De nupper Oscaren i aften
Hvem tager den eftertragtede pris ved aftenens show i Hollywood? Vi kommer her med vores bud på, hvem du bør satse resten af din månedsløn på.
Bedste special effects
Den vinder: Interstellar
Christopher Nolan blev forbigået i alle de store kategorier for sit Sci-Fi-monster, Interstellar. Men der er nok ikke nogen tvivl om, at den snupper den store pris i denne kategori, selvom den er oppe imod et stærkt felt; heriblandt Guardians of the Galaxy, X-men: Days of Future Past og Dawn of the Planet of the Apes.
Den burde vinde: Interstellar
Interstellar er en film, der splitter vandene, men der kan ikke herske nogen tvivl om, at det i denne kategori er den eneste rigtige vinder. Det er i hvert fald det tætteste på en tur i rummet, vi nogensinde har været - også på selvom det ikke er 3D.
Bedste mandlige birolle
Han vinder: J.K. Simmons for Whiplash
J.K. Simmons er rablende sindssyg i Damien Chazelle's Whiplash. Her spiller han den kompromisløse jazzlegende Terrence Fletcher, som er leder af det bedste jazzband på New York's mest prestigefyldte musikkonservatorium. En rolle, han helt sikkert vinder for.
Han burde vinde: J.K. Simmons for Whiplash
Det er befriende, at se Simmons udfolde sit virkelige talent efter at have set ham i flere komiske roller (bl.a. som hyggefar i Juno) og halvdårlige serier. Han er skræmmende god i Whiplash, og selvom Edward Norton er god i Birdman, så når han ikke Simmons til sokkeholderne.
Bedste kvindelige birolle
Hun vinder: Patricia Arquette for Boyhood
Patricia Arquette tager med al sandsynlighed sin første Oscar-statuette ud af lige så mange mulige for sit nuancerede portræt af Mason's mor i Richard Linklater Boyhood. Det er da også en stærk og yderst troværdig præstation, men dog ikke en rolle, vi vil huske tilbage på om nogle år og fremhæve som en af historiens stærkeste.
Hun burde vinde: Emma Stone for Birdman
Vi håber selvfølgelig, at gudeskønne Emma Stone vinder den prestigefyldte statuette for rollen som Riggans Thomas' (Michael Keaton) datter, Sam, der er tidligere stofmisbruger, i Alejandro Iñárritu's Birdman. Det kan godt være, at det er en af Emma Stones mere white trash-roller, men det kan vi sagtens se bort fra, når man lige husker på, at det er hende den lækre fra Superbad, Spiderman og Zombieland.
Bedste mandlige hovedrolle
Han vinder: Eddie Redmayne for The Theory of Everything
Ugh. Her får vi nok desværre en klassisk Oscar-vinder i form af Eddie Redmayne's rolle som matematikprofessoren Stephen Hawking i The Theory of Everything. Bevares, han spiller da godt, men det er simpelthen så klassisk og kedeligt. Vi må bare indse, at akademiet er vilde med historiske karakterer, som enten har AIDS, fysiske skavanker, psykiske sygdomme eller indlæringsvanskeligheder. Problemet er bare, at portrættet af Hawking slet ikke er et af de mest interessante i filmhistorien. Tværtimod.
Han burde vinde: Michael Keaton for Birdman
Vi vil gerne have, at vores alle sammens Batman, Michael Keaton, vinder for sin rolle som den engang så populære skuespiller Riggan Thomas i Birdman. For vi elsker comebacks. Vi føler, at Mickey Rourke i sin tid blev snydt for sin magtdemonstration i The Wrestler, så vi håber inderligt på, at Keaton tager den i år. Bliver Keaton alligevel forbigået, håber vi selvfølgelig på Steve Carell som mentalt forstyrret rigmand i Foxcatcher. Mest af alt, fordi vi virkelig tror på, at det kunne blive en legendarisk Oscar-tale.
Bedste kvindelige hovedrolle
Hun vinder: Julianne Moore for Still Alice
Der er ikke så meget at rafle om her, for Julianne Moore er måske nok den største favorit i aftenens felt. I Still Alice spiller hun en midaldrende lingvistik-professor, som begynder at miste sproget (igen? klassisk valg af akademiet). Kedeligt? Tjaaa! Træfsikkert? Helt bestemt!
Hun burde vinde: Rosamunde Pike for Kvinden Der Forsvandt
Feltet er ikke det stærkeste i år, men vi elskede Rosamunde Pike i David Fincher's twistede thriller, Kvinden Der Forsvandt. Hun er her et perfekt miks af det guddommelige og det fuldstændig forstyrrede vanvid. Vinder du ikke Oscaren i år, Rosamunde, vinder du i hvert fald vores pris for feltets hotteste skuespillerinde.
Bedste instruktør
Han vinder: Richard Linklater for Boyhood
Her er der ingen tvivl. Richard Linklater bliver langt om længe anerkendt for sit instruktør-arbejde for Boyhood efter flere mesterværker som Before Sunrise/Sunset/Midnight-trilogien og ungdomsklassikeren Dazed and Confused.
Han burde vinde: Richard Linklater for Boyhood
Når man som instruktør kan overskue et handlingsforløb på hele 12 år, så har man i den grad også fortjent Oscaren. Men vi vil alligevel ikke blive skuffet, hvis Wes Anderson vandt for sin vanvids-instruktion af The Grand Budapest Hotel.
Bedste film
Den vinder: Boyhood
Boyhood er den helt store favorit. Den har allerede taget en Golden Globe og en BAFTA for bedste film, så mon ikke det 12-årige real time-epos om drengen Mason's liv tager den sidste af de tre store?
Den burde vinde: Whiplash eller The Grand Budapest Hotel
Indrømmet. Boyhood var ikke fyldt med action, men den var virkelig god og gjorde os på redaktionen helt nostalgiske. Men der er stadigvæk film i det felt, som kommer tæt på favoritten. Vi så f.eks. gerne, at enten den intense trommefilm, Whiplash, eller den tegnefilmsagtige, hyperaktive farce, The Grand Budapest Hotel, overraskede alle og tog den gyldne statuette.