Mad

Det regner med lakrids: LAKRIDS BY BÜLOW deler over 1 million lakridser ud

Skal du have en med?

Det regner med lakrids: LAKRIDS BY BÜLOW deler over 1 million lakridser ud
Foto: LAKRIDS by Bulow
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 11. april 2025

Hvis du ser nogen i sort tøj og med store smil dele slik ud på gaden i dag, så er det ikke en flashmob eller en reklamegimmick – det er LAKRIDS BY BÜLOW, der markerer international lakridsdag ved at lukke fabrikken og sende hele staben ud i verden med en mission: At få alle til at smage og – forhåbentlig – elske lakrids.

“We Make The World Taste Liquorice” – missionen fortsætter

Det er tredje år i træk, at LAKRIDS BY BÜLOW går all in på lakridsuddeling i anledning af den internationale lakridsdag. I år har de sat barren endnu højere og sat sig for at dele over 1 million lakridser ud på blot to dage – d. 11. og 12. april.

Med over 250 lokationer i otte forskellige lande er der tale om et globalt lakridseksperiment i fuld skala, hvor selv skeptikere skal omvendes med en bid af den chokoladeovertrukne danske specialitet. Hele fabrikken i Hvidovre er lukket ned for at gøre plads til den store udsendelse af medarbejdere, der i to døgn tager lakridsen til gaden.

De unge skal overbevises

En ny undersøgelse fra CensusWide viser, at Danmark er blandt de største lakridselskere i Norden – kun overgået af Finland – men blandt de 18-24-årige er der langt mere skepsis. Næsten hver femte ung dansker bryder sig ikke om lakrids, hvilket står i kontrast til det generelle billede, hvor kun 8 % af danskerne siger det samme.

Der gemmer sig dog håb. Mange unge har enten ændret mening med tiden eller slet ikke prøvet de mere moderne lakridsvarianter. Og netop derfor er det de unge, som LAKRIDS BY BÜLOW håber at ramme på gaden de næste to dage.

Lakrids med global rækkevidde

Selvom Danmark og resten af Norden har lakrids dybt forankret i slik-DNA’et, er det stadig en udfordring at overbevise visse dele af verden om det sorte guld. I Storbritannien svarer hele 36,5 % i undersøgelsen, at de ikke kan lide lakrids, og i Tyskland – som faktisk er LAKRIDS BY BÜLOWs største marked – ligger tallet på 28,5 %.

Men med den rette smagsprøve, pakket ind i chokolade og designet med nøje udvalgte ingredienser fra virksomhedens smagspanel LAKRIDS LOVERS, håber man på at flytte holdninger én mundfuld ad gangen.

Hvor kan man finde dem?

I Danmark vil lakridsuddelingen finde sted i butikker, hos forhandlere og ved store trafikknudepunkter som Øresundsbroen, Københavns Lufthavn og flere færgehavne. Det hele er synligt på et interaktivt kort, hvor du kan finde præcis hvor og hvornår, du kan støde på teamet fra LAKRIDS BY BÜLOW og sikre dig en smagsprøve:
Interaktivt kort her

En hel virksomhed i sort

Ifølge Chief Marketing Officer Patricia Winkel-Pedersen er det her en dag, hele virksomheden ser frem til. Ikke bare som en PR-øvelse, men som noget, der samler hele organisationen om en fælles mission:

“Det skaber en helt særlig energi på fabrikken, som vi alle kan mærke længe efter.”

Så hvis du går rundt i byen og bliver tilbudt en lakridsbid, så sig ikke nej – det kan være starten på en ny kærlighed.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.