Motor
Chevrolet afslører Blazer EV.R NASCAR Prototype
vanvittige 1.300 hk og tre elektriske motorer.
Chevrolet har netop præsenteret deres nyeste vidunder på hjul – Blazer EV.R NASCAR Prototype – i forbindelse med det ikoniske DAYTONA 500. Denne elektriske racerbil markerer et vigtigt skridt i Chevrolets ambition om at revolutionere motorsporten ved at kombinere elektrisk power med traditionel NASCAR-historik.
Elektrisk kraft som aldrig før
Blazer EV.R er drevet af tre avancerede seks-fasede elektriske motorer, der tilsammen yder over 1.300 hestekræfter. Disse motorer kan omgående ramme op til 15.000 omdrejninger i minuttet, hvilket giver en eksplosiv acceleration og en kraftudvikling, som kun få racerbiler kan matche.
Motorerne får strøm fra et 78-kWh væskekølet batteri, som sikrer stabil ydeevne under de mest krævende racerbetingelser. Med det nyudviklede programmerbare firehjulstræk leverer Blazer EV.R både imponerende greb og maksimal effektudnyttelse, uanset vejforholdene.
For at udnytte de elektriske motorers potentiale har Chevrolet indgået samarbejde med Goodyear om at udvikle specialdesignede Racing Eagle-dæk, der er optimeret til højtydende elektrisk kørsel. Resultatet? En NASCAR-racer, der ikke bare kan følge med, men også sætte nye standarder for, hvad en elbil kan præstere på banen.
Innovation og performance i højsædet
Eric Warren, Executive Director of Global Motorsports Competition hos General Motors, forklarer, at motorsport fungerer som et testlaboratorium for nye teknologier. Han understreger, at Chevrolet fortsat vil køre med deres V8-drevne biler, men at EV.R-projektet giver dem mulighed for at udforske forbedringer i effekt, holdbarhed og effektivitet – erfaringer, der direkte kan overføres til fremtidige produktionsmodeller.
Chevrolet ser Blazer EV.R som en platform for innovation, og ambitionen er ikke kun at dominere NASCAR-løbene, men også at bruge erfaringerne til at udvikle næste generation af højtydende elbiler til almindelige forbrugere.
Design inspireret af Blazer EV SS
Blazer EV.R NASCAR Prototype tager designelementer fra den allerede populære Blazer EV SS, men med et mere aggressivt og aerodynamisk udtryk. Bilen er både lavere og bredere, hvilket ikke kun giver et skarpere udseende, men også forbedrer den aerodynamiske effektivitet.
Phil Zak, Chevrolets Executive Director of Global Design, beskriver projektet som en unik mulighed for at kombinere crossover-styling med race-fokuseret performance. Resultatet er en racerbil, der ikke bare er hurtig, men også ser fantastisk ud på banen.
Testet og klar til race
For at sikre, at Blazer EV.R lever op til NASCAR-standarderne, blev den testet grundigt på Carolina Motorsports Park. Her satte Team Chevy-køreren og regerende NASCAR Xfinity Series-mester Justin Allgaier bilen på prøve under realistiske racerbetingelser.
Allgaier forklarede, at kørsel i en elektrisk NASCAR-racer kræver en helt ny tilgang til hastighedshåndtering og bremseteknik. Regenerativ bremsning spiller en stor rolle i at maksimere effektiviteten, hvilket betyder, at kørerne skal tilpasse deres strategi og kørestil for at udnytte bilens fulde potentiale.
Chevrolet og NASCAR: En ny æra begynder
Med Blazer EV.R NASCAR Prototype viser Chevrolet, at de ikke blot følger med tidens trend mod elektrificering, men at de aktivt former fremtiden for motorsport. Ved at kombinere den eksplosive kraft fra elektriske motorer med NASCARs intense konkurrenceatmosfære har Chevrolet skabt en banebrydende racerbil, der kan revolutionere sporten.
Mens Chevrolet fortsat vil køre med deres klassiske V8-modeller, viser EV.R-projektet en tydelig retning mod mere elektrificering i motorsporten. Det er ikke kun en investering i racing, men også en forsmag på fremtidens elektriske højtydende køretøjer.