Motor

Alpina B8 GT: En hyldest til grundlæggeren og afslutningen på en æra

En bil, der kombinerer kraft og finesse.

Alpina B8 GT: En hyldest til grundlæggeren og afslutningen på en æra
Foto: Alpina
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen I dag kl. 09:30

Alpina har løftet sløret for deres mest kraftfulde bil nogensinde, B8 GT, som samtidig bliver deres sidste model, inden mærket integreres fuldt ud i BMW. Denne eksklusive Gran Coupe hylder Alpinas grundlægger, Burkard Bovensiepen, og markerer afslutningen på en 60 år lang æra som selvstændig bilproducent.

Læs også: Elon Musk tilbyder Wikipedia 1 milliard dollars for at skifte navn til “Dickipedia”

En bil, der kombinerer kraft og finesse

B8 GT bygger på BMW 8 Series Gran Coupe, men Alpina har gennemgået bilen fra top til bund med både mekaniske og æstetiske opgraderinger. Bilens 4,4-liters bi-turbo V8-motor er blevet justeret til at yde imponerende 625 hk og 630 lb-ft i drejningsmoment – hvilket gør den til den mest kraftfulde version af 8 Series til dato og en af de stærkeste Alpina-modeller nogensinde.

  • Acceleration: 0-100 km/t på blot 3,3 sekunder.
  • Topfart: 330 km/t – perfekt til autobahnen.

Forbedringerne inkluderer optimerede luftkasser, øget boosttryk og en mere responsiv gaspedal. Gearkassen, en 8-trins ZF-automat, er også finjusteret for bedre håndtering af den øgede kraft og hurtigere accelerationer.

Køredynamik og komfort

Alpina er kendt for at balancere rå kraft med sofistikeret køreoplevelse, og B8 GT skuffer ikke. Med en revideret affjedring og baghjulsfokuseret momentfordeling tilbyder bilen skarpe køreoplevelser i Sport og Sport+ samtidig med, at den bevarer den komfort, Alpina er kendt for. Sportsudstødningen leverer en mere “nuanceret, sporty lyd,” mens den stadig er diskret.

Eksklusivt design med øje for detaljer

Visuelt ligner B8 GT ved første øjekast en klassisk Alpina, men detaljerne afslører noget særligt:

  • Carbon-elementer: Frontdiffusor og luftkanaler er nu i kulfiber.
  • Hjul: Alpinas karakteristiske smedede alufælge har fået en ny satin-finish.
  • Farvevalg: 20 af de 99 biler vil have en iøjnefaldende to-tone lakering i Alpina Blue eller Green kombineret med Black Sapphire.

Grundlæggerens signatur pryder dørpanelerne og sæderne, hvilket giver bilen en personlig og unik forbindelse til Alpinas arv.

Luksuriøst interiør

Kabinen er en kombination af læder og Alcantara, tilgængelig i fire farver. Træindlæg – en Alpina-signatur – er standard, og hver bil leveres med to specialdesignede Alpina-weekendtasker. For at fuldende oplevelsen inkluderer bilen et ur fra den schweiziske urmager Carl F. Bucherer med Alpinas logo integreret.

Alpinas fremtid under BMW

Efter en annoncering i 2022 bliver Alpina en del af BMW-koncernen fra 2025. Selvom Alpina vil fortsætte deres aktiviteter fra hovedsædet i Buchloe, Tyskland, er det uklart, hvordan mærkets særpræg vil blive bevaret i fremtiden. BMW har dog bekræftet, at eksisterende serviceaftaler og udviklingsprojekter vil fortsætte som hidtil.

Pris og tilgængelighed

Kun 99 eksemplarer af B8 GT vil blive produceret, med priser startende fra €225.000 (ca. 1,7 millioner DKK). For samlere og entusiaster markerer denne model en sjælden mulighed for at eje et stykke automobilhistorie.

Tesla-ejer forvandler Cybertruck til en kæmpe spejl – og skaber debat

Læs også: Tesla-ejer forvandler Cybertruck til en kæmpe spejl – og skaber debat

UFO eller bil? Trehjulet solcelledrevet bil lanceres i år med budgetvenlig pris og imponerende ydeevne

Læs også: UFO eller bil? Trehjulet solcelledrevet bil lanceres i år med budgetvenlig pris og imponerende ydeevne