Magasinet M!

Avocado er ikke for sjov: Kaffekædes reklame bliver bandlyst for at gøre grin med avocado

'Reklamen er tydeligvis et lille spark til avocadomadens popularitet, som, hvis vi skal være ærlige, ér lidt hypet for tiden'

Kender du en, der tager sin avocado lidt for seriøst? Det kan være fristende at joke med avocadoens insta-hype, men det skal man måske passe lidt på med. Det lærte den engelske kaffekæde Costa Coffee på den hårde måde, da de lavede en reklame i radioen, der jokede med, at bacon og æg er bedre morgenmad end avocado. Reklamen lød nogenlunde sådan her:

"Det er et godt tilbud at spise avocado derhjemme. Den vil godt nok være stenhård de første 18 dage, tre timer og 20 minutter, derefter vil den være klar til at spise i omkring 10 minutter, inden den bliver dårlig. Et endnu bedre tilbud er derfor at smutte på Costa Coffee, hvor du kan få bacon og æg"

Reklamen er tydeligvis et lille spark til avocadomadens popularitet, som, hvis vi skal være ærlige, ér lidt hypet for tiden, hvor vi skal give 85 kroner for et stykke brød med avocado på. Selvfølgelig toppet med syltede rødløg, hvis vi er ekstra fint på den. 

Men lang historie kort: Reklamen faldt ikke i god jord. Reklamen fik hurtigt klager over indholdet, som blev beskyldt for “discouraging the selection of fresh fruit,” et brud på Advertising Standards Authority (ASA) regler, som kan bandlyse reklamer for at “disparag[ing] good dietary practice.”

Kaffekæden forsvarede sig selv med, at de ikke prøvede på at få lytterne til at træffe et endegyldigt valg mellem de to slags morgenmad, men i stedet bare vise, at de lige nu havde et morgenmadstilbud. Deres reklame var fokuseret på den frustration, den uforudsigelige avocado kan medbringe. De fortalte, at avocadoen var blevet ekstremt populær på det sidste, men at folk ofte jokede med avokadoernes forholdsvis korte "gode" periode, og det var det, de forsøgte at ramme.

Og det lyder måske som en meget god forklaring. Bare ikke god nok. ASA fortalte Costa, at de skulle sørge for, at “future ads did not condone or encourage poor nutritional habits” - og så skulle de også fjerne den nuværende reklame. 

Så moralen i denne historie må være: Don't mess with avocado! 

ANNONCE

Reklamen er tydeligvis et lille spark til avocadomadens popularitet, som, hvis vi skal være ærlige, ér lidt hypet for tiden, hvor vi skal give 85 kroner for et stykke brød med avocado på. Selvfølgelig toppet med syltede rødløg, hvis vi er ekstra fint på den. 

Men lang historie kort: Reklamen faldt ikke i god jord. Reklamen fik hurtigt klager over indholdet, som blev beskyldt for “discouraging the selection of fresh fruit,” et brud på Advertising Standards Authority (ASA) regler, som kan bandlyse reklamer for at “disparag[ing] good dietary practice.”

Kaffekæden forsvarede sig selv med, at de ikke prøvede på at få lytterne til at træffe et endegyldigt valg mellem de to slags morgenmad, men i stedet bare vise, at de lige nu havde et morgenmadstilbud. Deres reklame var fokuseret på den frustration, den uforudsigelige avocado kan medbringe. De fortalte, at avocadoen var blevet ekstremt populær på det sidste, men at folk ofte jokede med avokadoernes forholdsvis korte "gode" periode, og det var det, de forsøgte at ramme.

Og det lyder måske som en meget god forklaring. Bare ikke god nok. ASA fortalte Costa, at de skulle sørge for, at “future ads did not condone or encourage poor nutritional habits” - og så skulle de også fjerne den nuværende reklame. 

Så moralen i denne historie må være: Don't mess with avocado! 

via GIPHY

ANNONCE
Del
Om forfatteren
Simone Borup Simone Borup

Følg på:
Facebook
Instagram

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt