Damer

Undersøgelse viser: Folk holder med Sidney Sweeney og shitstormen var fabrikeret

Tag en slapper.

Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 18. august 2025

Når popkultur og politik støder sammen, så opstår der som regel en god storm i et glas vand. Og det er præcis, hvad der er sket med American Eagles sommerkampagne med skuespillerinden Sydney Sweeney. En kampagne, der, med en fræk ordleg – “Sydney Sweeney Has Great Jeans” – blev katalysator for en debat, som egentlig aldrig rigtig fandtes blandt almindelige mennesker.

Jeans, genes og en Twitter-hvirvelvind

Det hele startede, da American Eagle smed en ny reklamekampagne på gaden. Sydney Sweeney, kendt fra blandt andet Euphoria og Anyone But You, poserer i den slags jeans, der tydeligvis er lavet til at få folk til at stoppe op. Men det var ikke kun denim, der fik folk op i det røde felt – det var ordspillet mellem “jeans” og “genes”, som nogle aktivister på X (Twitter) tolkede som en skjult reference til eugenik og hvid overherredømme.

Den slags er guf for internettets skyttegravskrigere, og inden længe kastede både højrefløjen og præsident Trump sig ind i debatten. Senator Ted Cruz gik så langt som at tweet’e, at “venstrefløjen hader smukke kvinder.” Klassisk Twitter-kamp.

Men hvad synes folk rent faktisk?

Nu er der så kommet data på sagen. Generation Lab lavede en meningsmåling blandt 1.289 amerikanske studerende – både fra universitet og kandidatniveau – og svaret er ret klart: Det er de færreste, der køber den ekstreme tolkning.

Kun 10% af unge kvinder og 8% af unge mænd mente, at reklamen forsøgte at promovere genetisk overlegenhed. Ser man på partipolitiske grupper, var det kun 13% af demokrater, 5% af republikanere og 8% af uafhængige, der følte sig stødt på den måde.

Okay, men folk kunne stadig ikke lide den

Selvom det ekstreme backlash altså ikke har meget hold i virkeligheden, så viser undersøgelsen også, at reklamen ikke ligefrem faldt i god jord. Hele 64% af demokrater syntes, at den var “ude af trit”, og 42% sagde, at det gjorde dem mindre tilbøjelige til at købe jeans fra American Eagle. Blandt unge kvinder – som kampagnen egentlig er målrettet – sagde 39%, at de nu er mindre tilbøjelige til at shoppe AE-jeans.

Så nej, de fleste tror ikke, American Eagle pusher raceideologier. Men mange syntes måske bare, at kampagnen virkede en kende… boomernet?

Fra denim til det store lærred

Og Sydney Sweeney? Hun virker ikke rystet af balladen. Hun står nemlig klar med hele to nye film. Først Americana, der får premiere den 15. august, og ugen efter kommer Eden, hvor hun spiller over for Ana de Armas og Vanessa Kirby. Det ser ud til, at Sweeney nægter at blive reduceret til et internetmeme – og i stedet kører hun videre med fuld fart mod Hollywood-stjernestatus.

En kampagne med flere lag

Så hvad lærte vi af “Great Jeans”-gate? Formentlig, at internettet stadig elsker at gå amok over et ordspil. Og at folk med mest magt til at skabe en skandale, ofte er dem, der læser mest ind i det, der i virkeligheden bare var endnu en reklame for et par stramme jeans.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.