Motor

Drømmer du om en ny Ferrari? Så må du vente til 2027

Lang kø.

Drømmer du om en ny Ferrari? Så må du vente til 2027
Foto: Ferrari
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 9. februar 2025

Hvis du troede, at verdens kaos ville få de rige til at skrue ned for luksusforbruget, så tro om igen. Ferrari oplevede rekordhøje salgstal i 2024, og ordrebøgerne er allerede fyldt op for de næste to år. Bestiller du en ny Ferrari i dag, skal du forvente at vente til tidligst 2027, før du kan sætte dig bag rattet.

Læs også: Denne Hulk-variant er den stærkeste i hele Marvel-universet

12Cilindri driver efterspørgslen

Den enorme efterspørgsel skyldes især Ferrari 12Cilindri, som er efterfølgeren til 812 Superfast. Den nye V12-superbil blev lanceret i 2024 og fås både som coupé og cabriolet med en elektrisk foldetag.

Ferrari har ikke tænkt sig at sætte farten ned. Maranello planlægger at lancere seks nye modeller i år, hvor den mest opsigtsvækkende uden tvivl bliver Ferraris første elbil, som får sin officielle debut den 9. oktober.

Luksusbiler er udsolgt over hele linjen

Ferrari er langt fra alene om at have lange ventelister. Konkurrenterne i luksussegmentet oplever samme fænomen.

  • Lamborghini Revuelto, den nye plug-in hybrid-flagskibsmodel, er udsolgt frem til slutningen af 2026.
  • Lamborghini Urus, der nu kun fås som PHEV, har ordrer nok til at holde fabrikken beskæftiget hele 2025.
  • McLaren W1 blev udsolgt, før den overhovedet blev afsløret officielt.

Selv Porsche kan forvente massiv efterspørgsel, hvis de vælger at sætte Mission X-konceptet i produktion. Dog viser erfaringer fra Rimac, at superrige købere stadig er skeptiske over for elbiler. Rimac Nevera er endnu ikke udsolgt, hvilket bekræfter, at efterspørgslen på elektriske hyperbiler stadig er til debat.

Hybrider overtager Ferrari – men V12’eren lever videre

Mens de ultrarige tøver med at gå all-in på elbiler, stormer hybrider frem. 51 % af Ferraris biler solgt i 2024 var elektrificerede, primært takket være 296 og SF90, der begge er plug-in hybrider.

Ferrari forventer, at hybrider og elbiler vil udgøre 80 % af deres salg i 2030, men det betyder ikke, at forbrændingsmotoren er død. CEO Benedetto Vigna håber, at syntetisk brændstof kan sikre V12-motorens overlevelse langt ind i fremtiden.

Så hvis du drømmer om en ny Ferrari, må du væbne dig med tålmodighed – men en ting er sikkert: efterspørgslen på Prancing Horse er stærkere end nogensinde.

6 fabriksnye 911’ere og en transportlastbil i ét hug: RM Sotheby’s smider vild Porsche-samling under hammeren

Læs også: 6 fabriksnye 911’ere og en transportlastbil i ét hug: RM Sotheby’s smider vild Porsche-samling under hammeren

Så vild er Joe Rogans Nye Custom Tesla S-APEX

Læs også: Så vild er Joe Rogans Nye Custom Tesla S-APEX