20 vilde slæder fra Los Angeles Motor Show
Var det noget med en Henrik Fisker Mustang med 725 hk - eller Metallicas forsanger, James Hetfields, specialbyggede limousine?
0-100 km/t er overstået på 3,7 sekunder og en quatermile klares på 11 sekunder rent. Hvis du har modet, stopper festfyrværkeriet først ved 325 km/t. Dodge forventer ikke at sælge en masse Hellcats, men derimod at de vilde muskelbiler giver Dodge de?t barske image, der sælger alle de andre Dodge-modeller.
Dodge rystede bilverdenen med den fuldstændig sindssyge Challenger Hellcat, men det var trods alt en coupe? - og fremfor alt en muskelbil af den gamle skole. Nu forarger mærket igen med Charger Hellcat med samme motor og klassisk sedanform. Faktisk virker den næsten endnu mere vanvittig end Challenger Hellcat.
The Rocket er baseret på en 2015 Mustang, men er redesignet af danske Henrik Fisker. "Projektet er født ud af passion. Det er realiseringen af en drøm, at tage en Mustang og tilføje mine egne idéer om, hvordan den skal se ud," siger Henrik Fisker. Den største ændring sker foran på bilen, hvor der er tillføjet en hexagonalformet frontgrill med næsten skjult kørelys øverst. De lange streger ned langs hjelmen er inspireret af en 1968 Shelby GT500.
Den 5-liters V8-motor i Mustang er videreudviklet af tuneren Galpin, der blandt andet monterer en Whipple kompressor. Ydelsen er 725 hk, og transmissionen er en 6-trins manuel. Produktionen indledes i december med første leverancer i starten af 2015. Prisen bliver ifølge Henrik Fisker lige over $100.000 på gaden i USA (570.000 kr.).
Hvordan tuner man en elbil? Den amerikanske tuner Saleen er mest kendt for monsterudgaver af Mustang, men nu tilbyder de også en kraftigt ombygget Tesla. Der er højere topfart og ændret front og kabine, men teknikken er stort set standard.
Hellcat kører med en ordentligt svin af V8. Den 6,4-liters HEMI-V8 har fa?et slaglængden forkortet med 3,6 mm for at undgå, at de smedede stempler kommer ud gennem siden på aluminiums-motorblokken. V8'eren har derfor et slagvolumen på "kun" 6,2 liter. Men Dodge monterer en enorm IHI kompressor så bare rolig; ydelsen er på hele 707 hk. Det svarer til at tune en Ferrari 458 Italia til 5.000 hk, for ingen ved deres fulde fornuft mener nok, at Challenger har undervognen og køreegenskaberne til at håndtere den slags kræfter. Men det er de fuldstændig ligeglade med ovre i Det vilde Vesten.
Kampen mellem Chevrolet Camaro og Ford Mustang har stået på i snart 50 år, så da Chevrolet viste den barske Camaro Z28 tidligere på året var det kun et spørgsmål om tid, før Ford havde et svar parat. Og det bliver vist netop nu på Los Angeles Motor Show 2015 i form af Shelby GT350.
Vi har ikke set bilen med egne øjne, men hørt motoren i en officiel video fra Ford. Og dén lyder godt! Der bliver tale om en 5,2-liters V8-motor uden trykladning og med komponenter fra motorsport. Produktionsudgaven får et stykke over 500 hk, hvilket gør den til den kraftigste Ford nogensinde med sugemotor. Transmissionen er en seks-trins manuel gearkasse med et Torsen-spærredifferentiale, der sørger for at fordele trækkraften mellem de to baghjul og optimere vejgrebet. Ford har desuden øget chassisets stivhed, øget sporvidden og givet bilen elektronisk justérbare støddæmpere (MagneRide). Krængningsstabilisatorer i kulfiber, firepunktsseler og sikkerhedsbur tilbydes som ekstraudstyr.
Chrysler's designchef, Ralph Gilles, fortæller, at teamet bag redesignet har forsøgt at tage den originale 2005-model og give den et moderne 2015-look. Ændringer omfatter en større frontgrill, ændrede lygter og en 7" trykfølsom skærm i kabinen, der er standard. Motorer er 3,6 V6 med 286 hk og den kendte 5,7 V8 HEMI. Den 6,1-liters SRT-udgave og 4x4-versionen er udgået på grund af svigtende salg. Chrysler markedsføres ikke i Europa, og der er ingen oplysninger angående den europæiske søsterbil, Lancia Thema.
Vi var voldsomt begejstrerede for Chrysler's store skrummel, da det ankom i 2005. Den første 300C delte drivline med en udgået generation af Mercedes E-klasse, og i kombination med Chrysler's 5,7-liters HEMI V8-motor og især den 6,1-liters SRT var det en primitiv muskelbil, der var umulig at stå for. I 2011 kom anden generation, som på grund af finanskrisen ikke blev en succes i Europa, og i Los Angeles viser Chrysler så en faceliftet 2015-udgave.
Chaparral er et bud på fremtidens racerbil. Den er designet med inspiration i 1960'ernes Can Am-racerbiler (selv om det ikke er nemt at se), og ser ifølge Newspress´ fotograf helt fantastisk ud i virkeligheden.
Bilen er bygget rundt om føreren, der ligger ned på maven med armene ud til siden, som om han eller hun flyver. Instrumenterne er projiceret op på indersiden af den hjelmformede forrude.
Motoren er desværre ikke opfundet endnu. Bilen drives frem af en laserstråle, der får energi fra lithium ion-batterier og en elmotor. Ydelsen er 900 hk, topfarten er 240 mph (386 km/t) og 0-100 km/t er overstået på 1,5 sek.
Chaparral kan desværre ikke køre af sig selv, men du kan downloade den til Gran Turismo 6.
Chevrolet viser et bud på en hardcore offroad-udgave af Colorado, der er en af de mest solgte pickupper i Nordamerika. Man skulle tro, der lå en brølende benzin-V8'er under den lange fronthjelm, men det gør der ikke: Motoren er en nyudviklet 4-cyl. 2,8-liters Duramax turbodiesel med 181 hk og 500 Nm, der går i produktion i flere Chevy-modeller i 2015.
Forsangeren James Hetfield fra Metallica har fået den kendte bilbygger Rick Dore til at bygge sin drømmebil. Den har vundet talrige priser for design og kunstnerisk udførelse, og bliver udstillet på Los Angeles Motor Show 2014.
Cadillac præsenterer sit modstykke til BMW M3 og M4. Mærkets mindste model er baghjulstrukken og på størrelse med BMW 3-serie, og det er ingen hemmelighed, at målet med V-udgaverne af ATS Sedan og Coupé har været at matche køreegenskaberne fra BMW's power-modeller.
Motoren er en 3.6-liters V6 med biturbo og direkte indsprøjtning, der yder 455 hk og et moment på 600 Nm. Der er valg mellem 6-trins manuel gearkasse med automatisk omdrejnings-tilpasning som i den nye Corvette (rev-match), eller 8-trins aut.gear. Launch control er standard i begge, og der loves en 0-100-tid på 3,9 sek. og en topfart på 298 km/t.
ATS-V Coupé har en vægtfordeling på 50:50 pct. for/bag og Cadillac's Magnetic Ride Control, der er et elektronisk affjedringssystem, der konstant tilpasser sig de aktuelle forhold og hastigheder. Kabinen har læderindtræk med kontrastsyninger som standard og materialer som aluminium, kulfiber og træ, og bremser fra Brembo, alu-pedaler og et tykt sportslæderrat er standard.
Coupéen har fået topkarakter i sikkerhed i New Car Assessment Program (NCAP) under U.S. National Highway Traffic Safety Administration. Den vil ikke blive markedsført som lagervare i Danmark, men vil kunne bestilles i fast ordre hos Andersen & Martini Exclusive i Gladsaxe. Prisen på danske plader er ikke oplyst.
Racerudgaven af Cadillac ATS-V kører med en kraftig tunet udgave af mærkets V6-biturbo. Den er baseret på coupéudgaven og erstatter den nuværende CTS-V.R med V8-motor. Den debuterer i marts 2015, og Pratt & Miller Engineering, der står for udviklingen, lover, at de også bygger den med FIA GT3-specifikationer, så vi kan se den race på andre kontinenter end det nordamerikanske.