Motor

BYD’s YangWang U7: En kinesisk supersedan med 1.287 hestekræfter og luksus som en jetjager

Komfort som en first class kabine.

BYD’s YangWang U7: En kinesisk supersedan med 1.287 hestekræfter og luksus som en jetjager
Foto: BYD
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 1. april 2025

Hvis du troede, elbiler var kedelige og kliniske, så har BYD og deres luksusbrand YangWang lige givet dig en seriøs grund til at genoverveje den holdning. Deres spritnye flagskib, YangWang U7, er netop blevet lanceret i Kina – og det er ikke bare endnu en pæn elbil til direktørparkeringen. Det her er en supersedan med nok hestekræfter til at gøre selv Ferrari nervøs… og det hele for under 90.000 dollars.

1.287 hk, fire motorer og 0-100 på under tre sekunder

Under hjelmen – eller rettere sagt, gemt rundt om bilen – finder man fire motorer, en til hvert hjul, der tilsammen leverer absurde 1.287 hk og 1.680 Nm drejningsmoment. Det sender U7 fra 0 til 100 km/t på 2,9 sekunder, hvilket placerer den i superbilsklassen. Topfarten er 269 km/t, hvilket er ret vildt for en fuldfed luksussedan.

Batteriet er på hele 135,5 kWh, og ifølge den kinesiske CLTC-norm (der godt nok er lidt optimistisk) skulle rækkevidden være op til 719 kilometer. Og hvis man skulle mangle strøm, understøtter bilen lynopladning på op til 500 kW – teoretisk set nok juice til hundredvis af kilometer på under 10 minutter.

Komfort som en first class kabine

Det er dog ikke kun performance, der får folk til at spærre øjnene op. U7 er også en teknologisk luksusvogn med alt, hvad du kunne ønske dig – og lidt til. Vi snakker rødt Nappa-læder, massage i sæderne, foldbare borde, minibar og hele tre hovedskærme foran, inkl. et 23,6-tommer digitalt cockpit. Bagsædepassagerer? De får hver deres 12,8-tommer skærm og armlæn med temperaturføling.

YangWang har også smidt deres nye DiSus-Z affjedringssystem i bilen – et aktivt system, der kan stabilisere bilen selv ved dæksprængning. Baghjulsstyring og et avanceret førerassistent-system kaldet “God’s Eye” (ja, det hedder det faktisk) sørger for, at du næsten kan læne dig tilbage og lade bilen klare det hele. Niveau 2 autonomi er selvfølgelig standard.

Hvad hvis du ikke er klar til fuld elektrisk?

For dem, der stadig gerne vil have lidt brum-brum i baggrunden, lanceres også en plug-in hybrid version. Den har stadig de fire motorer, men tilføjer en 52,4 kWh batteripakke og en kompakt, turboladet boksermotor. Det giver en samlet rækkevidde på imponerende 1.000 kilometer. Den løsning er til dig, der vil have alt – og så lige lidt benzin på toppen.

Kun i Kina… for nu

Indtil videre er YangWang U7 kun planlagt til det kinesiske marked, og der er ikke meldt noget ud om en global lancering. Men lad os være ærlige – med de her specs og den pris, er det nok kun et spørgsmål om tid, før den begynder at rasle med sablen i Europa og USA.

Hvem er YangWang egentlig?

Hvis navnet YangWang ikke siger dig noget, så er det helt forståeligt. Det er nemlig BYD’s luksusmærke – lidt som Lexus er for Toyota. BYD er dog ikke en ny spiller. De er blandt verdens største producenter af elbiler og batteriteknologi, og de har været en kæmpe drivkraft bag Kinas elektrificering af transportsektoren. U7 er endnu et forsøg på at vise, at kinesisk bilindustri ikke bare følger med – de vil også være dem, der sætter standarden.

Så ja – 1.287 heste. Luksus i overflod. Og en pris, der får tyske konkurrenter til at se lidt anstrengte ud. Velkommen til en ny liga af kinesisk performance.

Din første motorcykel: 5 modeller du kan starte på

Læs også: Din første motorcykel: 5 modeller du kan starte på

Klassiske bilmodeller enhver mand burde kende – og drømme om

Læs også: Klassiske bilmodeller enhver mand burde kende – og drømme om