til halvdelen af en Porsche 911 Cabriolet:

"V8’eren kan ikke tage over 9.000 o/min som en Ferrari (den redliner allerede ved 6.800 o/min), men momentet og lyden er en Corvette værdig. Og husk nu, at præmissen var lav pris og høj holdbarhed. Testbilen koster $64.775 (370.000 kr.) på gaden i Californien med udstyr, mens en ­Porsche 911 Carrera S Cabriolet med Bose-hifi anlæg og en pris på  $119.280 (640.000 kr.) koster næsten det dobbelte. Og holdbarheden? C6 kørte første gang 24-timers løb i Le Mans i 2005, hvor den tog en 1-2-sejr foran de hurtigere, men ikke nær så pålidelige Aston Martin DB9R. Mon ikke holdbarheden på den nye motor er ok - den leveres i alt fald med fem år/160.000 km fuld garanti i USA."

Bil Magasinet nr. 272 er i kioskerne nu til 59,95 kr.

Få et godt tilbud: Tjek prisen på at abonnere på Bil Magasinet

Måske er du interesseret i...

Hvad synes kvinderne?

Mest læste