Anmeldelse af Grimsby: Cohen taler til laveste fællesnævner i sin dårligste film til dato

Originaltitel: The Brothers Grimsby
Instruktør: Louis Leterrier
Medvirkende: Sacha Baron Cohen, Mark Strong, Rebel Wilson med flere
Spilletid: 83 minutter
Premiere: 10/3 2016

2/6

Det er godt nok gået ned ad bakke for Sacha Baron Cohen. Manden startede ellers sin karriere så flot ved at slå igennem som den stereotype forstadsbrite med hang til hip hop og reggae, Ali G. Herefter blev han med øjeblikkelig virkning kult, da han skabte personaen Borat i 2006 - en kazakhstansk, uvidende tv-vært på jagt efter Pamela Anderson. Brüno fra 2009 fortsatte i samme rille og var sådan set ok, men manglede dog den kant og de grin, som medvirkede til, at Borat var en triumf. The Dictator fra 2012 var bare ikke særlig god, mens hans seneste film, Grimsby, instrueret af Transporter-instruktør Louis Leterrier og selvfølgelig skrevet af Cohen selv i samarbejde med Phil Johnston og Peter Baynham, så at sige er decideret ringe.

Det er fortællingen om MI6's bedste snigmorder, Sebastian (Mark Strong), som efter 28 år pludselig bliver involveret i sin bror Nobbys (Cohen) liv igen - en fordrukken hooligan med ølvom, 70'er-frisure og ni børn. Et møde, der bliver fatalt for Sebastian. Den mission, han er på for at redde verden, ender galt, og Sebastian bliver pludselig selv mål for den britiske efterretningstjeneste. Det bliver starten på en kamp for Sebastian for at bevise sin uskyld, samtidig med at verden er i overhængende fare for at blive udslettet. Og han må derfor se realiteten i øjnene: Han må have hjælp af sin snotdumme, idiotiske bror, Nobby.

Jo! Nobby er en ny persona helt i stil med Cohens karakterer i sine foregående film. Men uden tvivl hans mindst sjove til dato. Bevares. Jeg udstødte da et par grynt undervejs i Grimsby. Ikke rigtigt på grund af Nobby dog. Det var mere, fordi at det på en eller anden bizar måde var sjovt nok, at Harry Potter og Donald Trump fik AIDS i filmen, ligesom den semi-episke slutning også fik mig til at trække på smilebåndet. Men for det meste var jeg mest af alt sur. Pissesur!

Grimsby forsøger at være en parodi på den britiske, meget lavtuddannede forstads- og underklasse, men ender i stedet med at være en decideret fornærmelse (sådan ville jeg i hvert fald tænke, hvis jeg selv var fra Grimsby). For det er ikke sjovt, når Nobby siger, at han har barberet sit ene barn skaldet, så han kan bilde myndighederne ind, at han har leukæmi, hvilket betyder flere penge i overførselsindkomst-kassen.

I det hele taget er der langt imellem grinene. Grin, som Cohen og co. forsøger at opnå ved at tale til absolut laveste fællesnævner. Fx når Nobby skal suge slangegift ud af Sebastians testikel i close-up. Eller når Nobby og Sebastian gemmer sig inde i skeden på en hun-elefant, og en han-elefant så kommer og knalder hunnen bagfra, hvilket fører til at de to brødre bliver overdækket af elefant-sæd. Det er så meget for meget og virkelig alt andet end sjovt. Gudskelov for, at Grimsby kun har en spilletid på 83 minutter - der dog alligevel føles som laaaaaang tid.

UIP - Anmeldelse af Grimsby: Cohen taler til laveste fællesnævner i sin dårligste film til dato UIP

Jeg kunne snildt have endt på en bundkarakter, men jeg synes godt, at man kan forsvare, at Grimsby trods alt lykkedes med et par jokes/scener. Der er dog langt op til fordums styrke for Sacha Baron Cohen, og han burde i stedet se sig i spejlet og sige til sig selv: Hvordan gik det så galt? For det kræver altså mere end latterlige bøssejokes og plat dyresex for at genfinde den kultstatus, han opnåede med Ali G og Borat.