Magasinet M!

Fem voldsomme mc'er

F**k 1864. Det er på motorcykelfronten krigen udkæmpes. Her er de mest vanvittige maskiner fra den igangværende EICMA-mc-messe.

Fem voldsomme mc'er
Fem voldsomme mc'er

Honda RC2913V-S (prototype)

EICMA-messens helt store overraskelse og motorcyklen, der har givet motorcykelentusiaster verden over julelys i øjnene. Men lad os allerede her starte med at skuffe dig. For du får ikke mulighed for at købe den - i hvert fald ikke lige nu. RC213V-S er baseret på Hondas succesfulde Motogp-racer, som har kørt i cirkler om alle konkurrenterne de sidste to år. I 2006 lavede Ducati en tro replika af deres Motogp-racer. Den kostede over 1,2 millioner på danske plader. Forvent, at Hondas vidundermaskine kommer til at koste det samme. Men så får du også det ypperste penge kan købe.

 

Hestekræfter/moment: Ukendt

Vægt: Ukendt

Topfart: Ukendt

Motor: Ukendt

Pris: Ukendt

 

ANNONCE
Fem voldsomme mc'er

Aprilia RSV4 RR

Aprilias RSV4-racer har aldrig været den stærkeste af topmodellerne. Men den har konsekvent - siden den blev introduceret i 2010 - været blandt de hurtigste. Det har den takket være de helt perfekte køreegenskaber. Men derfor skader det vel ikke, at der nu er kommet flere hestekræfter til rådighed. Aprilias flagskib har således fået 16 hestekræfter mere end dens forgænger og kan nu prale af 201 hypper. Den er desuden blevet halvandet kilo lettere. Men derudover er der, ligesom med Ducatis Panigale, ikke de store ændringer at spotte. Designet er stort det samme. Men det kan vi sagtens leve med, for RSV4 er en fræk lille sag. 

 

Hestekræfter/moment: 201/84,8

Vægt: 180 kg

Topfart: Over 300 km/t

Motor: V4, 1000 cm3

Pris: Ukendt

 

ANNONCE
Fem voldsomme mc'er

Ducati Panigale 1299

Det er ikke fordi, Ducatis Panigale 1199 var nogen langsom mortorcykel. Med 195 hk til rådighed for din højre hånd, skal du ikke vride meget på gashåndtaget, før du ødelægger tusindsårsfalken i et drag-race. Alligvel har Ducati valgt at øge motorens volumen fra 1198 cm3 til 1285 cm3 i Panigale 1299. Det har de gjort for at presse yderligere 10 hestekræfter ud af monstret, men endnu vigtigere har den øgede motorkapacitet givet Ducatien et tiltrængt boost i moment. Vægten er stadig anorektisk lav med en tørvægt på sølle 166,5 kg.

Elektronikken er også blandt klassens førende og skulle sikre, at føreren kan tøjle de mange hestekræfter.

 

Hestekræfter/moment: 205/106,7

Vægt: 166,5 kg

Topfart: Over 300 km/t

Motor: V2, 1285 cm3

Pris: Ukendt

 

ANNONCE
Fem voldsomme mc'er

Yamaha YZF-R1

Yamaha skriver selv, at deres spritnye og længe ventede R1-model er det tætteste, du kommer på en Motogp-maskine. Og den fysiske lighed er da også slående. Om det er en god ting, vil vi lade være op til den enkelte. Faktum er dog, at Yamaha havde brug for at lancere R1, da dens forgænger var en overvægtig og sløv fætter - sammenlignet med klassens hårde drenge.

R1 anno 2015 har fået et voldsomt boost i hestekræfter. Med 200 af slagsen kan den endelig hamle op med de bedste af de hurtigste. Derudover har den tykke dreng tabt sig - meget - og er nu nede på 179 kg. De to ting sat sammen skulle gerne sørge for, at Yamahas R1 kommer først over måltregen - hver gang.

 

Hestekræfter/moment: 200/82,9

Vægt: 179 kg

Topfart: Over 300 km/t

Motor: R4, 998 cm3

Pris: Ukendt

 

ANNONCE
Fem voldsomme mc'er

Kawasaki Ninja H2

Kawasakis gademodel af deres brutale Ninja er EICMA-messens helt store skuffelse, hvis du spørger os. Og hvorfor nu det, tænker du måske? Det er ikke mere end måned siden, Kawasaki præsentede racerudgaven af deres Ninja-model, der - og hold nu godt fast - sparker 305 hestekræfter af sig. Og det var 305!!! Så er det klart, vi bliver lidt skuffede, når gademodellen "kun" kommer med 197 hk. Ikke at 197 hk, er mere end rigeligt. Men 305 er bare vanvittigt. Og vi elsker vanvittigt. Vægten ligger på 238 kg - fuldt tanket og med alle olier og væsker. Så, den er heller ikke klassens letteste. Men hvis den klarer sig halvt så godt, som den version Kawasaki bruger på racebanen, så skulle det alligevel være nok til at ødelægge konkurrenterne.

 

Hestekræfter/moment: 197/Ikke oplyst

Vægt: 238 kg - med benzin/olier/væsker

Topfart: Over 300 km/t

Motor: R4, 998 cm3

Pris: Ukendt

 

ANNONCE
Del
Om forfatteren
M! M!

Følg på:
Facebook
Instagram

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt