Elbilsalget i Danmark er ikke bare varmt – det er glohedt. Og i front for festen finder vi Skoda, der har haft sin bedste start på året nogensinde. Salget er oppe med hele 68 % sammenlignet med samme periode sidste år, og det er ikke mindst Skodas elbiler, der trækker læsset. Mere end 80 % af alle solgte biler i årets første måneder er elektriske – et klart signal om, at danskerne har fået smag for strøm.
Elroq og Enyaq sætter tempoet
Skoda har gennemgået noget af en elektrisk identitetsrejse de seneste år. Hvor mærket tidligere var synonymt med solide benzin- og dieselbiler til folket, er det nu Elroq og Enyaq, der sætter kursen. De to elmodeller udgør tilsammen hele 85 % af Skodas samlede salg i begyndelsen af 2025 – et tal der tydeligt overgår gennemsnittet på det danske marked, hvor elbiler i samme periode står for ca. 70 % af de nye registreringer.
Direktør for Skoda i Danmark, Thomas Bruun, forklarer:
“Vi har fået en ny identitet med lanceringen af først Enyaq og senest Elroq. Jeg tror, vi har fundet en god balance mellem tryghed og modernitet, som rammer rigtigt hos de danske bilkøbere.”
Han peger også på vigtigheden af et stærkt forhandlernetværk og en høj kundetilfredshed – ikke kun ved salget, men også i eftermarkedet.
Danmark som nøglemarked
Det er ikke kun de danske forbrugere, der har fået øje på Elroq. Også internt i Skoda bliver Danmark prioriteret højt. Vi er ifølge Skoda nu det næststørste marked i Europa for den nye Elroq – kun overgået af Tyskland. Det betyder kortere leveringstider og et større udbud af biler til danske kunder.
“Vi får rigtig mange biler til Danmark, fordi vi er et vigtigt marked i EU – det kommer danske bilister til gode,” siger Thomas Bruun.
Med Elroq som ny darling og Enyaq som stabil salgsdriver, er Skoda altså blevet en central aktør i den elektriske omstilling herhjemme – og de har både volumen og logistikken til at følge med efterspørgslen.
2025 tegner lovende
Med en rekordstart og stærk efterspørgsel er forventningerne til resten af 2025 høje. Skoda melder om optimisme og fokus på at holde leveringstiden nede og modeludbuddet skarpt. Det elektriske momentum ser ikke ud til at stoppe, og danskerne lader til at være mere klar end nogensinde til at tage springet fra benzin til batteri.
Hvis udviklingen fortsætter som nu, er det ikke utænkeligt, at Skoda i løbet af året placerer sig blandt de absolut mest solgte bilmærker i Danmark – drevet af el og ambitioner.