Motor

Honda Civic Type R siger farvel til Europa – og går ud med stil

Slutningen på en epoke.

Honda Civic Type R siger farvel til Europa – og går ud med stil
Foto: Honda
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 8. juni 2025

Det er et vemodigt farvel til en vaskeægte gadekriger, som i næsten tre årtier har gjort køreglade europæere bløde i knæene. Honda har netop bekræftet, at Civic Type R tages ud af det europæiske modelprogram med udgangen af 2025. Årsagen? Strammere miljøkrav – mere præcist de kommende Euro 6e-bis-emissionsstandarder, som træder i kraft fra januar 2026.

Slutspurten er i gang

Selv om den nuværende FL5-generation fra 2025 bliver kaldt en af de bedste Type R’er til dato, så er CO2-udslippet på 189g/km ganske enkelt for højt til at holde den i live i et Europa, hvor hver eneste gram tæller. Honda har ikke nok elektriske modeller til at kompensere på flådeniveau, og det gør modellen svær at forsvare. En skæbne, Civic Type R nu deler med andre performance-modeller som Toyota GR86 og Alpine A110, der også er på vej ud af markedet i Europa.

Farvel med flair: Ultimate Edition

Men Honda lader ikke modellen forlade rampelyset i tavshed. Der lanceres en eksklusiv “Ultimate Edition” med kun 40 eksemplarer til hele Europa. Den får ikke mekaniske ændringer, men byder på kosmetiske opgraderinger som røde racerlakeringer, sort tag, kulfiber-detaljer og en specialdesignet gaveæske til ejeren. De bliver sat til salg frem til juli 2026 – men hvis man skal have fingrene i et eksemplar, skal man formentlig være både hurtig og villig til at betale lidt ekstra.

En æra med omdrejninger

Civic Type R har været synonym med sjov på asfalt siden 1997, hvor den første EK9-version så dagens lys i Japan. En bil, der kombinerede lav vægt, høj omdrejningsvillighed og knivskarp styring – og som med årene udviklede sig til et kultobjekt blandt både trackday-folk og dem, der bare vil have et hverdagsliv med lidt mere bid.

Den seneste generation FL5 leverede stadig varen med manuel gearkasse, forhjulstræk og 329 hestekræfter, hvilket gjorde den til et af de sidste rå bud i sin klasse – og nu en endnu større sjældenhed i Europa.

Fortsætter i andre markeder

Trøsten er dog, at Civic Type R ikke forsvinder globalt. Den vil fortsat blive solgt i bl.a. USA og Japan, hvor emissionsreglerne endnu tillader den type rendyrket benzinbil. For europæerne betyder det dog, at endnu en analog fornøjelse takker af – og at fremtiden for hot hatches ser lidt mindre støjende ud.

Så hvis du har haft en Type R-drøm i tankerne, er det måske nu, du skal handle. Ellers må vi håbe på, at Honda i fremtiden kan levere en elektrificeret afløser med samme sjæl og rå charme.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.