Magasinet M!

De største øjeblikke fra nattens Oscar-uddeling

Der var store øjeblikke, der var rørende øjeblikke og et enkelt seriøst what-the-fuck-øjeblik. Vi har samlet det bedste fra nattens Oscar-show.

De største øjeblikke fra nattens Oscar-uddeling

Rocks angreb på Hollywood

Selvfølgelig var det racedebatten i Hollywood (du ved, blandt andet det der med, at der ikke var nok sorte blandt de Oscar-nominerede), som var i centrum i Chris Rocks åbningsmonolog. Måske endda for meget, vil nogen mene. Udover først at kritisere Jada Pinkett Smith og andre sorte, som havde boykottet showet (for at Rock ikke skulle blive for ensporet), gik han hårdt til angreb på Hollywood, hvor der ifølge Rock var en strukturel racisme at finde. Racisme var ikke det eneste Chris Rock kom omkring i sine langt hen ad vejen virkelig gode første 10 minutter. Også sexismedebatten om manglende ligestilling i den liberale, lille lukkede boble (læs: Hollywood) fik en tur i Rocks skarpe mølle.

"You already do it with men and women, think about it. There is no real reason for there to be a man and a woman category in acting. It's not track and field. You don't have to separate them. You know, Robert de Niro has never said, 'I'd better slow this acting down so Meryl Streep can catch up."

ANNONCE

Rocks geniale montage-spoof

Chris Rock var i det hele taget en godkendt vært, selvom han til tider virkede nervøs. Et af aftenens sjoveste indslag var uden tvivl den filmmontage, der blev vist, med nogle af de store film blandt de nominerede. Her blev der igen sendt en stikpille ud til akademiet i forhold til manglende sorte nomineringer, da montagen bestod af rekonstruktioner af nogle af filmenes scener, hvor man så bare havde valgt, at Leo eksempelvis skulle overfaldes af SNL-stjernen Leslie Jones i stedet for en bjørn i The Revenant, at "The Danish Girl" i en hysterisk morsom sketch blev spillet af Tracey Morgan, og at folkene på jorden ikke gav en fuck for Chris Rock som eneboer på Mars i The Martian.

ANNONCE

Leos tale

YES! Som forventet vandt Leo sin første Oscar ud af seks mulige forsøg, da han til et stående bifald kunne gå på scenen som vinder af Bedste Hovedrolle for sit portræt af pelsjægeren Hugh Glass i The Revenant. Og som forventet leverede han et brag af en tale med konkrete budskaber som, at verdenen virkelig bør tage hånd om problemet med global opvarmning, og at man ikke bare skal tage den for givet. Thumbs up, Leo, det bliver formentlig ikke sidste gang, vi skal se dig modtage en af de gyldne statuetter.

ANNONCE

Stående bifald til Morricone

87 år. Så lang tid skulle der gå af legendariske Ennio Morricones liv, før han kunne modtage en "rigtig" Oscar (han modtog en æresoscar i 2007) for sit arbejde; nemlig for det fabelagtige soundtrack til Tarantinos western-epos The Hateful Eight. Og den aldrende italiener fik aftenens største bifald, hvilket var med rette. Men hvordan den mand ikke tidligere har kunnet vinde en Oscar for blandt andet sit ikoniske filmmusik til The Good, the Bad and the Ugly eller Once Upon a Time in The West, er os en gåde.

ANNONCE

Stacey Dash's meget bizarre 5 sekunder på scenen

Aftenens største WTF-moment var uden tvivl Chris Rocks Stacey Dash-joke. Og ligesom os sidder du sikkert og tænker: "Hvem fanden er Stacey Dash?". Jo, det er såmænd en af stjernerne fra 90'er-chick-flicken Clueless. Hun er en af de personer, som aktivt har deltaget i den i år allestedsværende #OscarsSoWhite-debat og mener, at man blandt andet bør afskaffe Black History Month (en måned, hvor man mindes vigtige sorte folk og begivenheder) for at få bugt med hele det mangfoldighedsproblem, som raser. Men da Chris Rock introducerede Stacey Dash som Oscar-akademiets "minority reach program" blev det starten på fem meget tåkrummende sekunder, som INGEN i salen forstod. Her entrérede Dash nemlig på noget akavet vis scenen og sagde "Happy Black History Month". Øhhhh, WHAT?

ANNONCE

Spotlight vinder for Bedste Film

Som aftenen skred frem, så det ud som om, at The Revenant ville hive den helt store pris hjem, da filmen vandt for både Bedste Instruktør og Bedste Mandlige Hovedrolle, ligesom outsiderne Spotlight og The Big Short blev overset i Bedste Klipning (en kategori, der ofte giver et praj om, hvilken film der tager aftenens største pris). Men som den største overraskelse i mange år kunne Spotlight altså til sidst kalde sig for aftenens helt store vinder. Velfortjent, da den ud af de tre mulige vindere - realistisk set - er den bedste film.

ANNONCE

Louis C.K. og Ali G var fucking sjove

Hold kæft, hvor vi håber, at Louis C.K. en dag får lov til at hoste Oscar-uddelingen. Han fik i hvert fald slået fast med syvtommersøm, at han sagtens ville kunne løfte den glamourøse aften, da han præsenterede de nominerede for bedste kortfilmsdokumentar. Her snakkede han om, hvor overset en kategori, det var - på ganske genial vis

"This Oscar means something, because this people tell stories that are important. Now you all do, but you also get rich. These people, all they get is this Oscar which is going back in a Honda civic."

ANNONCE

Men også Sacha Baron Cohen alias Ali G gik rent ind på funny-faktoren, da han blandt andet kaldte Idris Elba (som mange mener blev overset for sin rolle som sadistisk warlord i Beasts of No Nation) for Idris Elbow, inden han præsenterede to af aftenens nominerede i Bedste Film-kategorien.

Folkene bag Inside Out leverede aftenens bedste tale

I år havde Oscar-akademiet valgt at indføre en takkeliste, som rullede i bunden af skærmen, for at man undgik lange, kedelige takke-taler, at ingen blev glemt, når vinderne gik på scenen, og at talerne skulle spille mere på følelser; hvordan personerne havde det i øjeblikket. En ting, der ikke helt lykkedes, da der ikke var den store forskel på årets taler i forhold til de forrige år. Men lige præcist dét var en ting, som skaberne af Pixar-filmen Inside Out havde taget til sig. Man kunne sagtens høre, at de var forberedt på, at de ville vinde. Og det blev til en fabelagtig tale, som hyldede barnets fantasi. En tale, der helt gik i tråd med filmen, som i bund og grund handler om at kunne forstå, hvad der sker inde i et barns sind.

ANNONCE

Iñarritu talte langt længere, end han måtte - men man bebrejdede ham ikke

Alejandro G. Inarritu vandt som ventet prisen for Bedste Instruktør. Men inden han nåede sin pointe i talen, var musikken (som er et tegn på, at vinderen skal til at stoppe) allerede begyndt at spille. Men det var den mexicanske instruktør øjensynligt ravruskende ligeglad med. For han fortsatte i det, der føltes som ét væk. En ting, der blev enormt akavet, da det var til tonerne af Wagners ekstremt aggressive temamusik til Vietnam-klassikeren Apocalypse Now. Take a chill pill, kære akademi. Iñarritu var trods alt den første instruktør til at vinde den kategori to år i træk i mere end 60 år. Så må man altså gerne give manden lidt ekstra taletid.

ANNONCE

R2-D2, C-3PO og BB-8 hyldede John Williams

Når nu Star Wars: The Force Awakens ikke vandt nogle Oscars - og i det hele taget ifølge os var blevet overset i Bedste Film-kategorien - var det med rette, at R2-D2, C-3PO og BB-8 fik et veloplagt øjeblik på scenen. Selvom det kunne have været sjovere, var det bare en fryd at se de tre robotter hylde den 50-dobbelt Oscar-nominerede komponist John Williams samt at se Room-stjernefrøet Jacob Tremblay rejse sig fra sit sæde for ordentligt at kunne se de kære Star Wars-karakterer.

ANNONCE
Del
Om forfatteren
M! M!

Følg på:
Facebook
Instagram

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt