Motor

Ferrari 296 Speciale: Den vildeste hybrid-racer, Maranello har spyttet ud

Speciel sag!

Ferrari 296 Speciale: Den vildeste hybrid-racer, Maranello har spyttet ud
Foto: Pexels
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen I dag kl. 20:18

Når Ferrari kalder noget for Speciale, så er det ikke bare endnu en omgang marketing-flødeskum. Det betyder, at du skal spænde hjelmen, lukke døren og være klar på at få flået ansigtet af i acceleration. Og med den nye Ferrari 296 Speciale, lever de i dén grad op til navnet.

Det her er ikke bare en videreudvikling af 296 GTB – det er en rendyrket evolution. En lettere, hurtigere, mere aggressiv og teknologisk mere avanceret berlinetta, som trækker på alt det bedste fra Scuderiaens motorsports-DNA.

868 hestekræfter og hybrid uden hæmninger

Vi starter under motorhjelmen – for det er her, magien sker. Den nye 296 Speciale pumper 880 cv (svarende til 868 heste), og det kommer fra en kombination af en opgraderet V6’er og en endnu mere potent elmotor, som tilsammen leverer et elektrificerende spark i røven.

Alene den benzinbaserede del leverer 700 cv, mens elmotoren smider yderligere 180 oveni – og med et extra boost-system, inspireret direkte fra Ferraris Formel 1-arsenal, er du garanteret moment nok til at krølle dit indre organlayout, hver gang du trykker speederen i bund.

Lettere, lavere og hurtigere i svingene

Men power er ikke alt. Ferrari har også barberet 60 kilo af totalvægten – primært ved hjælp af titanium, carbon og lidt italiensk trolddom. Den nye 296 Speciale ligger lavere, aerodynamikken er optimeret med sideflaps, aero-dæmpere og et aktivt bagspoiler-system, der nu har fået en ny “Medium Downforce”-indstilling.

Resultatet? 959 pounds af downforce ved 250 km/t – det er cirka 20% mere end standard-GTB’en. Det betyder, at du ikke bare kører stærkt i lige linjer, men også kan kaste bilen rundt i sving med kirurgisk præcision.

Cockpittet: Som at sidde i en carbonraket

Indenfor er det renset for alt, der ikke er absolut nødvendigt. Alcantara på fladerne, carbonfiber overalt og et midterkonsol-design, der nærmest skriger “race day”. Der er ikke noget infotainment-cirkus eller ambient-belysning her – det handler om fokus, greb og lyd.

Og så kommer den selvfølgelig i en Verde Nürburgring-lakering – en slags grøn, der får bilen til at se både elegant og dødsensfarlig ud på samme tid. Du kan vælge racing-striber og startnumre, hvis du har lyst til at ligne en GT3-fører på vej til kaffemødet.

Det mest Ferrari-agtige, Ferrari har lavet i årevis?

Der er endnu ingen officielle detaljer om prisen – men lad os være ærlige, hvis du er typen der spørger “hvor meget?”, så er det her nok ikke bilen for dig. Den her Speciale er til dem, der vil have det ypperste. En hybrid, der ikke handler om at spare benzin, men om at sparke røv.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.