Er du til kolde øl, strandstemning og en god portion grøn samvittighed? Så skal du måske smide et blik på Corona Island. Ja, du læste rigtigt – den mexicanske ølgigant har åbnet deres egen ø, og fra nu af kan du selv booke et ophold der. Men er det her bare endnu en smart PR-stunt, eller har Corona rent faktisk styr på den bæredygtige dagsorden?
Velkommen til Corona Island – øko-luksus midt i Caribien
Corona Island ligger små 12 miles fra Cartagena, Colombia, og har faktisk eksisteret under brandets vinger siden 2021. Dengang var øen kun for “friends and family” af brandet, men nu kan den bookes offentligt via Airbnb, Expedia og Booking.com.
Men det er ikke bare en tilfældig bounty-ø med rigeligt med pilsnere på køl. Hele oplevelsen er pakket ind i et grønt manifest. Øen har scoret en tre-stjernet “Plastic Free Blue Seal” fra Oceanic Global – som den første ø nogensinde – for fuldstændigt at eliminere engangsplastik. Energiforsyningen? Solcelledrevet. Arkitekturen? Traditionelle metoder som bahareque, bygget med lokale planter som guadua.
Når du ikke chiller i din private jacuzzi i en bungalow ved vandet, kan du fylde dagen med alt fra yoga og paddleboarding til at plante mangrover eller hjælpe med koralrevs-projekter.
Øko-paradis eller PR-gimmick?
Vice President Clarissa Pantoja beskriver Corona Island som “mere end bare afslapning – det handler om at genopdage harmonien med naturen.” Og ja, det hele hænger naturligvis sammen med Coronas ølfilosofi, der markedsføres som brygget på 100% naturlige ingredienser.
Men spørgsmålet presser sig på: Hvor meget af dette handler om et oprigtigt bæredygtigt engagement, og hvor meget handler om brandpolering?
Corona (og deres moderselskab AB InBev) har siden 2021 opnået en net-zero plastik-fodaftryk ved at opsamle mere plastik fra miljøet, end de bruger. Samtidig nævner Pantoja, at Corona-flasker altid har været af glas, og at de har brugt indgraverede flasker i 100 år.
Men når det kommer til større ESG-initiativer, CO2-reduktioner og fabrikkernes samlede klimaaftryk, glimrer de konkrete tal ved deres fravær. Øen virker mest som et isoleret projekt, der måske nok gør en forskel i sig selv, men ikke nødvendigvis ændrer hele virksomhedens globale fodaftryk.
Skal du booke?
Hvis du alligevel er fristet af tanken om at nippe til en Corona med lime (for ja, lime skal i, ifølge Pantoja), mens du planter mangrover i solnedgangen, så er Corona Island et fristende tilbud – en cocktail af luksus, økologi og Instagram-venlige vibes.
Men husk: Den største grønne omstilling sker nok stadig langt væk fra strandbaren, dybt inde i bryggerierne og distributionskæderne. Så spørgsmålet er, hvor meget grøn sjæl der er bag den gyldne etikette – eller om øen mest er én stor, velpoleret reklame.
Uanset hvad, så kan du i hvert fald få en ferieoplevelse lidt ud over det sædvanlige på Corona Island.