Film

Hvorfor det nye Star Wars-films budget på $166 millioner overrasker alle

Når budgettet ikke betyder noget.

Hvorfor det nye Star Wars-films budget på $166 millioner overrasker alle
Foto: Star Wars
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen I dag kl. 11:36

Det er ikke hverdagskost at kalde en film med et budget på over en milliard kroner for “billig”, men i Star Wars-regi? Der er det præcis, hvad folk gør.

Når The Mandalorian & Grogu rammer biograferne den 22. maj 2026, bliver det første gang siden The Rise of Skywalker i 2019, at vi får en tur tilbage til en fjern, fjern galakse på det store lærred. Men én detalje ved filmen får fans og branchefolk til at løfte øjenbryn: Budgettet på $166,4 millioner gør det til den billigste Star Wars-film i Disney-æraen.

Disney har tidligere sprængt budgettet

Lad os lige sætte det lidt i perspektiv. Her er, hvad Disney har spenderet på de tidligere Star Wars-film:

  • The Force Awakens: $447 millioner
  • Rogue One: $280,2 millioner
  • The Last Jedi: $300 millioner
  • Solo: $330,4 millioner
  • The Rise of Skywalker: $416 millioner

Så når The Mandalorian & Grogu “kun” lander på $166 millioner, virker det næsten som en tilbagevenden til enklere tider – både produktionsmæssigt og økonomisk.

Serien der blev til storfilm

Det er selvfølgelig værd at bemærke, at The Mandalorian som serie startede beskedent i forhold til filmene. Første sæson havde et samlet budget på $100 millioner, og alligevel blev Mando og Baby Yoda (eller Grogu, som vi nu kender ham) et fænomen nærmest overnight.

Sammenligner man med andre Disney+ produktioner som The Acolyte, der efter sigende har kostet omkring $230 millioner, ser filmens budget endnu mere afdæmpet ud.

En tilbagevenden til rødderne?

Interessant nok bringer budgettet os også lidt tilbage til George Lucas’ oprindelige vision. Det første Star Wars fra 1977 blev lavet for sølle $11 millioner – hvilket med inflation svarer til omkring $57 millioner i dag. Selvfølgelig er effektniveauet og forventningerne til moderne blockbusters på et helt andet niveau, men det giver stadig lidt old-school vibes, at Lucasfilm vælger en mindre prangende tilgang.

Mindre budget – større gevinst?

Hvis der er noget, The Force Awakens beviste i 2015 med sine $2 milliarder i box office, er det, at Star Wars-brandet kan hive massive tal hjem, hvis historien og karaktererne klikker. Og med Baby Yoda som én af de mest elskede figurer i nyere tid, ser det ud til, at The Mandalorian & Grogu potentielt kan gentage succesen – bare med færre dollars kastet efter produktionen.

Så kan mindre virkelig være mere for en franchise, der i mange år har kæmpet med kritikerros og franchise-træthed? Hvis man skal dømme ud fra fansenes hype omkring Mando og Grogu, kan vi meget vel stå med det Star Wars-comeback, Lucasfilm har desperat brug for.

Den 22. maj 2026 får vi svaret – og måske ser vi, at galaksens største eventyr ikke nødvendigvis kræver det største budget.

Samuel L. Jackson afslører $12 milliarder-dollars-rådet fra Bruce Willis

Læs også: Samuel L. Jackson afslører $12 milliarder-dollars-rådet fra Bruce Willis

Ny dokumentar afslører den “hjerteskærende” afslutning på Stan Lees liv – se første trailer

Læs også: Ny dokumentar afslører den “hjerteskærende” afslutning på Stan Lees liv – se første trailer