Motor

Ford Mustang rammer bundrekord med deres værste salgsår til dato

Den ikoniske ponybil er i modvind.

Ford Mustang rammer bundrekord med deres værste salgsår til dato
Foto: Ford
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen I dag kl. 08:41

Det legendariske navn Ford Mustang tog et alvorligt hit i 2024. Med kun 44.003 solgte enheder markerer året det værste salgsår for modellen i dens 60-årige historie. Den elektriske Mustang Mach-E overgik endda sin gasdrevne modpart med over 7.000 solgte eksemplarer – en udvikling, der nok ikke falder i god jord hos hardcore Mustang-entusiaster.

Læs også: Porsche lancerer ny 911 Carrera S med 473 hestekræfter

En nedadgående spiral

Mustang-salget har været dalende i årevis. Selvom der var en lille optur i 2023, kunne det ikke stoppe trenden, der har sendt salget i frit fald. Den tidligere bundrekord blev sat i 2022 med 47.566 solgte enheder, men 2024 formåede at undergå dette med en markant yderligere nedgang.

Særligt fjerde kvartal i 2024 var en katastrofe for Mustang, hvor kun 7.518 biler fandt nye ejere – en svimlende nedgang på 43,4 procent sammenlignet med året før. Til sammenligning nåede Chevrolet Camaro lignende lave salgstal i sit sidste år på markedet, før modellen blev udfaset.

Mach-E tager føringen

Mens den traditionelle Mustang bløder, er historien en helt anden for den elektriske Mustang Mach-E. Den elektriske crossover solgte 51.745 enheder i 2024, hvilket blev hjulpet godt på vej af et stærkt fjerde kvartal med 16.119 solgte biler – en stigning på 35,6 procent sammenlignet med året før.

Ford har aggressivt satset på Mach-E med konkurrencedygtige priser og rabatter for at imødekomme en bredere efterspørgsel. I 2025 starter Mach-E’s basisudgave, Select-trimmen med baghjulstræk, ved $38.490. Til sammenligning starter den benzin-drevne Mustang EcoBoost ved $33.515 – samme pris som sidste år. Dog er GT-modellen blevet dyrere, med en startpris på $47.055, en stigning på $2.600.

Hvad sker der med Mustang?

Ford har endnu ikke kommenteret på de lave salgstal for Mustang, og det er uklart, om forsyningsproblemer eller produktionsudfordringer har spillet en rolle i faldet. Mens interessen for traditionelle muskelbiler som Mustang daler, kan det også være et tegn på skiftende forbrugerpræferencer – særligt med elektrificeringen af bilmarkedet i fuld gang.

Nye AI-kameraer kan afsløre spritbilister

Læs også: Nye AI-kameraer kan afsløre spritbilister

Corvette ZR1 2025 bliver den hurtigste bil i GM’s historie med 374 km/t

Læs også: Corvette ZR1 2025 bliver den hurtigste bil i GM’s historie med 374 km/t