Motor
BMW afslører den første M3 CS Touring – en kompromisløs high-performance stationcar
Optimeret performance over hele linjen.
BMW har officielt løftet sløret for den første M3 CS Touring, en limiteret stationcar med rendyrket motorsports-DNA og hverdagsfunktionalitet. Modellen debuterede ved det ikoniske Mount Panorama Circuit under Bathurst 12-timersløbet og tager M3 Touring-konceptet til næste niveau med mere kraft, aggressiv vægtbesparelse og eksklusive designelementer.
Læs også: Kvinde afslører “hack” for at stoppe flypassagerer i at læne sædet tilbage – men er det okay?
Mere power og optimeret performance
Hjertet i M3 CS Touring er en 3,0-liters twin-turbo rækkesekser, der leverer imponerende 550 hk og 650 Nm (479 lb-ft) moment. Motoren er koblet til en otte-trins M Steptronic-gearkasse og det avancerede M xDrive-firehjulstræk, der sikrer optimal vejgreb og acceleration. 0-100 km/t klares på 3,5 sekunder, mens topfarten er elektronisk begrænset til 300 km/t.
For at optimere ydeevnen har BMW forstærket motorblokken, udstyret bilen med en smedet letvægtskrumtapaksel og finjusteret undervognen specifikt til CS-modellen.
Maksimal letvægt med CFRP og titanium
For at holde vægten nede har BMW integreret kulfiberforstærket plast (CFRP) i flere af bilens dele, herunder motorhjelm, frontsplitter, sidespejle og bagdiffuser. Dette bidrager til en samlet vægtreduktion på 15 kg sammenlignet med en standard M3 Competition Touring.
Indvendigt fortsætter vægtoptimeringen med M Carbon-skalstole og en letvægtskonsol, mens en titaniummonteret lyddæmper sikrer en skarpere og mere aggressiv motorlyd.
Designet til at skille sig ud
Visuelt adskiller M3 CS Touring sig fra mængden med en rammeløs nyredesign-grill, gule GT-inspirerede forlygter og markante farvemuligheder som British Racing Green og Laguna Seca Blue. Den ruller på 19-tommer for- og 20-tommer baghjul, som er smedet og optimeret til banekørsel.
Begrænset produktion – leveringer starter snart
BMW har endnu ikke afsløret det præcise antal eksemplarer, men bekræfter, at produktionen vil være begrænset. De første leveringer forventes at begynde i marts i udvalgte markeder, herunder Europa, Australien, Japan og Sydkorea.