Magasinet M!

8 dumme idéer der gav millioner

Vi har fundet otte knap så geniale ideer, ja, nærmest dumme ideer, som har solgt for millioner. Så var de vist alligevel ikke så dumme...

8 dumme idéer der gav millioner

EN BABY I LOMMEN
I 1996 var der ikke noget, der hed De Unge Mødre. Det ville ellers være oplagt at tro, at opfinderne bag kælecomputeren Tamagotchi havde ladet sig inspirere af den populære reality-serie.

Tamagotchien var i korte træk en lille gadget på størrelse med en tændstikæske, og ideen var så, at dens 'ejer' skulle huske at fodre, lege med, gøre rent efter, give medicin til og enten rose eller skælde den ud gennem hele dens levetid - altså en slags elektronisk baby, man kunne have på sig overalt.

Åndssvagt? Jep. Men der er solgt flere end 70 millioner eksemplarer af den lille dims, der i sidste halvdel af 1990'erne gav alverdens skolebørn endnu en ting at lege med i timerne. Firmaet bag udyret hedder Bandai, og de har i dag mere end 1.000 ansatte, så det er nok dem, der ler sidst.

Fortjeneste: Flere milliarder dollar

ANNONCE
8 dumme idéer der gav millioner

HUSK GUMMI
Hvis man tror nok på, at noget hjælper, så skal det også nok hjælpe. I 1980'erne lykkedes det i hvert fald engelske Tony Mason at overbevise en hel generation om, at gummistrimler, der var bundet til bilens trækkrog og nåede ned til asfalten, kunne kurere køresyge.

Argumentet var, at årsagen til køresyge lå i den manglende kontakt med jorden. Der var sjovt nok ingen, der satte spørgsmålstegn ved det ulogiske i, at strimlerne var af samme materiale som bilens dæk.

Mason tjente en mindre formue på at sælge de åndssvage gummistrimler, som i dag heldigvis er afløst af medicin, der vist nok virker rigtigt...

Fortjeneste: Ca. 15 millioner dollar

ANNONCE
8 dumme idéer der gav millioner

KÆLEN KLIPPE
Da amerikanske Gary Dahl en aprildag i 1975 sad på en bar med sine venner, fik han en idé, som han næppe havde regnet med ville gøre ham til millionær.

Hans venner brokkede sig konstant over deres kæledyr, som åbenbart ikke ville opføre sig ordentligt, så Gary begyndte at joke med, at de da bare kunne anskaffe sig en kælesten. Da han kom hjem, tog han ideen videre.

Han smuttede ned til den lokale byggehandel og købte nogle sten, som han malede øjne på. Derefter puttede han dem i papkasser med åndehuller og solgte stenene med 32-siders hysterisk morsomme manualer til, hvordan stenene skulle opdrages. Pris: Fire dollar.

Helt uventet blev kælestenene en kæmpe salgssucces, og efter bare seks måneder kunne Dahl pludselig kalde sig dollarmillionær.

Fortjeneste: Et par millioner dollar

ANNONCE
8 dumme idéer der gav millioner

SIR PIX-A-LOT
Den 21-årige studerende Alex Tew fra England manglede i 2005 lidt penge til at færdiggøre sine studier. Men med lidt opfindsomhed i bagagen og en internet-hype uden lige lykkedes det ham i stedet at blive millionær, da han kom op med ideen

MillionDollarHomepage.com. I bund og grund købte han et domænenavn, lavede et grid med en million pixel og udbød pladsen som reklame til 1 dollar pr. pixel i blokke á 10 x 10 pixel.

Siden blev hurtigt genstand for stor opmærksomhed, og 1. januar 2006 blev de sidste 1.000 pixel sat til salg på eBay, hvor de blev solgt for 38.100 dollar. I alt tjente Tew 1.037.100 dollar på siden, som han brugte 150 dollar og et par timer på at sætte op.

Fortjeneste: 1,04 millioner dollar

ANNONCE
8 dumme idéer der gav millioner

POST FRA JULEMANDEN
Internettet er det helt rigtige forum for dumme ideer, hvis du vil være millionær. I 2001 fik Byron Reese den geniale idé at hjælpe/udnytte stakkels/naive forældre, der endnu ikke havde fortalt deres børn sandheden om julemanden.

Reese gav dem simpelthen muligheden for, at deres børn kunne få et brev fra julemanden - poststemplet på Nordpolen. Pris: 10 dollar. Siden opstarten har 'julemanden' sendt ikke færre end 290.000 breve, og så kan du selv sætte et nul bagpå for at regne ud, hvad hans bruttofortjeneste er.

Reese har cirka brugt 8.000 dollar på oprettelsen af hjemmesiden SantaMail.org og 50.000 dollar på at sende brevene. Ka-ching!

Fortjeneste: 2,8 millioner dollar

ANNONCE
8 dumme idéer der gav millioner

PIMP DIN ANTENNE
Har du nogensinde manglet lidt gear til liiige at gejle din bilantenne lidt op? Nej, vel? Men det er der åbenbart en helt masse amerikanere, der mener, de gør.

Jason Wall fik en skør idé om, at antennebolde lige var det, den amerikanske befolkning ville have. Og så viste det sig faktisk, at det var korrekt.

Den driftige handelsmand sælger nu over 500 forskellige slags bolde, der lige giver din gamle Golf det der sidste pift af gaderespekt. Or not. Mr. Wall er nok også ligeglad. De fjollede pyntegenstande er gået som varmt brød.

Fortjeneste: 2,2 millioner dollar

ANNONCE
8 dumme idéer der gav millioner

BEAGLE-BRILLER
Det burde ikke være muligt, men det er faktisk lykkedes Ken og Roni di Lullo at overbevise hele verdens befolkning om, at solbriller til hunde er en god idé.

Med de såkaldte Doggles - ok, de skal have lidt credit for navnet - satte de en hel verden af hundeejere på den anden ende, da de lancerede deres produkt i starten af dette årtusind.

I 2004 blev brillerne solgt i 4.500 butikker i 16 lande, og samme år blev parret sågar officiel leverandør af solbriller til den amerikanske hærs hunde i Irak. Hvis du så en hund med sådan et par goggles på gaden, ville du nok skraldgrine, men Ken og Roni griner hele vejen til banken.

Fortjeneste: 3,8 millioner dollar

ANNONCE
8 dumme idéer der gav millioner

TÆPPEJAKKEN
Negativ omtale er bedre end ingen omtale. Dét berømte citat kan opfinderne af de såkaldte Snuggies vist godt nikke genkendende til.

Da de markedsførte deres underlige tæppe med "ærmer for fri bevægelighed", havde de nok aldrig drømt om den omtale, de ville få. Talkshow-værter som Jay Leno, Ellen DeGeneres og Jon Stewart gjorde alle tykt grin med Snuggierne i deres programmer - men det resulterede blot i, at tæppet gik hen og blev kult.

Kult i sådan en grad, at der i dag er solgt mere end 20 millioner styks til omkring ti dollar stykket. 

Fortjeneste: 150 millioner dollar

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce