Film
Deadpool-skaberen Rob Liefeld dropper Marvel: “De behandler ikke tegneserieskabere godt”
Fjendskab i comic-lejren?
Rob Liefeld, manden bag Deadpool, har officielt klippet båndene til Marvel efter mere end 30 år i tegneseriebranchen. Årsagen? Ifølge ham selv er det Marvels behandling af deres skabere – eller mangel på samme – der har fået ham til at sige farvel for altid.
Læs også: Bag facaden: Crystal Hefners liv i Playboy Mansion
Liefeld delte nyheden på sin podcast Robservations, hvor han især fremhævede en række oplevelser, der ifølge ham tydeligt viser, at Marvel Studios og Disney ikke værdsætter tegneserieskaberne bag deres milliardfranchise.
Sidste dråbe: Deadpool & Wolverine-premieren
Liefelds beslutning om at forlade Marvel blev for alvor cementeret i juli 2024 under premieren på Deadpool & Wolverine i New York City. Ifølge ham selv blev han og hans familie ikke inviteret til filmens eksklusive efterfest, og han blev mødt med kold skulder af Marvel Studios-chef Kevin Feige og andre Disney-topfolk på den røde løber.
“Det var ment som en ydmygelse,” sagde Liefeld på sin podcast om hændelsen.
Som skaber af Deadpool havde Liefeld håbet på en mere fremtrædende anerkendelse ved premieren – især fordi filmen har Deadpool som hovedperson. Men i stedet oplevede han en direkte udelukkelse, der fik ham til at tage et endegyldigt opgør med Marvel.
For at gøre ondt værre hævder Liefeld, at han poserede til fotos med andre medlemmer af Deadpool & Wolverine-teamet, men at disse billeder blev slettet. Da han spurgte ind til det senere, fik han intet svar.
Årelange spændinger med Marvel og Kevin Feige
Selvom premieren var den sidste dråbe, har Liefelds forhold til Marvel Studios angiveligt været anstrengt i længere tid. På podcasten forklarede han, at han allerede i juni 2024 sendte en mail til Marvel, hvor han bad om mere fremtrædende kredit i Deadpool-filmene samt adgang til filmpremierer og andre events.
Han understreger, at han ikke bad om flere penge – kun anerkendelse.
Liefeld henviste til åbningssekvensen i Richard Donners Superman (1978), hvor skaberne af Superman, Jerry Siegel og Joe Shuster, blev krediteret i starten af filmen. Han ønskede noget lignende for sig selv og andre tegneserieskabere, men ifølge ham selv blev hans forespørgsel ignoreret.
“Marvel har aldrig været gode til at anerkende deres skabere,” skrev han i sin mail. “Uden de verdener, figurer og koncepter, vi skaber – og i dette tilfælde Deadpool – ville der ikke være nogen film at lave. Ingen merchandise at sælge. Ingen penge at tjene.”
Marvel har angiveligt aldrig svaret på hans henvendelse.
Wolverine-kontroversen og starten på bruddet
Liefelds utilfredshed med Marvel begyndte dog allerede i starten af 2023, da han fandt ud af, at Marvel officielt havde givet Roy Thomas medskaber-kredit på Wolverine.
Selvom Wolverine dukkede op første gang i The Incredible Hulk #180 i 1974, har skaberkrediteringen været omdiskuteret i årevis. John Romita Sr., Len Wein og Herb Trimpe har alle haft en finger med i spillet, men Liefeld mener, at Roy Thomas’ anerkendelse er en hån mod de oprindelige tegnere og forfattere.
Dette, kombineret med manglende anerkendelse i Deadpool-filmene, fik Liefeld til at se Marvel som et sted, hvor skabere bliver overset og glemt, mens filmstudierne scorer milliarder.
Marvels behandling af tegneserieskabere
Liefelds udmelding er ikke den første af sin slags. Flere andre tegneserieskabere har tidligere klaget over Marvel og DC’s behandling af dem, når deres figurer bliver til film.
- Ed Brubaker, medskaber af Winter Soldier, har udtalt, at han tjente mere på cameoen i Captain America: The Winter Soldier end på selve karakteren.
- Jim Starlin, skaberen af Thanos, fik knap nok anerkendelse for karakteren, der blev hovedskurken i MCU’s Infinity Saga.
- Alan Moore, skaberen af Watchmen, nægter at have noget at gøre med Hollywood efter at have set sine tegneserier blive filmatiseret uden hans indflydelse.
Liefelds exit føjer sig til en voksende debat om, hvordan tegneserieindustrien behandler sine kreative kræfter – især når deres værker bliver til milliardfranchises.
Hvad betyder det for Deadpool?
Selvom Liefeld officielt har forladt Marvel, har det næppe den store indflydelse på Deadpool’s fremtid i MCU. Karakteren ejes af Marvel og Disney, så de kan fortsætte med at bruge ham, som de vil.
Men spørgsmålet er, om Marvel på sigt vil tage kritikken til sig og begynde at give mere anerkendelse til de folk, der skaber de verdener, vi ser på det store lærred.
Liefeld selv virker dog færdig med Marvel – og han har ingen planer om at vende tilbage.
“Jeg kan ikke fortsætte med at være en eftertanke,” sagde han i podcasten.
Marvel har endnu ikke kommenteret hans udmelding.