Så skete det. Ferrari – selve kronjuvelen i benzinblodets tempel – har bekræftet, at deres første fuldelektriske model er på vej. Og selvom det nok får nogle purister til at tabe deres nøgleanhængere i espressoen, så virker det til, at italienerne ved præcis, hvad de laver.
CEO Benedetto Vigna har løftet sløret for planen under Ferraris seneste kvartalsrapport, og der er både datoer og detaljer på bordet. Den første EV-model lander hos kunderne i oktober 2026, men vi får allerede en forsmag på teknikken bag langt tidligere.
Teknologi med V12-sjæl – bare uden udstødning
Ferrari kalder det “det teknologiske hjerte” – altså kernen i drivlinjen og den innovation, der skal få el til at føles som Ferrari. Det bliver præsenteret 9. oktober 2025 under virksomhedens store Capital Markets Day. Her forventes det, at vi ser den elektriske platform, batterisystemer, og måske endda den lydprofil, der skal kompensere for fraværet af et skrigende ICE-setup.
Der er ikke meget konkret info om selve bilen endnu – hverken navn, form eller performance-tal – men Ferrari har tidligere lovet, at deres EV ikke bare skal køre hurtigt, men føles som en Ferrari i alt fra feedback til design og køredynamik.
Læs også:
El i garagen, men ikke på bekostning af V8 og V12
Tro nu ikke, at Ferrari dropper de klassiske motorer. Tværtimod. Vigna understreger, at mærket stadig vil producere og sælge både forbrændingsmotorer og hybridmodeller, også langt ud i fremtiden. Det handler ikke om at erstatte noget, men om at udvide menuen.
Det giver også god mening, når man ser på det store billede: Ferrari planlægger at lancere seks nye modeller i 2025, hvoraf flere vil være plug-in hybrider. Elbilen bliver altså en del af et flerstrenget angreb, hvor kunderne stadig kan få valget mellem kulde i kabinen eller varme i blodet.
El-Ferrari: Stilhed før stormen?
Elektrificering er ikke nyt i superbil-verdenen – Porsche, McLaren og Rimac har alle bevæget sig ud på den bane. Men Ferrari har været blandt de mest konservative. Netop derfor bliver det ekstra spændende at se, hvordan de griber det an. Bliver det en gran turismo-type til daglig brug? En rendyrket track beast? Eller en ny kategori helt for sig selv?
Uanset hvad, så kan du godt regne med, at efteråret 2025 og 2026 bliver store år i Maranello – og ikke kun fordi bladene skifter farve.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: