Good Boys [Anmeldelse]

Tilbage til barndommens akavethed!

5 ud af 6 stjerner

Coming-of-age-film er ikke en mangelvare på markedet, og har ikke været det i mange år, så hvis man skal ryste lidt op i genren, skal der nye boller på suppen. Derfor har blandt andre Seth Rogen og Evan Goldberg (Superbad, This Is the End, The Interview) forsøgt at fortælle deres version af det vanvittige eventyrland, vi kalder puberteten.

I al sin enkelthed handler Good Boys om tre drenge, der netop er ankommet til et skillepunkt i livet - de går i sjette klasse og nu handler det om at være de seje i klassen. Jagten på populariteten kaster dem ud på en mareridtsrejse med løgnehistorier, øl-introduktioner og misforståede voksenting, som i sidste ende skal kulminere i en skrækindjagende kyssefest.

Good Boys [Anmeldelse]

Good Boys griber fat i en ubeskrivelig og uforklarlig fase i alle unge drenges liv - og kvinder, selvfølgelig - hvor man i et virvar af gruppepres, urimelige popularitetskrav og umenneskelige hormoner skal forsøge at manøvrere sig igennem trinbrættet til voksenlivet. Den griber fat om en forestilling om netop denne fase, hvor både voksne 80-90’ere-børn kan mindes tilbage til barndommen med glæde og/eller gru, mens den også sørger for at være relevant for nutidens generation.

Og som det handler om for mange unge drenge i netop denne alder, så roterer meget af filmen om sex. Men hvordan tackler man lige det sagnomspundne emne, når vi har med små tweens at gøre? Filmen bliver en grænsesøgende fortælling, hvor alt smudset er frit fremme til åbent skue - men uden at de unge drenge ser det hele billede. Eksempelvis finder de diverse sexredskaber i forældrenes ret rutinerede arsenal af voksenlegetøj, som de anser som våben til deres mission.

Filmen bliver en dansen om den varme grød, hvor børn og unge får en eventyrfilm på kanten, mens voksne kan nyde den vulgære undertone, som efterhånden er et es i ærmet hos Rogen og Goldberg samt instruktør Gene Stupnitsky, som tidligere har tryllet med komikken i The Office.

Good Boys [Anmeldelse]

Good Boys er præ-pubertetens svar på en sexkomedie, som resulterer i en anderledes, interessant og ganske morsom krydsning af, hvad der i virkeligheden foregår og hvad små, hormonforstyrrede børns hoveder forestiller sig. Trioen af Jacob Tremblay, Keith L. Williams og Brady Noon spiller fremragende som små snotforvirrede unger, der lever på ugebasis som om, at hele deres liv baseres på de beslutninger, de tager i skolegården.

Den har i sin indledende fase af markedsføringen haft buzz-words såsom “Seth Rogen” og “Superbad-efterfølger” indblandet, hvilket måske har gjort filmen en lille bjørnetjeneste - hvis den skal i den kategori, så er indholdet, trods filmens ‘på kanten’-attitude, stadigvæk et godt stykke over grænsen for at kunne gnide albuer med de helt store drenge. Alt i alt en herlig gåtur tilbage til en tid, hvor man på ingen måde havde nogen forestilling om, hvordan livet egentlig fungerer.

En bramfri fortælling om den lykkelige uvidenhed krydret med de tåkrummende, akavede og problematiske forestillinger om, hvor meget en ‘uge-kæreste’, populariteten over for klassens seje drenge og ens evne til at være først på alkohol-fronten betød for hverdagen.

Good Boys

Premiere: 12. september 2019

Spilletid: 90 minutter