Anmeldelse: The Hangover-instruktør er blevet voksen med sin seneste film

Originaltitel: War Dogs
Instruktør: Todd Phillips
Medvirkende: Jonah Hill, Miles Teller, Bradley Cooper med flere
Spilletid: 114 minutter
Premiere: 25/8 2016

4/6

Baseret på en sand historie. Er det ikke sådan, alle film starter nutildags? War Dogs er i hvert fald den seneste i rækken. Og lad det være sagt med det samme: Det er Todd Phillips' klart bedste film siden vanvidskomedien The Hangover fra 2009.

31. marts 2011 udgav Rolling Stone Magazine den utrolige historie om to Miami Beach-knøse, der i 2007 på en eller anden vis lykkedes med at indgå en aftale med Pentagon om at levere våben og ammunition til den afghanske hær for mere end 300 millioner dollars (næsten to milliarder kroner). En leverance, der skulle udglatte det faktum, at krigen gik dårligt, da Taliban og Al Quaeda stadig slog ihjel på trods af den amerikanske hærs ihærdige indsats. I filmen spilles de to våbenhandlere, Efraim og David, af Jonah Hill (Superbad) og Miles Teller (Whiplash). Her følger man dem fra den spæde start, hvor de sammen finder på at udnytte en ukendt klausul i forsvarsministeriet, der gør det muligt for små virksomheder at byde på store amerikanske militærkontrakter, til at det pludselig går amok og mildt sagt løber helt af sporet. For med den vildemillionkontrakt, de indgår med Pentagon, finder de hurtigt ud af, at de måske har gabt over mere, end de kan sluge. De fortsætter dog ufortrødent, selvom det betyder, at de både må svindle og bringe deres liv i fare, da de kommer i nærkontakt med en række suspekte typer.

War Dogs er et vendepunkt for Todd Phillips, der trådte i vande med både den anden og den tredje The Hangover-film, som mildest talt ikke kunne leve op til den første. På nogen måde. Det er tydeligt, at Phillips er blevet mere voksen, og det fungerer langt hen ad vejen ganske godt i War Dogs. Ikke mindst takket være blændende skuespil af både Hill og Teller. Teller som den rolige David, der ofte lader sig underkue af det kyniske og til tider gale røvhul, Efraim, som kun tænker på at tjene fleste mulige moneter. Hill er perfekt i sin rolle med sit maniske grin (der smitter), unødvendige banden og i det hele taget skruppelløse ageren. Og det er da også ham, der står for størstedelen af de sjove øjeblikke i filmen.

SF Film - Anmeldelse: The Hangover-instruktør er blevet voksen med sin seneste film SF Film

Jovist, det er ikke alt, der sker i War Dogs, som også skete for de to entreprenører i virkeligheden. For eksempel fandt deres "selvmordstogt" gennem Irak aldrig sted, ligesom der andre steder også er blevet fiktionaliseret og dramatiseret fra Phillips' side. Alt sammen for at løfte underholdningsværdien. Og det kan man roligt sige, at det gør. For jeg tog mig ikke i at kede mig på noget tidspunkt i løbet af filmens små to timer. Og her hiver War Dogs vel allerede sit første stik hjem.

Udover Teller og Hill har Bradley Cooper også en fin, men creepy birolle i form af en high class-våbenhandler, lige som Efraims kone, Iz, spillet af en gudesmuk Ana de Armas, også bringer en ekstra dimension til War Dogs.

Det kræver ikke, den store hjerne at regne ud, at War Dogs samtidig er en kritik af det amerikanske forsvarsministerium og system generelt. En politisk satire, der sætter et stort spørgsmålstegn ud for: Hvordan kunne det her lade sig gøre? Ja, vi undrer os også. Og der er vel ikke noget entydigt svar, andet end det har dannet grundlag for en fin og særdeles underholdende film.