Film

Golden Globes åbner mikrofonen: Ny pris til bedste podcast fra 2026

Ny kategori til ørerne.

Golden Globes åbner mikrofonen: Ny pris til bedste podcast fra 2026
Foto: Pexels
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 9. maj 2025

Film, tv – og nu podcast. Golden Globes er klar til at skrue op for volumen og anerkende det medie, mange i dag bruger mere tid på end selve fjernsynet. Fra 2026 vil den traditionsrige prisuddeling nemlig inkludere en ny kategori: Bedste Podcast.

Podcast er ikke længere bare noget, din kollega lytter til på løbeturen. Det er blevet et kulturelt fyrtårn – hvor alt fra true crime og politik til comedy og personlig terapi bliver foldet ud med mikrofon og ærlige stemmer. Så måske er det på tide, at en af de store prisuddelinger ruller den røde løber ud til podcasterne også.

Seks nominerede – kun én vinder

Kategorien bliver ikke bare en kæmpe rodekasse af alt, der kalder sig en podcast. Ifølge de foreløbige meldinger skal seks udvalgte nominerede findes blandt 25 populære og indflydelsesrige podcasts, som virkelig har sat aftryk i året op til showet.

Det bliver med andre ord ikke tilfældigt, hvem der får plads ved bordet. Golden Globes satser på at hylde både kreativitet og den globale rækkevidde, nogle podcastere efterhånden har. Og med millioner af lyttere og indflydelse på alt fra politik til popkultur, er der nok at vælge imellem.

Prisuddeling med et øre for udviklingen

Selve ceremonien løber af stablen 11. januar 2026, og Nikki Glaser er allerede bekræftet som vært – igen. Hun styrede også løjerne i 2025, hvor blandt andet The Brutalist, Emilia Pérez og Flow løb med priser, sammen med stjerner som Adam Brody, Demi Moore og Hiroyuki Sanada.

Golden Globes har tidligere været kritiseret for at sakke bagud i forhold til udviklingen i medielandskabet, men denne nye kategori peger på en vilje til at forny sig og favne de formater, der fylder mere og mere i vores daglige medieindtag.

Podcastmediet: Fra nørdesfænomen til mainstream-magt

Det er ikke mange år siden, podcasting stadig var lidt af en niche. Nu er det big business. Produktionen er vokset eksplosivt, berømtheder har deres egne shows, og platforme som Spotify, Apple og Audible smider millioner i eksklusivaftaler og originalt indhold.

At Golden Globes nu gør plads til podcasterne er ikke bare symbolpolitik – det er en anerkendelse af, at mediet i dag står skulder ved skulder med film og tv, når det kommer til storytelling, stemningsskabelse og kulturel betydning.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.