Magasinet M!

6 sindssygt hårdtslående kampspil

Det nye Mortal Kombat-spil, X, udkom i USA i går. Det fejrer vi med at give dig seks andre, men absolut fede spil, hvor det bare gælder om tæve din modstander sønder og sammen.

6 sindssygt hårdtslående kampspil
Marvel vs. Capcom 3

År: 2011

Platforme: PS3, Xbox 360

Hvorfor: Det var lidt en skør idé, spilselskabet Capcom fik tilbage i 90'erne ved at bringe deres egne karakterer fra fx Street Fighter og Mega Man op imod Marvel-figurer (Hulk, Spiderman med flere).

Ikke desto mindre blev det dog en gigantisk succes. Efter at have udgivet den fede 2'er i 2000, holdt Capcom pause i 11 år, inden 3'eren udkom med et brag.

Det var stadig 2D og måske mest for fans, men det havde stadig samme dybde og balance som 2'eren, hvilket sagtens kunne tilfredsstille den almene gamer.

Desuden var Marvel jo i den grad oppe i tiden i 2011 (lige som nu), så det var det helt rigtige at gøre for Capcom. Og det er jo altid fedt at tæve andre med Hulk.

ANNONCE
6 sindssygt hårdtslående kampspil
Soulcalibur

År: 1998/1999/2012/2013

Platforme: Arkade, Dreamcast, IOS, Android

Hvorfor: Det mest geniale ved Soulcalibur var nok det innovative eight-way run-gameplay, der gjorde det muligt for dig at løbe? ja, otte forskellige veje. Det var en stor udvikling i forhold til tidligere spil - så som Tekken 3 - hvor det kun var muligt at tage et skridt til siden i forhold til den tredje dimension.

Dreamcast-versionen af spillet opnåede næsten en perfekt score på Metacritic og blev det kun andet spil i historien til få fuldt hus - 40/40 - af det anerkendte japanske spilmagasin Famitsu (det første spil var The Legend of Zelda: Ocarina of Time). Og det var helt på sin plads.

Der var ingen kampspil i 1999, der så så godt ud og havde så fedt et gameplay.

ANNONCE
6 sindssygt hårdtslående kampspil
Tekken 3

År: 1997

Platforme: Arkade, PS1

Hvorfor: Det er vel nok det bedste spil i den legendariske Tekken-serie, der har udødeliggjort karakterer som Law, Yoshimitsu og Nina. En serie, der ikke har haft ry for at være det nemmeste at lære, da hver karakter har mere end 100 unikke moves og combos.

Men når først du har lært at mestre Tekken, vil du hurtigt finde ud af, at det er et af de fedeste kampspil på markedet overhovedet.

3'eren bragt dengang en tredje dimension ind i billedet og gjorde det muligt også at kunne gå til siden. Det blev en vigtig del af selve kampene, da et skridt til siden kunne vise sig at være lige så vigtig som at blokere modstanderens slag.

Det har selvfølgelig også gjort sig gældende i de efterfølgende spil.

ANNONCE
6 sindssygt hårdtslående kampspil
Super Mario Smash Bros. Brawl

År: 2008

Platform: Wii

Hvorfor: Det var selvfølgelig oplagt for Nintendo at udvikle et kampspil med Mario-karaktererne tilbage i 1999 - en tid, hvor Nintendo 64-konsollen gik sin sejrsgang.

Men det er nok Wii-versionen af Super Mario Smash Bros. fra 2008, der er det fedeste (hvis du ser bort fra det nostalgiske ved 64-versionen). Ved siden af er det ligeledes det hurtigst sælgende Nintendospil i USA's historie med 1,4 millioner solgte kopier alene i den første uge. 

Onlinefunktionen og en funktion, hvor det var muligt at sammensætte din egen bane, var blot nogle af de ting, der gjorde, at Super Smash Bros. Brawl lige havde den tand ekstra end den originale version.

Desuden havde Nintendo også hevet karakterer som pindsvinet Sonic samt Solid Snake fra Metal Gear Solid ind i spil-lineup'et. Det gjorde blot, at det appellerede endnu bredere. Og med en score på 93/100 på Metacritic var det et synligt bevis derpå.

ANNONCE
6 sindssygt hårdtslående kampspil
Virtua Fighter 4: Evolution

År: 2001/2002

Platforme: Arkade, PS2

Hvorfor: Med en score på 94/100 Metacritic (stedet, hvor alle de største anmeldelser samles), er det fjerde Virtua Fighter-spil et af de bedste i Sega's succes-spilserie.

Det var især det grafiske, der gjorde det. Hvor både karaktererne og miljøet tidligere havde lidt under at være klodsede og intetsigende, bar Virtua Fighter 4 virkelig præg af, at der var gjort noget ved grafikken.

Derudover var gameplayet og kamp-mekanismerne blevet optimeret. Du fik det simpelthenikke bedre i kampspils-genren på daværende tidspunkt.

Virtua Fighter havde solid dybde og en lang levetid, på trods af at der dengang ikke var noget, der hed online multiplayer.

ANNONCE
6 sindssygt hårdtslående kampspil
Street Fighter IV

År: 2008/2009/2010

Platforme: Alle

Hvorfor: Street Fighter er lige så old school som Mortal Kombat. Du forbinder det med arkade-maskinerne (hvis du da er gammel nok) og noget, der kostede en 5'er.

IV'eren er dog - på trods af dets unge alder og muligheden for at spille det på alverdens platform - en milepæl i spilserien.

Det blev betragtet som et comeback, der både ville lokke nye og pensionerede spillere til og tilbage. Det var især online-funktionen, der gjorde det muligt at kæmpe mod spiller fra alle verdenshjørne, som gjorde, at Street Fighter fik sin renæssance.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce