Magasinet M!

9 perler fra New York

De store tegnedrenge var fremme, da RM Auctions i New York havde nogle af verdens smukkeste biler under hammeren forleden.

9 perler fra New York
1955 Maserati A6G/2000 Spyder by Carrozzeria Zagato

Denne Maserati er den eneste nogensinde med karrosseri af Zagato. Den blev vist på Maserati's stand på Genève-udstillingen i 1955 og på 1958 Paris Motor Show.

9 perler fra New York
1955 Maserati A6G/2000 Spyder by Carrozzeria Zagato

Bilen blev købt på Paris-udstillingen i 1958 af en amerikansk diplomat udstationeret i Paris, og i dag ejes den af en britisk samler. Den leveres køreklar i restaureret stand og originaliteten er certificeret af Maserati.

Giv Bil Magasinet i julegave - klik her, og køb gavekort fra 199 kr.

Vurdering
$3.500.000-4.500.000 (20-25 mio. kr.)

ANNONCE
9 perler fra New York
1956 Aston Martin DB2/4 Mk II 'Supersonic' by Carrozzeria Ghia

Biler med karrosseri bygget af eksterne bilbyggere var ikke usædvanligt i 1950- og 60'erne, men der findes kun få Aston Martin med 'coachbuild' karrosserier. Der findes næsten ingen dokumentation om bilen her fra bilbyggeren Ghia, der første gang optræder på et billede fra Torino Auto Show den 21. april 1956.

ANNONCE
9 perler fra New York
1956 Aston Martin DB2/4 Mk II 'Supersonic' by Carrozzeria Ghia

'Supersonic' i navnet symboliserer, at bilen er en gentleman's rumskib på fire hjul - det var midt i den spirende rumalder. Den er baseret på Aston Martin DB2/4, har fire sæder og leveres i original og køreklar stand.

Vurdering
$1.800.000-2.400.000 (10-13 mio. kr.)

ANNONCE
9 perler fra New York
1958 BMW 507 Series II Roadster

BMW 507 var udviklet til det amerikanske marked, hvor den prismæssigt blev placeret mellem Porsche 356 Speedster og Mercedes-Benz 300 SL. Motoren er en 3,2-liters V8 i aluminium med to overliggende knastaksler og to twin karburatorer, og ydelsen var beskedne 150 hk.

ANNONCE
9 perler fra New York
1958 BMW 507 Series II Roadster

Designet er enkelt og udstråler lethed, og allerede i 1950'erne brugte BMW sit vartegn, de dobbelte nyrer i fronten. Modellen blev bygget i hånden hos BMW i München og kostede over $11.000 i USA i 1958 - en uhyrlig sum.

Klik, og køb et magasinabonnement som julegave

Den blev bygget i 251 eksemplarer over to et halvt år, og mange berømtheder har ejet en 507; Elvis Presley købte én, og gav den til Hollywood-stjernen Ursula Andress. Den moderne BMW Z8 er direkte inspireret af BMW 507 Roadster. 

ANNONCE
9 perler fra New York
1958 BMW 507 Series II Roadster

Bilen her er en Series II med let hævet motorydelse og mere plads bag de to sæder, så personer med lange ben kan køre sæderne lidt tilbage. Den er restaureret og fremstår i original sølvmetal med grønt læderindtræk. Stålfælgene er originale og der medfølger en hardtop, der var originalt ekstraudstyr. I RM Auctions rapport skriver den ansvarlige tekniker for salget, at motoren starter omgående, tager gassen, som den skal, og at bilen kører fejlfrit og uden mislyde ved 90 km/t.

Vurdering
$1.000.000-1.400.000 (5,5-7,8 mio. kr.)

ANNONCE
9 perler fra New York
1959 Ferrari 250 GT SWB "Competition" Berlinetta Speciale by Carrozzeria Bertone

Bilen her har Art of Automobile-auktionens længste navn: 1959 er produktionsåret, Ferrari er bilmærket, 250 var Ferrari's traditionelle motorbetegnelse for slagvolumen pr. cylinder (250 cm3) og Gran Turismo (GT) står for en luksuriøs langtursvogn. SWB betyder Short Wheel Base (kort akselstand, 240 cm), Competition angiver, at det er en racerbil, Berlinetta Speciale er karrosseriformen (sporty coupé bygget i begrænset antal) og Carrozzeria Bertone angiver, at det elegante karosseri er bygget hos Bertone. 

ANNONCE
9 perler fra New York
1959 Ferrari 250 GT SWB "Competition" Berlinetta Speciale by Carrozzeria Bertone

Ferrari 250 GT kunne bruges til racerløb, hvorefter ejeren kunne køre hjem omgivet af luksus. SWB-udgaven fra Bertone anses som en af periodens fineste Ferrari'er. Bilen her er den første med Bertone karosseri og har chassis nummer 1739GT. Karosseriet blev designet af den dengang 21-årige bildesigner Giorgetto Giugiaro, der senere blev en af de mest toneangivende designere i europæisk bilindustri. Premieren i Genève i 1960 var så stor en succes, at omtalen og anerkendelsen satte raketfart på unge Giugiaro's karriere. Han skiftede job til til Ghia inden han stiftede sin egen virksomhed, Italdesign Giugiaro, der stod bag biler som Iso Grifo, BMW M1, og Maserati Ghibli og Bora.

ANNONCE
9 perler fra New York
1959 Ferrari 250 GT SWB "Competition" Berlinetta Speciale by Carrozzeria Bertone

Bilen blev bestilt og leveret til industrimagnat og bilsamler Dottore Enrico Wax fra Genova, en af Italiens rigeste mænd og ven med Enzo Ferrari. Her er talrige unikke detaljer, og der er reelt tale om et stykke kunst på fire hjul.

ANNONCE
9 perler fra New York
1959 Ferrari 250 GT SWB "Competition" Berlinetta Speciale by Carrozzeria Bertone

Ifølge flere Ferrari-historikere har denne bil alt, en samler af klassiske Ferrari'er kan ønske sig: Den har historie, et unikt karrosseri tegnet af en verdensberømt bildesigner, en undervogn fra en racerbil og en 100 pct. dokumenteret historie.

Vurdering
$6.500.000-8.500.000 (36-47 mio. kr.)

ANNONCE
9 perler fra New York
Ferrari 180 Testarossa

Den udødelige Ferrari 250 Testarossa vandt 24-timers løbet i Le Mans i 1958, men koster kassen i dag: Find i hvert fald de første 100 mio. kr. frem. Bilen her er en replika i ministørrelse, der blev bygget hos Modena Ferrarina Italia. Den har 0,3 hk fra en 180 watts 12V-elmotor.

ANNONCE
9 perler fra New York
Ferrari 180 Testarossa

Elbilen er håndbygget med karrosseri i stål og avancerede komponenter, og kunne kun købes hos Luigi Chinetti Motors, den amerikanske Ferrari-importør. Der blev bygget 25 stk., men kun fem eksisterer i dag.

Vurdering
$50.000-75.000 (275.000-425.000 kr.)

9 perler fra New York
1957 F.B. Mondial 250 Bialbero Grand Prix

Et årti efter afslutningen på 2. Verdenskrig begyndte Europa langsomt at finde sig selv igen. Folk strømmede til racerbanerne, og motorcykelmærker som Moto Guzzi, MV Agusta, Gilera og Norton kæmpede om titlerne i 350 og 500 kubik-klasserne. I de mindre 125 og 250-klasser var der også tæt kamp, anført af mærket F.B. Mondial. Motorcyklen her vandt VM i 250-klassen i 1957, og sådan en baggrund er penge værd. Motorcyklen tilhørte fabriksteamet og leveres køreklar med dokumentation.

Vurdering
$125.000-175.000 (700.000-970.000 kr.)

ANNONCE
9 perler fra New York
1960 Mercedes-Benz 300 SL Roadster

Mercedes-Benz 300 SL Roadster er den åbne udgave af verdens første superbil, den berømte 'Mågevinge' fra 1955.

9 perler fra New York
1960 Mercedes-Benz 300 SL Roadster

Både coupé og roadster har avanceret spaceframe-chassis med karroseri i stål og døre og for- og bagklapper i aluminium.

ANNONCE
9 perler fra New York
1960 Mercedes-Benz 300 SL Roadster

I 1960 spadserede forretningsmanden Elston J. Tribble og hans datter Marthé forbi den eksklusive Mercedes-Benz forhandler på Park Avenue i New York. De lagde begge mærke til den smukke roadster i vinduet, men gik videre til en frokost. Her fortalte Marthé, at hun ville gå ud af college for at gå efter en karriere inden for mode. Hendes far sagde, at hun ville få den smukke roadster i vinduet, hvis hun gennemførte en uddannelse, så hun fik sin eksamen og bilen, og kørte i den til 1986, hvor den blev opmagasineret. I 2006 solgte hun den til en samler på betingelse af, at den blev ført tilbage til original stand. Restaureringen var komplet i 2009, og nu skal bilen finde sin kun tredje ejer.

ANNONCE
9 perler fra New York
1960 Mercedes-Benz 300 SL Roadster

Udstyr omfatter originalt kuffert- og værktøjssæt, original soft- og hardtop, manual, dokumentation, original faktura og klistermærke i vinduet fra 430 Park Avenue, New York, og talrige priser fra klassiker-udstillinger.

9 perler fra New York
1960 Mercedes-Benz 300 SL Roadster

Bilen er lakeret i den originale Mercedes-Benz Middle Blue Metallic og leveres køreklar med 35.000 miles på tælleren.

ANNONCE
9 perler fra New York
1960 Mercedes-Benz 300 SL Roadster

Vurdering
$1.000.000-1.400.000 (5.750.000-7.750.000 kr.)

9 perler fra New York
1997 Ferrari F310 B

I Decades of Winning, kronologien over Ferrari's historie de første 50 år, beskriver forfatteren Pete Lyons det syn, der møder dig, når du ser en F310 B i dens naturlige habitat: "Michael Schumacher's F310 B med den sylespidse front skrigende gennem de regnvåde gader i Monaco, en glinsende blodrød komet i en sølvfarvet sky af vand; Ferrari's første Grand Prix-sejr dét år (1997) var en kunstnerisk bedrift."

Michael Schumachers vinderbil skal nu afhændes på auktion.

ANNONCE
9 perler fra New York
1997 Ferrari F310 B

Der blev bygget 9 stk. F310 B i 1997-sæsonen til Michael Schumacher og Eddie Irvine, og bilen her er nummer otte. Den er kørt af begge fabrikskørere i 1997-sæsonen, og har Ferrari Classiche certification som dokumentation for, at den er 100 pct. original og i samme stand, som da den forlod fabrikken i 1997.

ANNONCE
9 perler fra New York
1997 Ferrari F310 B

Motoren er en 3-liters V10 med 730 hk, og den er berømt for sit skrig ved fulde omdrejninger. Bilen har boet i Frankrig siden 2003, hvor den er blevet brugt til trackdays, og det er muligt at få den opstaldet hos Ferrari i Maranello under F1 Cliente-programmet.

9 perler fra New York
1997 Ferrari F310 B

Vurdering
$750.000-950.000 (4,2-5,2 mio. kr.)

ANNONCE
9 perler fra New York
2011 Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Bleu Nuit

Navnet Bleu Nuit betyder "blå nat" og er chassis nummer VF9SK2C24BM795010 er inspireret af en anden Veyron, der kun er bygget i ét eksemplar, nemlig Sang Bleu. Denne har blå kulfiber-karrosse, mens bilen her har pladedele i kulfiber, og poleret aluminium i kabinen, og for og bag.

Få overstået julegaverne på 5 minutter - giv et Bil Magasinet-abonnement i julegave

Der er krydset af for mange ekstraudstyrsdetaljer som blå bremsecalipre, polerede aluminiums tagrælinger, Deep Blue luftindtag og Deep Blue "Pur Sang"-fælge. Stolene er Sport Comfort med quiltet læder.

ANNONCE
9 perler fra New York
2011 Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Bleu Nuit

Siden den blev leveret til den nuværende ejer i 2010 har den overholdt Bugatti's årlige serviceeftersyn, selv om den kun har kørt 350 miles. Bilen står som ny og leveres køreklar.

Vurdering
$2.000.000-2.800.000 (11,1-15,6 mio. kr.)

Alle vurderinger er uden afgifter, og der skal lægges 12 pct. salær til hammerslagsprisen.

ANNONCE
Del

Seneste nyt