10 dynamiske duoer
Skrigende gul Ducati, AMG-speedbåd med 2.700 hk og biler, biler, biler
Mercedes-Benz´ hustuner AMG og den italienske motorcykelproducent Ducati blev partnere i 2011, og for at markere det nye familieånd, har de bygget en bil og en motorcykel i farven "Streetfighter Yellow".
SLK 55 AMG har AMG's nye 5,5-liters V8-motor med direkte indsprøjtning i en version uden trykladning. Den yder 422 hk og 540 Nm, og har 30 pct. lavere forbrug end forgængeren. 0-100-tiden er 4,6 sek., og listen over standardudstyr er flere meter lang. Ducati Streetfighter 848 er seneste model fra den fabrik, der ofte betegnes motorcyklernes svar på Ferrari.
Mercedes-Benz og Cigarette Racing viste denne 46 fods speedbåd på 2010 Miami International Boat Show sammen med AMG-udgaven af C-klasse Coupé.. Båden er inspireret af det unikke aluminiumschassis i SLS AMG, og har en nydesignet bund, avancerede letvægtsløsninger og samme sølvgrå lakering som SLS. De to motorer fra Mercury Racing er V8 med biturbo og en samlet maksimal ydelse på 2.700 hk, og topfarten er 210 km/t. Prisen begynder ved $900.000 (5,0 mio. kr.), og det tager fire måneder at bygge en båd.
C 63 AMG Coupé har AMG's egen 6,2-liters V8-motor i aluminium og 457 hk, hvilket rækker til en 0-100-tid på 4,5 sek.
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 har enorm hækvinge, der sammen med en kæmpe diffuser skal holde bagenden på jorden i sving ved høje hastigheder. Fortil noterer vi en kæmpe underlæbe i kulfiber, der skal styre luftstrømmen under og over bilen, mens skørter langs siden og en ny motorhjelm også følger med.
Bag raceren står den nye Mågevinge, SLS. Den afløser superbilen Mercedes McLaren SLR og er et 100 pct. Mercedes-Benz-produkt, hvilket understreges af det historiske islæt. Designmæssigt hviler bilen tungt på den berømte Mågevinge, 300 SL Gullwing fra 1954. Motoren er den kendte og fremragende AMG 6,2-liters V8-sugemotor i en version med 563 hk.
Bogstav- og talkombinationen 300 SEL 6,8 AMG er nærmest hellig for de indviede. Den 25. juli 1971 opnåede den røde 4-dørs sedan en 2. plads i 24-timers racerløbet i Spa-Francorchamps, selv om det var det første racerløb, hvor bilen stillede til start, og den var alt andet end favorit til at vinde det belgiske langdistanceløb. Teknisk set var 300 SEL 6,8 AMG baseret på 300 SEL 6,3, men hos det - på det tidspunkt relativt ukendte - AMG var der blevet foretaget nogle markante ændringer på standardbilen og motoren. Den uventede succes i løbet på Spa-Francorchamps gjorde AMG verdenskendt.
Til højre kørerracerudgaven af den nye Mågevinge. SLS AMG GT3 har skålformede racerstole i kulfiber, sikkerhedsbur, paneler i kulfiber og et lille, tykt rat. Airbags, klima- og musikanlæg er fjernet, og eneste instrumentering er nu et datadisplay foran føreren, der kan betjenes via knapper på rattet. Affjedringen er fuldt justérbar, frihøjden kan justeres 50 mm og tanken i polycarbonat bag føreren rummer 120 liter brændstof. AMG's 6,2-liters V8-motor er tunet til et godt stykke over 600 hk, og prisen for en køreklar racer er ca. 5,0 mio. kr.
BMW 1M Coupé er en raket med en raket i rumpetten. Rakethurtig, men på en overraskende civiliseret måde. Turbo-motoren giver fænomenalt bundtræk, som bare aldrig hører op, akkompagneret af den dybe, rolige, ekstravagante motorlyd, som kun en BMW har. Og så kører den fantastisk. Dynamikken er sindsyg, og du kan styre den med øjenbrynene. Selv om motoren er en let tunet version, af den som ligger i en BMW 135i, så er køreoplevelse fuldstændig anderledes. Undervognen er hentet direkte fra en BMW M3.
Bag den nye 1M står en af de heftigste M3'er gennem tiderne, en Sport Evolution fra 1990. Den var lettere og hurtigere end den almindelige M3, blev bygget i 600 stk. og ydede 238 hk ved 7.000 o/min fra en 4-cylindret sugemotor på 2,3 liter.
Audi debuterede i det tyske standardvognsmesterskab DTM i 1990 med den 4-dørs Audi V8 quattro. Den store sedan var ikke egnet til racing, men en kraftig V8-motor og quattro-firehjulstræk kørte mesterskabet hjem to år i træk som det første bilmærke i DTM-historien. I 2004 vendte Audi tilbage til DTM med Audi A4, der vandt mesterskabet i 2007, 2008 og 2009, og nu er seneste DTM-racer klar til action.
Audi A5 DTM er baseret på den faceliftede udgave af gadebilen A5, der stammer fra 2007. I DTM skal den køres af blandt andre Audi-specialisten Mattias Ekström. DTM-sæsonen åbner 28. april 2012 på Hockenheim.
Lamborghini Gallardo Superleggera vandt den årlige kåring af Skandinaviens bedste sportsvogn i overlegen stil i sommeren 2010, hvor én konkurrent glimrede ved sit fravær: Den nye Ferrari 458 Italia. Senere på året samlede vi de to duellanter de bølgende bakker syd for Modena til en omkamp, hvilket der kom en fantastisk flot artikel ud af i Bil Magasinet nr. 231 i december 2010. Britiske Greg Pajo skød billederne.
Udgangspunktet for motoren i den giftiggrønne Focus RS er en 5-cylindret aluminiumsblok på 2,5 liter. Den har 20 ventiler, knastaksel i smedet stål med modvægte for at kompensere for den naturlige ubalance i en 5-cylindret motor og variabel ventilstyring på indsugning og udstødning. Turboladeren er fra Borg-Warner og har hus fremstillet i ét stykke tyndt højstyrkestål. Ydelsen er 305 hk ved 6.500 o/min og momentet 440 Nm fra 2.300-4.500 o/min. En barsk, dyb, ja, i nogle tilfælde nærmest truende lyd er kendetegn for samtlige hidtidige 25 Ford RS-modeller siden 1968, og det gælder stadig.
"På en bane skal man på et hvilket som helst tidspunkt kunne stille sig op med bind for øjnene og genkende en RS-model uanset årgang. Det har vi testet med Focus RS, og alle på teamet genkendte den. Vi er faktisk stolte af resultatet," fortæller Len Urwin, der er chef for udviklingen af drivlinen.
I 2010 kørte Bil Magasinet til den internationale præsentation af Focus RS i Nice i en gammel Escort Cosworth, og billedet her er fra artiklen. Ejeren fik den målt på rullefelt til 224 hk ved 5.750 o/min inden afgang, og på sydvest-siden af en bjergformation på en tør, bred tosporet vej med midterstriber, et autoværn i en halv meters højde til den ene side og store sorte net mod faldende klippestykker på den anden, vågner rallybilen. Escort'en flyver fra sving til sving med roooarhAAARH!, når den går over 5.000 o/min, HIIIISSSS fra turboen, når du slipper speederen for KLONK at skifte udveksling i den lidt slaskede og relativt højt gearede 5-trins gearkasse. Det er ikke en dans for at komme fra sving til sving, dertil kræver Escort'en for meget arbejde, men den kører som en drøm.
Glem nutidens diskussioner om Passat eller Mondeo, Audi eller BMW. Dér, hvor det virkelig gør ondt, hvor familiefester bryder sammen og venskaber krakelerer, er i den uendelige kamp mellem de to gamle coupéer, Capri og Manta.
Ford Capri blev præsenteret i Bruxelles i 1969 som et forsøg på at gentage den succes i Europa, som Mustang var blevet i USA. Og Capri ramte ganske som det amerikanske forbillede lige ned i hjertekulen på bilkøberne, der fik billig og velkendt teknik, pakket ind i et smukt og særegent karrosseri. Capri blev Årets Bil i Danmark 1969 og Ford solgte ikke færre end 400.000 styk i løbet af de første par år.
Modangrebet var lige så forudsigeligt, som det var effektivt. Tegningerne til den endnu ikke lancerede Opel Ascona blev gransket, nye streger blev slået, og 9. september 1970 kunne Opel præsentere verden for Opel Manta. Navnet var en udløber af GM-koncernens Corvette med tilnavnet Stingray, som betyder pilrokke.
For at få lov til at deltage i den berygtede Gruppe B i VM-rally, måtte Peugeot bygge 200 stk. gadebiler. Det blev til den hidsige T16 med turbomotor, 200 hk og firehjulstræk. Se videotesten her.
Renault 5 Turbo med bred røv og hidsig turbomotor var en af 1980'ernes mest eksplosive hatchbacks. Den første prototype blev præsenteret i Paris i 1978, og motoren, som du ville forvente at finde på tværs mellem forhjulene, sad på langs mellem baghjulene. Dengang var det en banebrydende anderledes metode at opnå det, der var enhver bilfabrikants største ønske: Nemlig at tage en racerbil, der var i stand til at vinde over en hvilken som helst konkurrent, og forklæde den som en almindelig familiebil. Bilen her har 4-cyl. 1,4-liters turbomotor med 210 hk ved 6.000 o/min. Læs vores test her.