Magasinet M!

De 5 værste skibskatastrofer i historien

Ulykken på færgen Scandinavian Star er blevet et aktuelt emne igen, efter den ledende efterforsker er kommet med nye oplysninger i sagen. Måske var det en mordbrand, som slog 159 mennesker ihjel den aften. Men det er næsten vand ved siden af nogle af de andre katastrofer, som er sket på havet.

De 5 værste skibskatastrofer i historien

Wilhelm Gustloff - dødeligste skibsforlis i historien

30. januar 1945

Vilhelm Gustloff var et tysk krydstogtskib, som blev bygget i 1937, og blev inddrevet af den tyske hær ved starten af 2. Verdenskrig som kaserneskib. Da russerne nærmede sig, så stævnede skibet fra havnen Gotenhafen med hovedsageligt flygtninge ombord. Optegnelser fra skibets log viser, at der var lidt over 6000 registrerede mennesker ombord, men flere kilder påstår, at skibet havde helt op til 9000 mennesker ombord.

Men kl. 21.16 spottede den russiske ubåd S-13 skibet og sendte tre torpedoer lige i skroget på det. Skibet sank øjeblikkeligt og tog alle 9000 passagerne med sig i dybet - det største kendte tabstal nogensinde ved et enkelt forlis.

Kilde.

ANNONCE
De 5 værste skibskatastrofer i historien

MV Doña Paz - Flammehav i hajfyldt vand

20. december 1987

MV Doña Paz var en færge, som sejlede i Filippinerne, og kolliderede med fragtskibet MT Vector på vej mod hovedstaden Manila.

Desværre var færgen alvorligt overlæsset med passagerer, hvor man skønner at 4.386 var ombord mod de tilladte 608 - kun 24 overlevede. Mange faktorer var dog medvirkende til, at det gik værre end galt. Udover alt for mange passagerer, så sejlede færgen også uden radio og havde låst alle redningsvestene væk.

Men det værste var dog, at fragtskibet sejlede med en mio. liter petroleum og benzin, som antændte begge skibe og havet omkring, hvilket bogstaveligt talt skabte et flammehav, som passagerene måtte springer ud i, hvor de kun kunne holde fast i forbrændte lig i det hajfyldte vand.

Det endte med at være firmaet bag MT Vector, som fik hovedparten af skylden. Efter en undersøgelse kunne eksperter nemlig konkludere, at fragtskibet ikke var sødygtigt, havde ingen licens, ingen spotter og en ikke-kvalificeret kaptajn.

ANNONCE
De 5 værste skibskatastrofer i historien

Le Joola - Den afrikanske Titanic

26. september 2002

"Den afrikanske Titanic" er det værste skibsforlis, som er sket i fredstid. Færgen var ejet af den senegalesiske regering, og sejlede mellem Ziguinchor og Dakar i Afrika. Desværre forholdte man sig ikke så meget til reglen med maximum antal passagerer, så selvom skibet var bygget til at have 580 mennesker ombord, så mener man, at der rent faktisk var 1.863 mennesker med på den skæbnesvanger sejlads. Mange var endda børn, som skulle hjem og starte på et nyt skoleår.

Skibet ramte en storm, som pludseligt fik det til at vælte. Sammenfattet med det faktum, at hovedparten af passagerne lå på dækket og sov, så var det yderst dødelig cocktail.

Noget af det mest uhyggelige ved forliset er, at skibet væltede rundt på hovedet og fangede mange mennesker i skroget, som ikke kunne komme ud. 64 mennesker overlevede og fortalte historier om man kunne høre skrig og gråd inde fra skibet.

I dag har regeringen prøvet at glemme ulykken, og skibet ligger stadig på 18 meters dybde med ligene af de omkomne i skroget.

Kilde.

ANNONCE
De 5 værste skibskatastrofer i historien

MV Goya - Evakueringsskibet

16. april 1945

Goya var et norsk fragtskib, som nazisterne overtog under krigen og brugte til transport af soldater.

Da krigen var ved at være slut, deltog skibet i "Operation Hannibal", hvor man evakuerede tyskere - nazister og hovedsageligt civile - fra forskellige punkter i Østersøen.

Men ak. Det gik faktisk fint med at samle cirka 6.700 mennesker op og transportere dem mod vest i en konvoj af skibe. Men de blev spottet af sovjetiske bombefly, som sendte en ladning ubehagelige bomber mod skibene. Ved et mirakel, så lykkedes det Goya at klare bombardementet og skibene søgte tilflugt i bugten ved Gdansk.

Men ak igen. En sovjetisk ubåd spottede dem igen, og fordi et skib i konvojen var beskadiget, så kunne skibene ikke sejle fra ubåden.

Omkring midnat ramte to torpedoer Goya, som knækkede på midten og forsvandt på kun fire minutter ned i sin kolde, mørke grav på Østersøens bund, hvor den trak næsten alle 6.700 mennesker med sig - 183 overlevede.

Der er lidt uenighed om antallet af ofre, men alle kilder peger på, at det ligger over 6000 og kun er overgået af Wilhelm Gustloffs forlis.

Kilde.

ANNONCE
De 5 værste skibskatastrofer i historien

MS Estonia - Det værste skibsforlis i Europa

28. september 1994

MS Estonia er det værste forlis, som er sket udenfor krigstid i Europa. Færgen sejlede i Østersøen på vej mod Stockholm, hvor den stødte på hårdt vejr med 989 mennesker ombord.

Det var omkring midnat. Et stort metallisk brag lød gennem skibet fra stævnen. Estonia havde en stor port i stævnen, som blev hævet når køretøjer skulle ind og ud. Kort efter blev låsene, som holder den store port på plads, inspiceret. Det blev dog kun gjort overfladisk, og man opdagede derfor ikke, at låsene var ved at brække fra hinanden. 10 minutter gik med flere brag, hvorefter hele porten brækkede af og forsvandt i bølgerne. Hele fronten var røget af skibet, og vandet fossede i tonsvis ind på køretøjsdækkene.

Efter få minutter begyndt skibet at hæle kraftigt til højre, og en alarmen lød op skibet. Men kl. 01.30 lå skibet allerede på siden, og mange passagerer kunne ikke slippe ud.

35 minutter efter porten faldt af, forsvandt Estonia fra radaren. 853 mennesker døde - deraf fem danskere.

Kilde.

BONUS: Scandinavian Star - Mordbranden?

7. april 1990

Færgen var på vej fra Oslo mod Frederikshavn, hvor flere brande brød ud. Den sidste blev skæbnesvanger.

Den ledende efterforsker stod for nogle dage siden frem, og rettede en stor fed pegefinger mod to personer, som han mente, stod bag den sidste brand, som slog 159 mennesker ihjel.

Det var dog et stor samling af uheldigheder som medførte, at så mange mennesker omkom.

For det første var skibet et tidligere casinoskib, og var ikke færdig med at blive ombygget til færge. Besætningen havde kun haft 10 dage til at lære procedurer og evakueringsplaner, men talte så mange forskellige sprog, at de næsten ikke kunne kommunikere med hinanden.

Men værre var den beklædning, som var brugt på skibet. Den var nemlig af sådan et materiale, at den brændte både eksplosivt og udviklede en uhyre giftig røg, som gjorde passagerer bevidstløse på 30 sekunder og slog ihjel på tre minutter.

Der skete i alt tre brande, hvor man mener, at det var den sidste brand, som var påsat og mest dødbringende. Hovedparten af ofrene lå og sov i deres kahytter, da røgen bredte sig og slog dem ihjel i søvne.

Kilde.

ANNONCE
Del

Seneste nyt