Magasinet M!

10 ting vi ved om Elon Musks kommende Mars-kolonisering

Hvis nogen for 20 år havde sagt, at de ville kolonisere Mars, ville vi have grinet højt. Og længe. Måske helt til i dag, hvor der stadig er mange, der tvivler.

Men det gør Elon Musk ikke. Han er allerede påbegyndt sin mission, og her er de 10 ting, vi allerede ved om hans fremtidige koloni på Mars.

10. Missionen offentliggjort i 2016

I september 2016 malede Elon Musk for første gang billedet af en menneskekoloni på Mars. Hans mål var at gøre os til en "interplanetary species" og dermed kolonisere den røde planet. Det største problem på hans vej på dette tidspunkt var at finde finansieringen til at gøre hans drøm til en realitet. Et år senere vendte han tilbage med en poleret kopi af sit maleri. Under en præsentation ved the International Astronautical Congress i Adelaide, Australien, fremlagde Musk sin reviderede plan sammen med sin nyeste rumtransport, BFR. 

De oprindelige detaljer om ideen var ikke ændret dramatisk, men en af de ting, Musk tog fat på, var, hvordan han havde fået råd til omkostningerne. Som enhver god iværksætter ville gøre, præsenterede han en forretningsplan, hvor han lavede sit rumfartøj til en investering, som SpaceX ville udnytte til fremtidige partnerskaber.

ANNONCE

9. BFR

BFR er et opdateret raketdesign, der til sidst skal erstatte Falcon 9, Falcon Heavy og Dragon.

Udskiftning af disse vil være afgørende for, at missionerne kan lykkes. Denne udskiftning vil løse mange problemer og samtidig servicere orbitale nødvendigheder fra jorden, månen og Mars. Det vil selvfølgelig blive beskyttet med en varmeskærm, da det kommer Mars's varme atmosfære på 7,5 km pr. sekund. Mens de forventer slitage over tid, kan BFR fuldføre mange flyvninger.

BFR-genbruget kan medføre lavere omkostninger end andre raketter og rumfartøjer. Det er også stort nok til at bære 100 passagerer. Denne raket vil også blive brugt til at lancere satellitter og rumteleskoper, rydde pladsaffald og levere gods til International Space Station (ISS). Vi kan endda forvente at se fremtidige fly over hele kloden ved hjælp af BFR i stedet for et kommercielt flyselskab. Målet med at erstatte behovet for andre raketter og fly er at øge omsætningen.

ANNONCE

8. Den første mission i 2022

SpaceX har annonceret deres mål om at færdiggøre en mission til Mars i 2022. Deres første sæt af prioriteter vil være at bekræfte vandressourcer og identificere potentielle trusler mod deres kolonisering. I løbet af denne tid vil SpaceX også sætte initial kraft, minedrift og infrastrukturen for livsstøtte i gang. Dette vil være en vigtig operation, og hvis alt går godt med den første mission, vil vi alle være vidne til et historisk øjeblik for menneskeheden.

For at være på rette spor skal de bygge deres skib i 2018, så det kan køre prøvekøres i 2019.

Disse korte udflugter er afgørende for at garantere rakettens evne til at starte korrekt. Efter at disse øvelses er afsluttet, og BFR'erne har vist sig at være værdige til at føre ud i livet, vil den næste mission til Mars være den, der ændrer alt for menneskeheden. Det vil være den, der gør os til den interplanetære art, som Musk håber på.

ANNONCE

7. Næste mission for Mars er i 2024

Succesen fra den første mission vil hjælpe os med at tage det første kæmpe spring for menneskeheden til Mars. 

I 2024 vil SpaceX lancere BFR'er med piloter for at transportere både de første bosættere på Mars. Missionen vil tage flere måneder, men passagererne vil have masser af plads på raketten. En enkelt BFR har plads nok til at rumme 100 personer med sine 40 hytter, store fællesarealer og underholdningssystemer. Hvor mange mennesker, der vil være på de første flyvninger, er endnu ikke blevet bekræftet, men det er sandsynligt, at denne tur kun vil være for astronauter. 

Ved ankomsten vil de første bosættere bygge et drivmiddel depot som skal fungere som en tankstation for rumfartøjer og sørge for, at besætninger kan komme ind på fremtidige flyvninger. Det brændstofanlæg og de skibe, der anvendes til de oprindelige missioner, vil fungere som begyndelsen på den første Mars-base. Derfra stræber de efter at opbygge en selvbærende civilisation på en planet, der for øjeblikket er ubeboelig for mennesker.

ANNONCE

6. At gøre Mars beboelig for mennesker

Den røde planet er dødelig for menneskeheden lige nu. Vi kan ikke trække vejret, jorden er giftig, og vandet er fanget i isaflejringer under planetens overflade. Musk har taget fat på problemet med en løsning til at omdanne Mars til en jordlignende planet, så den kan understøtte menneskeliv.

Spørgsmålet er, hvordan vi omdanner en planet til at være som vores? Musk foreslog nuking polerne til at frigøre vandet fanget under overfladen. Ideen blev omtalt som dybt fejlfuld og katastrofal for alle livsformer, der måske lever der allerede.

Mens Musk ikke har sagt, at dette faktisk er, hvad han har til hensigt at gøre, har SpaceX bekræftet, at når landingspladerne er blevet bygget, vil de begynde at opbygge et bymiljø, der ligner jorden. Disse landingsplader giver også BFR'er mulighed for at rejse til en fremtidig månebase og videre endnu.

ANNONCE

5. Musk og månen

Den 11. december 2017 underskrev præsident Trump et nyt direktiv for NASA-administratoren om at fokusere på månen. 

Dette direktiv vil sende amerikanske astronauter til den banebrydende satellit for første gang siden 1972. Denne mission vil sætte dem i stand til at etablere grundlaget for yderligere udforskning af Mars og andre steder. 

Efter at have hørt nyheden, svarede Musk ved at sige: "Vi skal have en månebase nu." Det er ikke første gang, at SpaceX CEO har delt sine tanker om at opbygge vores tilstedeværelse på månen. På den internationale astronautiske kongres i Adelaide, Australien, i september 2017 behandlede Musk månens basisproblem og diskuterede, hvordan BFR nemt kunne lande på månen for at levere gods eller mennesker.

ANNONCE

4. Dyr fornøjelse

At blive en interplanetarisk art vil komme til at koste SpaceX og fremtidige rejsende. Musk har anslået, at omkostningerne ved at udvikle BFR ville være omkring 10 milliarder dollars. SpaceX har finansieret udviklingsomkostningerne i lavere millioner om året, hvilket betyder, at de i sidste ende skal søge et offentlig-privat partnerskab. Dette partnerskab kan hjælpe med til at dække omkostningerne ved at kolonisere og terraformere en anden planet for den en million beboere, der forventes i 2060. For at etablere en selvbærende civilisation på Mars, skal de sende omkring 10.000 fly i BFR'erne, udover dem, der bærer udstyr og andre forsyninger. De første billetter vil være temmelig dyre, men over tid kan enkeltbilletpriser falde til $ 100.000 til $ 200.000.

Hvis du er en af dem, der er ivrige efter at komme med i Mars-kolonien, må du hellere begynde at spare nu.

ANNONCE

3. Det er allerede begyndt

Vi er i de meget tidlige stadier af et koloniseret Mars, men vi har allerede hørt og været vidne til nogle utrolige ting. En af dem var, da Elon Musk sendte sin egen bil ud i rummet. I februar 2018 udsendte han SpaceX Falcon Heavy raket med både en Tesla og et kamera vedhæftet. 

Mens de sigtede mod Mars's kredsløb, sidder det pt fast i kredsen om Solen.

Dette kan være en lektion, der kan læres af for SpaceX, når de gennemgår oplysningerne til fremtidige testflyvninger med BFR. Musk afslørede på SXSW festival i marts 2018, at de allerede er begyndt at bygge den første interplanetære raket. Målet er at få denne BFR prototype klar til korte op-og-ned-flyvninger i de første måneder af 2019.

ANNONCE

2. Hvad vi ellers kan se frem til 

Koloniseringen af Mars er ikke alt, hvad vi skal se frem til. Den samme raket, der skal transportere passagerer til andre planeter og måner, vil også have mulighed for at tage rejsende rundt om i verden på mindre end en time. BFR'en vil tage dem med ombord i rummet, hvor der næsten ikke er friktion, ingen dårligt vejr og nul turbulens. Dette vil gøre det muligt at reducere rejsetiden og for eksempel lave en tur mellem Los Angeles og Tokyo på 32 minutter.

Forestil dig at kunne rejse overalt i verden på mindre end en time. Når NASA bygger månens base, kan vi tage vores ture længere end vi nogensinde kunne forestille os. Fortsat med Musks drøm om at blive en interplanetarisk art, vil BFR tage passagerer til månen, Mars og måske en dag endnu længere væk. Mens vi venter på, at vores fjerndistriktsdrømme bliver til virkelighed, kan vi se på, imens Elon Musk og SpaceX opretter og tester det interplanetære køretøj, der er nødvendigt for at det kan lykkes. 

ANNONCE

1. De største risici

Som vi allerede ved, er Mars i dag giftig for mennesker. Dem, der vælger at tage afsted, vil gøre det med risiko for rumstråling, svagere muskler og svagere immunsystem. Når du rejser gennem rummet på din rejse til Mars, vil du blive udsat for stråling, der kan føre til kræft og øjenskade. Rejsende til Mars vil være i et microgravity miljø, og den Røde Planet har kun en tredjedel af, hvad vores muskler er vant til at bekæmpe på Jorden. Som følge heraf vil dine muskler svækkes. Og det vil ikke være det eneste, der ændrer sig i den menneskelige krop. At rejse i rummet ændrer faktorer i immunsystemet, der kan føre til sygdom, fordi vores celler ikke sætter op en lige så stærk kamp som på jorden. 

Uden medicinsk hjælp i nærheden og manglende evne til at udføre HLR i rummet på grund af nul tyngdekraft, kan noget så simpelt som influenza blive dødelig. Det menneskelige liv på Mars udgør også risici for den Røde Planet. Der er en mulighed for, at vi ved at danne en koloni, kontaminerer planeten og eliminerer livsformer, der i øjeblikket er bosat der. Det er ting, der skal løses, inden vi kan begynde omdannelsen til en interplanetær art.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce