Den store drukspilsguide: Her er otte sjove klassikere, der kan sparke gang i festen
Drukspil er fede og kan gøre enhver aften underholdende. Men hvilket bliver du stivest af? Hvilket er det sjoveste? Vi har testet otte klassikere, så du har noget inspiration til næste gang, der skal bælles øl med vennerne.
Denne artikel er bragt i M! magasinet nr. 150.
PING PONG BONG
Antal spillere: 2 eller 4
Det skal du bruge: En cirka 1 meter høj plade, 40 plastickrus, en bordtennisbold, en helvedes masse øl.Regler: Du stiller en plade på midten af et bord med god plads til begge sider. Fyld de 40 plastickrus med øl og placer 20 på hver side på en valgfri måde, men så modstanderholdet ikke kan se dem. Tag bordtennisbolden og kast den ned i bordet på din side, så den ryger over 'nettet'. Hvis den rammer ned i et krus, skal modstanderen drikke indholdet. Hvis I er to på hvert hold skiftes I. Efter endt slurk fyldes kruset igen.
Vores bedømmelse: Et rigtig fedt spil! Sværhedsgraden er tilpas stor til, at der kan gå lidt tid mellem de store slurke, men efter en times spil var der røget 22 øl alligevel. Det er udfordrende, og efter lidt tid bliver man så grebet af spillet, at man har det ligesom efter EM '92, hver gang bolden får skummet til at sprøjte hos modstanderen.
Variation: Fyld forskellige typer af sprut i krusene, så nogle slurke bliver ondere.
Vores gennemsnitspromille: 1,6Antal ølkrus: 6 af 6
PYRAMIDE
Antal spillere: 3-6
Det skal du bruge: Et spil kort, en helvedes masse ølRegler: Del fire kort ud til hver spiller. De skal memoreres og derefter lægges med bagsiden opad. Læg en pyramide som på billedet. Nu vender i et kort i den nederste række af pyramiden. Hvis du har det blandt dine kort, må du dele en slurk ud. Man må gerne snyde og sige, man har et kort, man ikke har, men dine modspillere kan sige, at de ikke tror på dig, og så skal du vise det. Hvis du viser det rigtige, skal vedkommende drikke dobbelt. Hvis du løj, så skal du selv drikke dobbelt. Efter at have vist kortet, tager du et nyt i bunken, som selvfølgelig også skal huskes. I næste række deler man to tåre ud, I tredje række tre tåre osv.
Vores bedømmelse: En rigtig klassiker, som bliver sværere desto stivere du bliver. Lærlingen fik hurtigt problemer med hukommelsen - og så blev han selvfølgelig endnu stivere. Det er et drukspil, der faktisk minder lidt om poker, fordi man kan bluffe. Men også fordi du taber, hvis dine modspillere læser dig. Og når du taber, taber du stort.Variation: Vend pyramiden om, så der pludselig er fem kort, der giver fem slurke.Vores gennemsnitspromille: 1,5 (Mest på grund af Lærlingen)
Antal ølkrus: 5 af 6ØL-LUDO
Antal spillere: 4
Det skal du bruge: Et Ludo-spil, en helvedes masse øl.
Regler: Samme regler som i traditionel ludo, men du drikker, når du bliver slået hjem.
Vores bedømmelse: I øl-ludo er der langt mellem tårene, så det er ikke det bedste valg, hvis du vil have en kæp i øret i svensker-tempo. Vi drak kun tåre, når vi blev slået hjem, og det batter ingen steder. Et shot eller en bunder, ville uden tvivl kaste promillen højere op. Desværre er spillet mindre actionfyldt end samtlige afsnit af Melrose Place.
Variation: Bund en øl eller drik et shot, når du ryger hjem.
Vores gennemsnitspromille: 0,6Antal ølkrus: 1 af 6
FUCK DIG
Antal personer: 4-8
Hjælpemidler: Et spil kort, en helvedes masse øl
Regler: Spillet findes i mange variationer, men vi spillede det sådan her. I får 5 (afhængig af spillere. Hvis I er mange, skal det være færre) kort hver. Læg resten af kortene på bordet i en bunke på bordet og vend et af dem. Hvis ingen har et kort af samme værdi, lægger man et mere ovenpå. Hvis én har et kort af samme værdi, lægger han det oven på bunken og siger: "Fuck dig" til en modspiller.
Offeret skal drikke det antal slurke, der er af kort i bunken inklusive det kort, der lige er lagt. Hvis flere har et kort af samme værdi, er det kun den sidstes "Fuck dig", der tæller. 8'ere er jokere og giver dig mulighed for at skifte til et andet af dine kort. Hvis der for eksempel ligger en 3'er, og en af dine modspillere smider en 3'er og siger "Fuck dig", så må du smide 8'eren efterfulgt af et andet af dine kort, der så er det nye "Fuck dig"-kort.
Vores bedømmelse: Det er et spil med masser af potentiale. Men vi blev nødt til at lave lidt om på reglerne undervejs for at nå en OK promille. Vi lavede blandt andet både 2'ere og esser til jokere for at bunken kunne blive lidt større. Ellers var det som regel bare to-tre slurke per gang. Med de nye regler fik Pøllehornet pludselig en straf på 22 slurke. Sådan!
Variation: Hør Anna David imens. Hver gang hun synger "Fuck dig" i sangen af samme navn, drikker hele bordet.
Vores gennemsnitspromille: 1,1
Antal ølkrus: 3 ud af 6TRÆMAND
Antal spillere: 3-6
Det skal du bruge: 2 terninger, en hat til træmanden, en helvedes masse ølRegler: Der er en lang række regler til træmand, så følg med her. Man skiftes til at slå med to terninger. Træmanden udpeges af den første, der slår 3-3. Hver gang, der slås et slag med en 3'er, skal træmanden drikke en tår. Slår han selv en 3'er skal han ikke drikke og slår han 3-3, må han vælge en ny træmand.
Slår man dobbelt af noget, må man uddele det antal tåre, øjnene viser. Slår en spiller 11, må han lave en regel, som selvfølgelig udløser straf, hvis den ikke bliver overholdt. Ved slag der giver 7 og 9, drikker spilleren til henholdsvis venstre og højre. En 10'er er fælleskål.
Vores bedømmelse: Det geniale ved træmand er, at du kan køre på de andre. Praktikanten og Fyrtårnet fandt hurtigt ind i et smukt samarbejde, hvilket resulterede i, at Pøllehornets brækspand blev fyldt til renden. Derudover gør de sjove elementer som regelslaget det til et hylende morsomt og meget varieret spil.
Vores gennemsnitspromille: 1,6
Variation: Når træmanden slår en treer, må han vælge ny træmand. Så skifter det hurtigere.
Antal ølkrus: 5 ud af 6BRO
Antal spillere: 2
Det skal du bruge: Et spil kort uden jokere, en helvedes masse øl
Regler: Læg 10 kort med ryggen op. Efter det fjerde lægger man et kort med billedsiden opad, som symboliserer en bro. Spillet går ud på at nå fra den ene ende til den anden. Man vælger en person i selskabet, der skal gøre forsøget. Dealeren vender et kort i den ene ende af "vejen". Hvis det ikke er et billedkort eller es, vender man det næste, osv..
Men hvis det er et billedkort eller es, skal man drikke en slurk for en knægt, to for en dame, tre for en konge og fire for et es. Samtidig rykker man samme antal pladser tilbage, så man kan sidde fast i ret lang tid, hvis man er uheldig.
Når man når til broen, drikkes der tre tåre, når man krydser den. Det samme sker, hvis du ryger tilbage over den igen. Hvis man løber tør for kort, blander man de kort, man har vendt og fortsætter. Spillet slutter først, når man er kommet hele vejen igennem.
Vores bedømmelse: Et virkelig dumt festspil, som bliver ødelagt af, at det kun er en person, der drikker. Spil det, hvis du er alkoholiseret og skal drikke dig ihjel alene.
Variation: Lad broens værdi bestemme, hvor mange tåre man skal drikke. Er det en otter skal man drikke otte tåre, hver gang man krydser den. Er det en dame, skal man drikke 12, osv.Vores gennemsnitspromille: 2,1
Antal ølkrus: 1 ud af 66-DAGESLØB
Antal spillere: 3-6
Det skal du bruge: 6 glas, en spilleterning og en helvedes masse øl.Regler: Glassene nummereres fra 1 til 6 og stilles midt på bordet. To øl fordeles i de seks glas så der er lige meget i hver. Spillerne slår skiftevis med terningen. Det antal øjne terningen viser, svarer til det glas på bordet, som spilleren skal bunde.
Man fortsætter med at slå, indtil man slår et tal, hvor glasset er tomt. Når det sker, fylder man øl i det, og turen går videre. Slår en spiller en sekser, bunder han alle fyldte glas på bordet. Herefter fyldes alle glassene igen, og turen går videre.
Vores bedømmelse: 6-dagesløb er øl-hasard, når det er bedst. Der er ikke skyggen af strategi eller taktik i det, så det er perfekt, hvis du bare har lyst til at drikke hjernen væk uden at anstrenge den. Den manglende udfordring og variation gør dog spillet pænt kedeligt efter et kvarter.
Variation: Varier mængden af øl i krusene, så nogle har en tår og andre har tre. Udskift eventuelt nogle af øllene med shots.Vores gennemsnitspromille: 1,6
Antal ølkrus: 3 ud af 616
Antal spillere: 3-6
Det skal du bruge: Et tykbundet glas, en terning per spiller og en til glasset, en helvedes masse ølRegler: Først og fremmest: I lægger hver især en terning med en 6'eren opad, så i kan tælle ned ligesom i Meier. Herefter skiftes I til at slå med terningen i glasset. Alle slag tæller for det antal øjne terningen viser undtagen en 3'er. Tallene bliver lagt sammen, og så taber man, hvis man er den, der får den samlede sum op på 16 eller højere. Den første spiller slår for eksempel en 6'er. Så er I oppe på seks. Hvis den næste spiller slår en 4'er er I på 10.
Og nu bliver det tricky. Den næste spiller kan nemlig tabe ved at slå en 6'er, fordi han så rammer 16. Hvis han ikke vil gamble, kan han vende terningen foran sig til en 5'er, tage en slurk af sin øl, og I starter forfra. Hvis man rammer 16 eller over, skal man derimod bunde en øl. Men man skal også bunde en øl, hvis man kører sin point-terning ned til 1, så man kan ikke blive ved med at lurepasse.
Vores bedømmelse: Fuck, hvor er det fedt. Taktikken i sig selv er genial, og det er et simpelt spil, som er lige til at gå til, og det kræver ikke de store forberedelser. Pøllehornet brækkede sig efter 54 minutter, da han fik sin niende bunder. Men kun fordi han er en wuss. For selv om vi hver især drak otte øl, var det i et helt tilpas tempo, hvor man med taktisk snilde selv kunne styre hastigheden.
Variation: Spil eventuelt kun til 10, hvis I vil have hastigheden i vejret. Eller lav onde regler, hvis terningen ryger ud af glasset eller man glemmer at vende til 6, når et nyt spil starter.Vores gennemsnitspromille: 1,7
Antal ølkrus: 6 af 6 - VINDEREN