10 besynderlige bilreklamer
... med øksemorder-tankstations-indehavere og pink Barbie-heste i motorrummet
I 2007 introducerede Skoda den nye Fabia ved at bygge en kagekopi i størrelse 1:1. Opskriften, hvis du skulle have lyst til at gentage bedriften, lyder:
10 kg hvid chokolade, 20 kg rosiner, 3 kg appelsinskræller, 25 kg tørrede abrikoser, 12,5 kg ribsmarmelade, 5 kg kakaopulver, 100 kg hvedemel, 180 æg, 100 kg sukker, 90 kg brun sukker, 40 kg mørk sukker paste, 50 kg hvid sukker paste, 20 kg bær, 30 kg valnødder, 42 kg chokolademasse.
Sæt et team af konditore, bagere og murere på opgaven, og gør dig umage. Og send lige et billede til os af resultatet, ikke?
Tv-reklamen for mini-GTI'en Fabia RS stammer fra 2010 og begynder med at vise et tv, hvor den kagereklamen for Skoda Fabia bliver vist.
Kameraet zoomer ud, og viser nogle mere hårdkogte rockertyper på et værksted, der skal understrege, at RS-versionen er en hård hund.
På billedet letter to gribbe fra skelettet af en Fabia. Erhm, ok.
Ford gav i 2011 to yngre designere opgaven at lave smykker ud af reservedele til en Focus. Det kom der en, øh, alternativ fotoserie ud af.
Kia i Storbritannien introducerede i 2005 den nye generation af minibilen Rio med en serie tv-reklamer, der har vundet flere priser.
Serien foregår i den amerikanske ørken i midtvesten, hvor en øksesvingende og ishockeymaske-klædt tankstationsindehaver venter på kunder, der skal tanke.
Det bliver imidlertid ikke de to figurer bag rattet af den nye Rio diesel, der har et snitforbrug på over 30 km/l og derfor ikke skal tanke. En voice-over påpeger, at du måske skulle overveje din nye Rio i en dieselversion, så du undgår ubehagelige overraskelser.
Tv-reklamen er skabt af den anerkendte britiske grafiker Peter Fowler, og modellervoksfigurerne er lavet ved hjælp af stop animation. Det tog tre måneder at producere 30 sekunders reklame.
I 2008 kørte VW i Storbritannien en serie tv-reklamer med en syngende Jack Russel-terrier. Det vil sige, den sang kun, når den sad i sin ejers Polo, der ifølge VW er en lille bil med stor selvsikkerhed - på gaden var hunden ydmyg og en skygge af sig selv.
Reklamen vandt flere priser i 2008.
VW North America havde premiere på "May the fourth be with you" under Super Bowl-finalen i 2011. En knægt klædt ud som Darth Vader forsøger at flytte ting og genstande med telepati, og da turen er kommet til fars Passat, trykker far på nøglen inde fra huset, idet sønnen taler til bilen. Den blinker med lygterne, og låser sine døre op.
Reklamen er set mere end 37 mio. gange på YouTube.
Honda stod bag denne mesterlige og elegante tv-reklame fra 2006. Et kor illustrerer med stor entusiasme og nøjagtig lydgengivelse, hvordan det er at stige ind i den nye Civic, starte motoren og køre afsted.
Citroën introducerede C5 i 2004 med en række annoncer i den trykte presse. Vi har ikke været i stand til at tyde, hvad meningen var, og det ved reklamebureauet bag muligvis heller ikke.
... pointen her er imidlertid nem at fange: Citroën C5 er så støjsvag, at den blinde passager tror, at bilen holder stille. Politisk korrekt kan man ikke kalde den...
Historiens muligvis mest besyndelige tv-reklame for en bil stammer fra Brasilien. En yngre ejer af den store firehjulstrækker Nissan Navara kører fast i mudder på en bjergvej, og stiger ud for at åbne motorhjelmen.
I stedet for en svedende 6-cylindret dieselmotor er her en karrusel med tre pink Barbie-heste, der løber rundt. En af hestene hopper op og beroliger ejeren, for så pludselig at forvandle sig til en ond, fnysende hestedæmon med gnistrende øjne og djævle-stemme.
Vi er ikke i stand til at forklare sammenhængen.